FANDOM

Królestwo Aedirn
Stolica Vengerberg
Ustrój polityczny monarchia
Głowa państwa król Demawend lub Książę Stennis
Waluta marka Aedirn
Język urzędowy Język Wspólny
Herb Herb Aedirn
złoto-czerwona krokiew na czarnym tle
Weksylia Flaga Aedirn1
chorągiew
Flaga Aedirn2
flaga
OrteliusAedirn

Królestwo Aedirn na Mapie Orteliusa

830px-Pontar Valley FULL

Mapa Górnego Aedirn

Tw2 journal lormarkupperaedirn

Mapa Królestwa z oznaczonym Górnym Aedirn

Aedirn – jedno z największych królestw Północnych, sąsiaduje z Kaedwen, Redanią, Temerią, Mahakamem, Lyrią i Rivią i prawdopodobnie Dol Angra. Od wschodu Aedirn jest ograniczone przez Góry Sine, od północy z rzeką Pontar, od zachodu z Mahakamem a z południa najprawdopodobniej z Jarugą. Wewnątrz państwa leży alodialne księstwo Dol Blathanna (Dolina Kwiatów) - rządzona przez księżną Enid an Gleannę. Stolicą Aedirn jest Vengerberg, w którym też mieści się dom sławnej czarodziejki Yennefer. Władcą Aedirn jest król Demawend.

Miasta i warownie Edytuj

Pojawiające się tylko na mapie Doliny Pontaru z drugiej części gryEdytuj

Siły Zbrojne Edytuj

Królestwa Lyrii i Aedirn zmobilizowały 3 tys. jazdy i 10 tys. pieszego żołnierza. Już w pierwszych dniach inwazji 1/5 tych sił została odcięta w fortach i twierdzach. Część armii została wycofana do obrony skrzydeł przed rajdami lekkiej jazdy i Scoia'tael. Pozostałe wojsko, jakieś 6 tys. żołnierzy w tym nie więcej niż 1200 rycerzy, zostało pobite pod Aldersbergiem przez 13 tys. żołnierzy pod dowództwem Menno Coehoorna.

Podczas, gdy Nilfgaard i Kaedwen dokonali faktycznego rozbioru Aedirn, część wojsk Demawenda schroniła się w Hagge, gdzie zostali wsparci przez załogę temerską i redańską. Ta część wojsk wzięła udział w walkach pod Brenną i Aldersbergiem. W Wiedźminie 2 wojsko Aedirn zostaje rozbite przez chłopstwo. W Vergen pod rozkazami Saskii służy ok. 200 krasnoludów, pół tysiąca chłopów, 53 rycerzy i 200 zbrojnych oraz 100 Scoia'tael.

Gospodarka Edytuj

Aedirn jest jednym z najbogatszych królestw północnych. Ma dobrze rozwiniętą gospodarkę, jej głównym atutem jest położenie miedzy górami, które dostarczają państwu surowców. W Gulecie i w Eysenlaan znajdują się ogromne huty i zakłady kuźnicze. W Vengerbergu i Aldersbergu rozwijają się głównie manufaktury wełniane i tkackie oraz farbarnie, a w stolicy dodatkowo młyny słodowe i gorzelnie.

Religia Edytuj

Jak w innych Królestwach Północnych, w Aedirn wyznawane są religie Wiecznego Ognia, Kreve, proroka Lebiody i Melitele.

Władcy Edytuj

Władcami Aedirn byli kolejno:

Aedirn w Wiedźmin 2: Zabójcy Królów Edytuj

Podczas wydarzeń z Wiedźmina 2 król Demawend zostaje zamordowany, a w kraju panuje chaos. Ostatnią nadzieją dla królestwa jest książę Stennis, ale niedługo po śmierci Demawenda król Henselt wypowiedział Aedirn wojnę, ruszając na bezbronny kraj z wojskiem. Aedirńska armia została rozbita, a obrony kraju podjęli się chłopi pod rozkazami Dziewicy z Aedirn. W zależności od naszych decyzji możemy obronić Aedirn przed napaścią Henselta i ułaskawić księcia Stennisa bądź skazać go na śmierć (ścieżka Iorwetha). Jeśli ułaskawimy księcia pod koniec gry koronuje się na nowego króla Aedirn. Grając po stronie Rocha Górne Aedirn upadnie, a książę Stennis zginie.

Aedirn w Wiedźmin 3: Dziki Gon Edytuj

Niezależnie od decyzji z poprzedniej gry Aedirn zawsze upada na rzecz Nilfgaardu. Geralt dowiaduje się od jednego z Niflgaardczyków, że tam był taki chaos, że nikt nie stawiał oporu. W zależności od decyzji gracza Aedrin będzie prowincją Niflgaardu albo Redanii.

Za nim, rytmicznie pracując czterdziestoma wiosłami, sunęła mniejsza, smukła galera, ozdobiona znakiem złoto-czerwonej krokwi w czarnym polu. (...)
- (...) galera jest z Aedirn.

Krew elfów

Przecież to właśnie pod Hagge, niespełna czterdzieści lat temu, Virful pobił wojska Medella, umacniając swoją władzę w Dolinie Pontar i ustalając dzisiejsze granice między Aedirn i Temerią.
Krew elfów

- Tu. Dol Angra to szeroka dolina, droga wiodąca z południa do królestw Lyrii i Rivii, do Aedirn, a dalej do Dol Blathanna i Kaedwen... A poprzez Dolinę Pontar do nas, do Temerii.
Krew elfów

Naszą wschodnią granicę, to znaczy wylot Doliny Pontaru, Nilfgardczycy osiągną za kilka dni (...) Hagge, ostatnia forteca Aedirn, nie utrzyma się długo, a Hagge to już nasza wschodnia granica.
Czas pogardy

- Nie nasza? Co wy, u kroćset diabłów, pleciecie? To, że Nilfgaardczycy są w Aedirn i Lyrii, na prawym brzegu Jarugi, to, że oddziela nas od nich wyłącznie Mahakam, uważacie za cudzą sprawę? Trzeba nie mieć krztyny rozumu...
Czas pogardy

Nilgardczycy przeszli przez Dol Angra (...). Stłamsili Lyrię, we cztery dni doszli do Aldersbergu. (...) Nynie chyżo idą na północ, spychają wojska Aedirn ku Dolinie Pontaru i ku Dol Blathana. Idą ku nam, ku Kaedwen
Czas pogardy

– (...) Dla Redanii Dol Blathanna to nadal część królestwa Aedirn. Choć wespół z elfami i Kaedwen rozebraliście Aedirn na sztuki, choć z Lyrii nie pozostał lapis super lapidem, zbyt wcześnie skreślacie te królestwa z mapy świata. Zbyt wcześnie, ekscelencjo.
Chrzest ognia

Nilfgaard (...) zaatakował Lyrię i Aedrin, jako casus belli ogłaszając atak na pograniczny fort Glevitzingen
Wieża jaskółki

Ciekawostki Edytuj

  • Flaga Aedirn to tak naprawdę odwrócona flaga Niemiec.
  • Kilka nazw miast z Aedirn nawiązuje swoim przyrostkiem "-berg" (swoją drogą oznaczających "górę") do niemieckich nazw miast z przyrostkiem "-burg" oznaczającego "gród". 
  • Edirne (Adrianopol) to miasto w europejskiej, północno-zachodniej części Turcji, na Nizinie Trackiej, przy ujściu rzeki Tundża do Maricy, w pobliżu granicy z Grecją.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki