Fandom

Wiedźmińska Wiki

Anabela (Maedit)

3745stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

AnabelaLozko.jpg

Anabela w łóżku - zrzut ekranu z przygody.

Anabela - jedna z głównych protagonistek przygody I klątwa, i miłość, i zdrada, nestorka Maeditu.

Historia Edytuj

Urodziła się prawie sto lat przed przybyciem wiedźmina Geralta z Rivii do Maeditu, co uczyniło ją najstarszą żyjącą mieszkanką wioski. Zawdzięczała to celibatowi, gdyż uważała, że z braku męża nie miał ją kto nerwowo wykończyć, jednak mimo faktu, że nigdy nie wyszła za mąż, sama przyznawała, że celibat nie wiązał się ze... ślubami czystości (seksualnej!). Posiadała rozległą wiedzę jako miejscowa zielarka, znachorka, czarodziejka (co skutecznie trzymała w tajemnicy), a także i mistyczka a przede wszystkim - mentorka młodzieży. Jej wychowankami byli między innymi Rajmund "Muniek" Swoboda (w małym stopniu) oraz kochankowie Ida i Adam Luis Murietta. Roztoczyła czułą opiekę nad oboma. Idę przygotowywała do roli swej następczyni w dziedzinie zielarstwa z wspaniałym rezultatem, ponieważ Ida opiekowała się również samą Anabelą na starość. Będąc dumną ze swojej uczennicy uznała, że dokonała słusznej inwestycji. Z kolei w przypadku Adama Luisa Murietty, którego nazywała Adamem (tylko jego bliscy nazywali go pierwszym imieniem), rzecz miała się okazać bardziej burzliwa: jego ojciec Genesus (zrenegaciały kapłan Lwiogłowego Pająka) robił wszystko, aby syn stał się jego kopią i zmazał złamanie przez niego ślubów czystości. Anabela mimo doceniania zaangażowania ojca w wychowanie dzi popadła w wieczny konflikt z Genesusem, gdyż wyjaśniła Murietcie, że ma on jak najbardziej naturalne prawo sterować własnym życiem. Zaowocowało to śmiercią Genesusa, który zmarł na skutek wyczerpania po rzuceniu klątwy na Idę i Luisa, która zmieniała ich zwierzęta w różnych porach dnia. W chwili przybycia Geralta z Rivii do Maeditu Anabela była już niemalże całkiem niedołężną psychofizycznie, zramolałą i zdziecinniałą staruszką, która całe dnie spędzała w łóżku, kasłała, niedosłyszała i niedowidziała, co można stwierdzić na widok bielma na jej oczach. Czas upływał jej na wspomnieniach z najdawniejszych lat, a pamiętała wciąż wiele rzeczy: chociaż była za stara, by schylać się po rośliny, ale wciąż wiedziała, jak dobry ekstrakt uwarzyć i przyrządzić... maść na hemoroidy. Według jej własnych słów: A co tu opowiadać. Anabela stara, to i pamięć stara – dziurawa, miesza się już wszystko. Jak dożyjesz… A nie… Khe! Khe! Ty nie dożyjesz. Szczęściarz! Khe!.

Rola w grze Edytuj

Anabelę można (a nawet powinno się) odwiedzić już na początku przygody w chacie Idy. Życzliwie przyjmuje wiedźmina, nazywając go siwiuteńkim. Przy pierwszym spotkaniu informuje Geralta, że Ida wyszła, a kopalnia złota, gdzie Geralt miał na zlecenie sołtysa Amadeusza Swobody wybić grasujące tam potwory... też wyszła. Poprawia jednak swój błąd na skutek niedosłyszenia i wyjaśnia, że kopalnia znajduje się na polach. W zadaniu "Zaklęty krąg" na pytanie o skrzynie położone w magicznym kręgu na polach odpowiada, że nie chce naświetlać wiedźminowi związanej z tym ponurej historii, doradzając mu, by szukał tam, gdzie szumią drzewa. Po otworzeniu jednej ze skrzyń Geralt może również zwrócić jej uwagę, że młynarz z pól nie powiedział jej całej prawdy - wówczas Anabela wygłosi następującą refleksję: Nie przejmuj się tym. Nie warto oglądać się wstecz. Czasem tak jest: zbliżamy się do prawdy, jesteśmy o krok, wyciągamy po nią rękę – a ona nam się wymyka jak spłoszona sarna. Widocznie nie było ci dane poznać prawdę. Nie ma czego żalować, trzeba żyć dalej. Jeżeli gracz obierze ścieżkę Baregi w głównym zadaniu "I klątwa, i miłość, i zdrada", po czym dotrze do wątku prowadzenia śledztwa w sprawie matki Rajmunda Swobody, trzeba zgłosić się do Idy, Amadeusza Swobody, Baregi, Adama Luisa Murietty i do samej Anabeli, aby zadanie potoczyło się dalej.

W coraz późniejszych fazach fabuły rola Anabeli staje się coraz ważniejsza: pod koniec ścieżki Idy będzie próbowała nakłonić Geralta do poszukiwania Genesusa, ostrzegając przy tym, że zbliża się obława na wilki (Adam Luis Murietta zmieniał się w dzień w wilka). Ida zlekceważy te słowa, twierdząc, że Anabela majaczy, lecz Geralt musi w tym momencie podjąć decyzję, czy chce szukać Genesusa, czy pomóc Murietcie w lokalnej wojnie domowej, którą ten już rewolucyjny przywódca rozpętał. W ścieżce Baregi rolę "doradcy szukania Genesusa" przyjmuje Muniek, jeżeli pogodził się on z ojcem - Amadeuszem Swobodą. Jeśli w ścieżce Baregi Muniek został zabity przez ojca lub uznał winę Baregi jako zabójcy swej matki, wóczas przepadnie możliwość szukania Genesusa.

Anabela umiera we wszystkich zakończeniach: jeśli Murietta zostaje powieszony lub polegnie w walce ze zdrajcami Baregi w wiosce, wówczas wyda ostatnie tchnienie w łóżku, lecz jej okoliczności śmierci i rola są inne w "szczęśliwym zakończeniu". Gdy Geralt będzie zmierzał do Genesusa, uświadomi sobie, że usłużny mu upiór Depr z niejasnych powodów przestraszy się słysząc imię Anabeli. Z kolei sam Genesus będzie wypowiadał się o niej z nieskrywaną pogardą. Po zakomunikowaniu Anabeli, że Genesus został odszukany, znachorka wstanie z łóżka, aby pofatygować się wraz z Geraltem do spalonej stodoły i wziąć udział w osobistej konfrontacji z Genesusem, który nie chcąc uznać faktu, iż klątwa rzucona na Muriettę nie pozwala mu zaznać spoczynku w zaświatach, atakuje wiedźmina i staruszkę. W trakcie walki Anabela wspiera wiedźmina zaklęciami leczniczymi i ofensywnymi, utrudniając duchowi skupienie się na wiedźminie, któy musi pokonać pomagające Genesusowi upiory. Anabela wrabia co prawda wiedźmina w niebezpieczną walkę z nieobliczalnym widmem, lecz ostatecznie oferuje mu w zamian za uwolnienie Murietty samą siebie, głosząc:

Genesusie! Oddaję siebie za Adama! Powiedziałam… Khe! Khe! Że ofiarowuję siebie… Khe! Khe! Za Adama! Khe! Powinnam zrobić to już dawno temu… Siwiuteńki… Zaufaj Anabeli po raz ostatni. Khe! Khe! To jedyny sposób, żeby zdjąć klątwę… Khe! Ja jestem już za słaba, żeby z nim walczyć… Khe! Khe! Przeliczyłam się… Khe! Genesus… Nie odmówi! Nic nie mów… Khe! Khe! Żałuję, że zwlekałam tyle lat. Nie chciałam umierać…nawet za własnego syna! Khe! Khe! Kurczowo trzymałam się życia… Ale ty… Khe! Khe! Ty pokazałeś mi, jak bardzo można się poświęcić dla innych… A wmawiaj sobie… Khe! Wmawiaj! Ja swoje… wiem! Khe! Khe! Khe! Odsuń się… Bo on straci zaraz cierpliwość! Khe! Już! Możesz mnie zabrać ze sobą… Khe! Pod jednym… warunkiem! Tak, musisz zdjąć klątwę. Zgadzasz się… Khe! Czy nie?! Bo zaraz Anabela umrze… u twych stóp… i z targu nici!

Genesus początkowo uradowany faktem, iż znienawidzona przez niego Anabela stanie się jego więźniarką, dochodzi w ułamku sekundy do spóźnionego wniosku, że Anabela go oszukała. Stara niewiasta doprowadza do odesłania duszy Genesusa w zaświaty, gdyż kiedy tylko zdjął on klątwę, nic go już nie trzymało na ziemi. Był to ostatni wyczyn Anabeli, która legła konając u stóp Geralta ze zmęczenia.

Dane z dziennika Edytuj

Staruszka, która mieszka razem z Idą.

Ponoć Anabela opiekowała się Idą i uczyła ją zielarstwa.

Ciekawostki Edytuj

  • Model postaci Anabeli to pokolorowany w kilku miejscach na żółto i z bielmami na oczach model postaci staruszek z gry komputerowej "Wiedźmin".

Galeria Edytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki