Fandom

Wiedźmińska Wiki

Avallac'h

3853strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze31 Udostępnij

Avallac'h – właściwie Crevan (ze Starszej Mowy – „lis”) Espane aep Caomhan Macha, aliasu Avallac'h używa dla wygody. Jest Wiedzącym, który podróżuje między światami. Naukowiec Tir na Lia. Pojawia się w Tir ná Béa Arainne, gdzie Geralt spotyka go malującego naskalny malunek, mający imitować prehistoryczne malowidło wykonane przez pierwotnych ludzi. W rzeczywistości miało to za zadanie uchronić przed zburzeniem przez ludzi ściany ukrywającej Tir ná Béa Arainne. Jako pierwszy powitał Ciri po przybyciu do Tor Zireael. Przez jednorożce nazywany Lisem. Razem z Krogulcem był faktycznym władcą Tir na Lia. Kochał Larę Dorren, najpewniej to on był elfem, z którym Lara miała mieć specjalne dziecko.

Wpis w dzienniku Edytuj

Osobą zaklętą w ciele Umy okazał się być Avallac’h – potężny Wiedzący ludu Aen Elle. Geralt miał okazję spotkać go przed wielu laty. Już wówczas elfi mędrzec wykazywał szczególne zainteresowanie Starszą Krwią, a zwłaszcza jedyną jej znaną nosicielką – Cirillą. Dokładne motywy Avallac’ha były wówczas niejasne, a on sam nie zamierzał tłumaczyć się z nich wiedźminowi.

Geralt nie miał pojęcia, co obecnie łączyło tych dwojga. Nie ulegało wątpliwości, że Avallac’h pomagał Ciri, ratując ją przed Dzikim Gonem – ale dlaczego? Niestety, balansujący na krawędzi życia i śmierci Wiedzący nie był w stanie odpowiedzieć na wszystkie nurtujące Geralta pytania.
Wyznał jednak to, co najważniejsze – miejsce pobytu Ciri.

Z rozmowy z Ciri wynikało, że Avallac’h od pewnego czasu był jej nauczycielem i mentorem. Ponadto łączył ich wspólny wróg. Avallac’h, doradca poprzedniego władcy Aen Elle, był w konflikcie z jego następcą, Eredinem – i postanowił za wszelką cenę ochronić Ciri przed jego zakusami.

Ciri podkreśliła swoje zaufanie do Wiedzącego, który wielokrotnie ratował jej życie – również wówczas gdy, czując postępujące działanie klątwy, ukrył ją przed Dzikim Gonem na Wyspie Mgieł.

Tylko dzięki interwencji Avallac’ha bitwa o Kaer Morhen nie zakończyła się klęską. Wiedzący uzmysłowił wiedźminowi, że ostateczne zwycięstwo nad Eredinem i jego upiornym orszakiem będzie możliwe tylko przy użyciu magii. To z kolei oznaczało konieczność odświeżenia znajomości z członkiniami niesławnej Loży czarodziejek...
Korzystając z ciszy przed burzą, Avallac’h podjął kolejną próbę nauczenia Ciri kontrolowania jej niezwykłego talentu. Wiedzący przekonał się, że dziewczyna jest uczennicą równie pojętną, co krnąbrną – o czym Geralt miał okazję przekonać się zresztą już wcześniej.
Znajomość wewnętrznej polityki Aen Elle oraz słabych i mocnych stron oficerów Dzikiego Gonu pozwoliła Wiedzącemu na skonstruowanie planu mającego wyeliminować jednego z największych sprzymierzeńców Eredina – mistrza manipulacji, Ge’elsa.

W tym celu Avallac’h gotów był zaryzykować nawet niebezpieczną podróż do Tir ná Lia.

— Jaskier

(...) wysoki jasnowłosy elf ubrany w przybrudzoną farbą opończę.
Wieża Jaskółki

– (...) Ja już podpisałem malowidło. O, tutaj.
– To nie jest ważka?
– Nie. To ideogram oznaczający moje imię. Nazywam się Crevan Espane aep Caomhan Macha. Dla wygody używam aliasu Avallac'h i tak też możesz zwracać się do mnie.

Wieża Jaskółki

– (...) Ja, drogi Geralcie, umiem sporo i wiem sporo. Wskazuje zresztą na to mój, jak to powiedzielibyście wy, ludzie, tytuł naukowy. W pełnym brzmieniu: Aen Saeyheme.
Wieża Jaskółki

Potem odwrócił się, a na jego trójkątnej twarzy zjawił się znowu zwykły, lekko drwiący uśmiech.
Wieża Jaskółki

Byli jednakowego wzrostu, to znaczy niezwykle wysocy. Ale twarz Avallac'ha była łagodna, a twarz czarnowłosego przywodziła na myśl drapieżnego ptaka. Jasny i czarny, pomyślała. Dobry i zły. Światło i mrok.
Pani Jeziora

Twój przodek ukradł mi moją miłość, zabrał mi ją, samolubnie i argoncko zabrał mi Larę. Ale tobie, godna jego córko, nie pozwolę odebrać sobie pamięci o niej.
Pani Jeziora

Król Olch jest stary. Ale Lis z Krogulcem nie mogą zdobyć władzy nad Ard Gaeth, Wrotami Światów. Raz już zdobyli. Raz już utracili. Teraz nie mogą nic więcej, jak tylko błąkać się, błądzić wśród światów małymi kroczkami, sami, jak widma, bezsilnie. Lis do Tir ná Béa Arainne, Krogulec i jego jeźdźcy po Spirali. Dalej nie mogą, nie mają sił. Dlatego marzą im się Ard Gaeth i władza.
Pani Jeziora

Ciekawostki Edytuj

Pochodzenie imienia Crevan: celtyckie.

Galeria Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki