FANDOM

Flaga Nlfgrd Alba.png

chorągiew dywizji

Alba – dywizja wchodząca w skład III Armii Nilfgaardzkiej. Jej nazwa wywodzi się od rzeki płynącej w Nilfgaardzie. To z tej dywizji pochodzili żołnierz z obstawy Yennefer. W grze Wiedźmin 3 dowódcą Alby jest Morvran Voorhis, na miejscu poległego pod Brenną Tibora Eggebrachta.

– Marszałek polny Coehoorn miał pod swą komendą dwie armie: IV Armię Konną, dowodzoną przez generała majora Markusa Braibanta (...) oraz III Armię, dowodzoną przez generała lejtnanta Rhetza de Mellis-Stoke. W skład IV Armii Konnej, liczącej dwadzieścia z górą tysięcy żołnierza, wchodziły: dywizja "Venendal", dywizja "Magne", dywizja "Frundsberg", II Brygada Vicovarska, VII Brygada Daerlańska oraz brygady "Nauzicaa" i "Vrihedd". W skład III Armii wchodziły: dywizja "Alba", dywizja "Deithwen" oraz (...) Dywizja "Ard Feainn"
Pani Jeziora

– (...) Widzę też płomienie na proporcach dywizji pancernej "Deithwen"... I białą chorągiew z czarnym alerionem, znak dywizji "Alba"...
Pani Jeziora

Klin jazdy z impetem wbił się w czworobok. Niczym gigantyczny puginał w sztychu dywizja "Alba" skruszyła wszystko, co broniło dostępu do żywego ciała temerskiej piechoty (...) Niczym puginał dywizja "Alba" wbiła się w żywe ciało i toczyła krew. (...) Ale ostrze puginału, choć wbite głęboko, nie dosięgło serca ani żadnego z żywotnych organów. Klin dywizji "Alba", miast rozgnieść i rozczłonkować temerski czworobok, wbił się i utknął. (...) Początkowo nie wyglądało to groźnie. Czoło i boki klina stanowiły elitarne ciężkozbrojne roty, od tarcz i blach pancerzy klingi i żeleźca lancknechtów odskakiwały jak młoty od kowadeł, nie było się też jak dobrać do oladrowanych wierzchowców. I choć co i rusz któryś z pancernych walił się jednak z konia lub razem z koniem, to miecze, topory, czekany i morgensterny kawalerzystów kładły napierających piechocińców prawdziwym pokotem. Uwięźnięty w ciżbie klin drgnął i zaczął wbijać się głębiej. (...) Klin utknął znowu. Lancknechci, choć przerzedzeni i skrwawieni, nie ustąpili, naparli, ścisnęli jazdę jak cęgami. Aż zatrzeszczało. Pod ciosami halabard, berdyszów i bojowych cepów załamali się i pękli pancerni pierwszej linii. Dźgani partyzanami i spisami, ściągani z siodeł hakami gizarm i rohatyn, bezlitośnie tłuczeni żelaznymi kiścieniami i maczugami kawalerzyści dywizji "Alba" zaczęli umierać. Wbity w czworobok piechoty klin, jeszcze niedawno groźne, kaleczące żelazo w żywym organizmie, teraz był jak sopel lodu w wielkiej chłopskiej pięści. (...) Ale lancknechtom też nie przychodziło łatwo. "Alba" nie dawała się rozerwać, miecze i topory wznosiły się i spadały, rąbały i cięły, za każdego zwalonego z kulbaki jeźdźca piechota płaciła srogą cenę krwi. Oberszter Eggebracht, pchnięty w szczelinę pancerza cienkim jak szydło ostrzem spisy, zakrzyczał, zakołysał się w kulbace. Nim zdołano dać mu pomoc, straszliwy cios bojowego cepa zmiótł go na ziemię. Piechota zakłębiła się nad nim. Sztandar z czarnym alerionem ze złotym perisonium na piersi zachwiał się i upadł.
Pani Jeziora

Ciekawostki i inne informacje:Edytuj

  • "wyraz "alba" znaczy po łacinie "biała", jednak najprawdopodobniej Andrzej Sapkowski chciał nawiązać do księcia Frederico Alvarez de Toledo de Alba (zm. 1585), hiszpańskiego wielkorządcy Niderlandów i ich okrutnego pacyfikatora w czasie "wojny osiemdziesięcioletniej" tj. wojny Niderlandów o niepodległość" Grzegorz Skrukwa

Więcej z Fandomu

Losowa wiki