Fandom

Wiedźmińska Wiki

Akademia Oxenfurcka

3902strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Herb Oxenfurt Uniw.png

herb i exlibris Uniwersytetu w Oxenfurcie - Andrzej Sapkowski niewątpliwie wzorował się na herbie uniwersytetu w Cambridge

Akademia Oxenfurcka – uniwersytet, dzięki któremu miasteczko Oxenfurt zawdzięcza swoją sławę. Cała akademia została zbudowana przez elfy i tylko parę budynków (prezentujących się znacznie gorzej) dobudowali ludzie. Pierwszym rektorem Akademii był Nicodemus de Boot, znany filozof i myśliciel. Akademia Oxenfurcka cieszyła się wielkim prestiżem i była prawdapodobnie jedynym uniwesytetem w krajach północnych (konkurencją dla Uniwersytetu Oxenfurckiego była jedynie akademia imperialna w Nilfgaardzie). W książce są wymienione następujące wydziały Akademii:

Wykładowcy:

Inne budynki i miejsca:

Pragniesz sprawiedliwości, wynajmij wiedźmina.
Graffiti na murze Katedry Prawa Uniwersytetu w Oxenfurcie

Krew elfów

- To jest, moi panowie, eksperymentalna oczyszczalnia ścieków - pochwalił się magister bakałarz, odmawiając kolejki. - To wielki sukces nauki, wielkie osiągnięcie Akademii. Wyremontowaliśmy dawny elfi akwedukt, kanały i osadnik, neutralizujemy już ścieki całego uniwersytetu, miasteczka, okolicznych wsi i farm. To, co nazywacie Baryłą, to jest właśnie osadnik. Ogromny sukces nauki...
Krew elfów

Pomimo iż zarządzenie rektora zabraniało studentom i bakałarzom picia i hulania przed zapadnięciem zmroku, w Oxenfurcie pito i hulano całą dobę (…)
Krew elfów

Za Bramą Filozofów powitał go inny świat. Teren uczelni był wyłączony ze zwykłej miejskiej zabudowy, nie był, jak miasteczko, placem zaciętego boju o każdy sążeń powierzchni. Wszystko było tu niemal tak, jak zostawiły to elfy. Szerokie, wysypane kolorowym żwirkiem aleje między zgrabnymi, cieszącymi oko pałacykami, ażurowe parkany, murki, żywopłoty, kanały, mostki, klomby i zielone parki tylko w niewielu miejscach przytłoczone zostały jakimś wielkim surowym gmaszyskiem, dobudowanym w późniejszych poelfich czasach. Wszędzie było czysto, spokojnie i dostojnie – zakazana była tu wszelka forma handlu i płatnej usługi, nie wspominając o rozrywkach czy uciechach ciała.
Krew elfów

Awersja żywiona przez studentów do tajnych służb była przysłowiowa, choć niezbyt racjonalna. Teren uniwersytetu był eksterytorialny i święty, a wykładowcy i studenci nietykalni – służby, choć węszyły, nie ośmielały się dokuczać i naprzykrzać akademikom.
Krew elfów

Siedzieli przy dużym dębowym stole wśród zastawionych księgami i zawalonych rulonami pergaminu regałów, na najwyższym piętrze rektoratu, w dzierżawionych pomieszczeniach, które, Dijkstra dowcipnie nazywał Katedrą Historii Najnowszej, a Jaskier Katedrą Szpiegostwa Porównawczego i Dywersji Stosowanej.
Krew elfów

Wymknął się niepostrzeżenie na poddasze, wylazł lufcikiem, spuścił po rynnie na dach biblioteki, przeskoczył, omal nie łamiąc nóg, na dach prosektorium. Stamtąd dostał się do ogrodu przylegającego do muru.
Krew elfów

Wiem też, co oznacza na grzbietach ksiąg gronostajowy krzyż na czerwonej tarczy. To znak, że księgę wydał uniwersytet w Oxenfurcie.
Wieża Jaskółki

W grze Wiedźmin 3: Dziki GonEdytuj

W grze Wiedźmin 3: Dziki Gon dowiadujemy się, że Akademia Oxenfurcka została zamknięta ze względu na prowadzone działania wojenne. Wszyscy żacy zostali powołani do redańskiej armii oprócz studentów Wydziałów Medycyny i Zielarstwa (powołani do szpitalów polowych) oraz żaków Wydziału Filozofii ponieważ "Filozofowie do niczego sie nie nadają".

KomentarzEdytuj

Pierwszy z cytowanych fragmentów prozy A. Sapkowskiego pochodzi z tomu "Krew elfów"- pierwszej części pięciotomowej sagi o wiedźminie- i wraz z cytatem z Radowida III Śmiałego i fragmentem dzieła "Monstrum, albo wiedźmina opisanie" stanowi introdukcję do piątego rozdziału.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki