FANDOM

BaregaMaedit2

Barega - zrzut ekranu z przygody.

Barega - jeden z głównych protagonistów (a następnie antagonista) przygody I klątwa, i miłość, i zdrada, maedicki handlarz i przywódca prawego skrzydła rewolucji Adama Luisa Murietty.

Historia

W młodości pasjonował się literaturą i muzyką. Pisał dzieła z ulubionej przezeń poezji śpiewanej, które wykorzystywał jako członek-założyciel trupy "Chłopaky" stworzonej razem z kolegami. Jeden z jego tekstów brzmiał tak: Rym cym, tra la la –/Ma piosenka nie jest zła/Gdy z gospody będziesz szła,/Zawsze będzie Ci gra-ła/Hop siup, hop sa sa/Pójdę z Tobą do lasa/Tam będziemy fiku myku,/W wiklinowym ko-szyku z refrenem Ooooooo! O! O! O!. Twierdził, że na tym polu odnosił sukcesy, przez co zastanawiał się później, czy nie wrócić do tej profesji, np. po zwycięstwie rewolucji Adama Luisa Murietty. Uświadomił sobie jednak, że nie dawałoby ono tak szerokich perspektyw jak handel, toteż porzucił swą pasję na rzecz gromadzenia majątku. Zamieszkał w domu położonym tuż obok karczmy w Maedicie. Na pożegnanie oświadczał Tak, tak… Czas to pieniądz! Nigdy nie myślał o ustatkowaniu się, pędząc samotne życie: miał pewne dalekosiężne plany, lecz przeżył zawód miłosny, gdy ukochana, do której pisał listy, była już przez kogoś zajęta. Od tamtej pory nie chciał z nikim o tym rozmawiać. Nie stronił od kieliszka i potrafił uczestniczyć w libacjach, chociaż stronił od wódki, zwłaszcza sprzedawanej przez Zdzierada w karczmie. Z czasem Barega stał się niesamowicie przedsiębiorczym, ambitnym i perfidnym człowiekiem. Wykorzystywał każdą okazję, by się wzbogacić. W tajemnicy przed prawem handlował narkotykiem fisstechem. Kilka lat przed przybyciem Geralta z Rivii do Maeditu Barega robił interesy z 13 żołnierzami piechoty ze specjalnej grupy operacyjnej armii Temerii (w tym z kilkoma oficerami), którzy jako maruderzy wracali z wojny, a wieźli takie kosztowności, jak elfickie miecze, pozłacane pochwy, posrebrzane kolczugi, dwimeryt i platynę. W obawie przed tym, by myto lub przepadek królewski nie odebrały im tych łupów, sprzedali wszystko Baredze, który zapłacił im 1000 orenów i przez pół roku sprzedawał z dużym zyskiem nabyty w ten sposób towar. Gdy maedicki wieśniak Adam Luis Murietta wywołał postępową rewolucję, Barega podjął się współpracy z rebeliantami, która miała zmienić diametralnie jego ustabilizowane życie...

Rola w grze

Geralt może go spotkać już na początku przygody w jego własnym domu, lecz nie ma on raczej nic ciekawego do powiedzenia. Odgrywa początkowo marginalną rolę w zadaniach pobocznych. W zadaniu "Szkodzi nie tylko zdrowiu", jeśli Geralt zdecyduje się poprzeć karczmarza i uzyska od upitego Zdzierada ważne informacje, wówczas można uzyskać od Baregi książkę "Ewenementy i precedensy prawne wsi w historyi", która stanie się jednym z dwu dowodów na pokonanie Zdzierada w procesie o koncesję na sprzedaż alkoholu. W zadaniu "Zaklęty krąg" można się od niego dowiedzieć o interesach z 13 żołnierzami temerskimi, później zaś trzeba od niego wziąć listę z zapisanymi nazwiskami tych żołnierzy. Pod koniec zadania "Tata dilera" Kazik (jeśli młynarz zostanie niesłusznie aresztowany przez milicję) opowie, że miał zamiar sprzedać fisstech Baredze, gdyż ten handlował owym towarem.

Sytuacja zmienia się jednak po tym, gdy gracz porozmawia z Adamem Luisem Muriettą po usłyszeniu od sołtysa Amadeusza Swobody wyroku śmierci na sprawców napady na karawanę do Nilfgaardu - wtedy właśnie pojawi się możliwość rozegrania przygody na jednym z dwu wątków. Murietta poprosi bowiem wiedźmina, by ten udał się do Maeditu i zwerbował do sił rewolucyjnych Baregę. Jeśli Geralt zamiast tego opowie o wszystkim Idzie, gracz obierze ścieżkę Idy, w której przyjdzie mu być skonfliktowanym nieraz z Muriettą. Opcja druga to ścieżka Baregi - Geralt wykłada propozycję Murietty wioskowemu kupcowi, który początkowo wystraszony, że przywódca rewolucji oskarżył go o donosicielstwo, przystanie w końcu na ofertę poszerzenia wzajemnej współpracy, spodziewając się, że rosnąca potęga sił rewolucji sprawi, iż jej wygrana jest coraz bliżej.

Od tego momentu gracz będzie zmuszony do szturmu na wioskę maedicką wykonywać różne misje, polegające m.in. na pośredniczeniu między Muriettą a Baregą, który z czasem przeniesie się do jaskini na polach - głównej siedziby rewolucjonistów. Murietta niezbyt mu ufał, widząc w nim tylko konieczne wsparcie pieniężne dla swych celów, natomiast Barega okazał się chorobliwie ambitny i żądny władzy, chociaż - jak sam przyznawał - zamiast bezpośrednich starć wolał działać zakulisowo. Stał się niemalże mimowolną prawą ręką Murietty, zyskując coraz szersze wpływy w jego rewolucji. Widział w niej doskonałą okazję do zapewnienia sobie dyktatorskiej władzy. Podejmował się różnych akcji dyplomatycznych, np. napisaniem listu do sołtysa (z pomocą Geralta z Rivii) oraz prób przeciągnięcia na stronę rewolucji jej przeciwników. Wyrzucał sobie, że poniósł porażkę w bitwie pod Bździochami, gdyż nie udało mu się przekupić wroga. Za pomocą pieniędzy usiłował również przekabacić wielu przeciwników rewolucji. Przewidywał, że sołtys w następnych wyborach przegrałby, gdyż jego epoka się kończy. Był zwolennikiem silnych rządów przy pomocy terroru: Powiem ci tylko, że poparcie jest większe, gdy władzę zdobywasz z bronią w ręku, a i elektorat wtedy spokojniejszy, jeżeli nie dotrzymujesz obietnic wyborczych. Całkowcie odrzucał ideały na rzecz włądzy i pieniędzy, uznając je za prawdziwe i wymierne wartości.

Jeżeli Geralt zniechęcił Rajmunda "Muńka" Swobodę do brania udziału w rewolucji, wówczas wiedźmin będzie musiał poprowadzić śledztwo w sprawie zabójstwa matki Muńka. Barega jest zarówno jedną z osób, do których trzeba się zwrócić o jakąś poszlakę (opowie o kapeli "Chlopaky" i swoim wierszu, zaś Muniek będzie zdziwiony, że jego matka miała coś wspólnego z tym - jak go określił - "starym capem"), ale i... jednym z podejrzanych. Okaże się, że twoją matkę zabił Barega. Przekazywała mu pieniądze, aby dostarczył je do jej kochanka w Oxenfurcie. Gdy dowiedziała się, że pieniądze nie docierają na miejsce, poszła do Baregi. Kupiec, nie mogąc już ukrywać faktu, że przywłaszcza sobie powierzony majątek, zabił ją, a ciało podrzucił do domu sołtysa. Jest to jednak jedna z trzech wersji, a wybór którejkolwiek z nich ma najważniejszy wpływ na późniejsze wydarzenia: jeżeli Geralt powiedział Muńkowi, że zabójcą jest Barega, chłopak wybiegnie z chaty, aby przekazać Murietcie, że nie można ufać Baredze. Żywi przy tym nadzieję, że będzie mógł takiej gnidzie (według własnych słów) wbić nóż w między żebra. Sołtys natomiast komentuje sprawę w ten sposób: Barega! Podejrzewałem, że żona ma z nim schadzki, a okazuje się, że to on jest jej mordercą. Skoro przystał do buntowników, to nawet lepiej. Niedługo zawiśnie razem ze swoimi nowymi przyjaciółmi. Okradał ją, a więc równocześnie i mnie. Odwdzięczę ci się, wiedźminie. Teraz jednak musisz mnie opuścić.

Niezależnie od wszelkich wyborów Barega osiągnąwszy apogeum swych wpływów decyduje się na zdradę: kiedy Adam Luis Murietta przypuścił szturm na wioskę Maedit, Barega otrzymał zadanie pilnowania tyłów. Ponieważ rzekomo na tyłach sytuacja wyglądała spokojnie, Barega postanowił dołączyć do Murietty na froncie i zaatakować milicjantów w domu Idy, lecz Murietta kategorycznie zabronił nacierania na dom swojej ukochanej. Barega zacznie mu w dość szyderczy sposób doradzać, że sentymenty, Luis… To wszystko sentymenty. Pozwolisz tym skurwysynom przeżyć? Przecież zaraz rozniosą wieść, że jesteś słaby i ludzie przestaną się ciebie bać. Szacunek, szacunek… Nikt nie ma szacunku dla mięczaków, nie wiesz o tym?. Niebawem dojdzie do ostrej kłótni między dwoma przywódcami: Barega poweźmie zamiar wymordowania wieśniaków ukrytych w karczmie, której nie chce spalić ze względu na jej potencjalną przydatność w przyszłości, z kolei Adam Luis Murietta gwałtownie sprzeciwi się jego materialistycznym i represyjnym "ideałom", uznając Baregę za jednego ze śmieci, których miał zamiar likwidować ze świata. Losy Baregi zależą od tego, które z trzech zakończeń będzie miało miejsce w przygodzie:

Egzekucja

Wywołana, jeśli za zabójcę matki Muńka został uznany Barega. Kiedy Geralt wyruszy do Adama Luisa Murietty, aby na prośbę Idy zapewnić mu bezpieczeństwo, wiedźmin stanie się świadkiem wyżej opisanej sceny konfliktu Baregi i Murietty: jednakże walka między ich zwolennikami zostanie przerwana przez nadejście oddziałów z innych wsi pod dowództwem sołtysa Amadeusza Swobody, który z tryumfalną arogancją obwieści bojownikom, że podczas gdy ich wojska oblegały jego dom, on sam już dawno temu pognał do innych wiosek po pomoc militarną. Barega zachowywał swą żelazną pewność siebie, szydząc: Nie wiedziałem, że taki grubasek jak ty, zdoła wyjść przez komin. Przestań pierdolić, bo robi mi się niedobrze, po czym kazał zamknąć się Murietcie, który z równie niewzruszoną postawą zapewniał Geralta m.in. o nadziei na pokonanie nieprzewidzianych opresji. Po całym tym zajściu Barega, Murietta i resztki ich buntowników zostają aresztowani i odeskortowani przez żołnierzy sołtysa do więzienia. Po raz ostatni Barega widziany jest w przerywniku filmowym kończącym główne zadanie "I klątwa, i miłość, i zdrada", gdzie odbywa się egzekucja obu przywódców i ich rebeliantów. Przed filmem Geralt może podejść do Baregi, który wpadłwszy w nagłą desperację i panikę będzie prosił wiedźmina, aby wyjaśnił nadzorującym stracenie milicjantom, że zaszła jakaś pomyłka, a on sam znalazł się przypadkiem w wyjątkowo niesprzyjających okolicznościach, lecz Geralt odpowiada tylko: Nieporozumienie? A w środku bitwy wziąłeś się przypadkiem? Właśnie to jest najbardziej żałosne w takich szczurach jak ty. Kiedy zwęszycie interes, stajecie na głowie, żeby wyjść na swoje. Natomiast gdy grunt usuwa się wam pod nogami, potraficie odrzucić swoje przekonania, by uniknąć konsekwencji. Mógłbyś przynajmniej przyjąć karę z godnością. Bywaj. Zrezygnowany Barega, który krzyczy w bezsilności do Geralta Ty skurwysynu, nie zostawiaj mnie! Geralt! usiłuje po raz ostatni zapewnić sobie łaskę, korzystając z prawa do ostateniego słowa przed powieszeniem danym mu przez sołtysa. Upadły kupiec błaga zgromadzony przed szubienicami lud o litość, zostaje jednak obrzucony inwektywami ze strony poważnie ucierpiałych podczas wojny domowej mieszkańców Maeditu. Krótko po nieugiętej przemowie Murietty Barega zawisł na stryczku razem z resztą skazańców.

Wygrana Baregi

Drugie zakończenie ma miejsce, kiedy Geralt nie posłucha się Muńka (po pogodzeniu go z ojcem) lub Muniek zginie w walce z sołtysem albo Geralt na prośbę Idy zgodzi się pomóc Murietcie. Następuje podobna scena zdrady Baregi, jednak tym razem ucieka on z pola walki, podczas gdy w bratobójczej masakrze rewolucjonistów śmierć ponosi sam Murietta. Od tej pory Barega ukrywał się, utrzymając nadal potężną armię bojowników, natomiast po uspokojeniu sytuacji w wiosce sołtys Amadeusz Swoboda popełnił błąd, przed którym ostrzegł go Geralt: rozpuścił swe oddziały w celu urządzenia nagonki za rewolucjonistami, przez co ostatni przerywnik filmowy tego zakończenia przedstawia następującą sytuację: do domu śpiącego sołtysa wchodzi w otoczeniu swych zbirów Barega, który przeszywa ciało sołtysa sztyletem.

Szczęśliwe zakończenie

Jeżeli Geralt niezależnie od wybrania ścieżki Baregi lub Idy zdecyduje się w jakimkolwiek wariancie odszukać Genesusa, nie będzie świadkiem zdrady Baregi: opowie o niej Adam Luis Murietta w domu Idy. Wyrazi on ubolewanie, że nie zdawał sobie sprawy, jak wielu ludzi było za nim tylko dla pieniędzy, wkrótce jednak dowie się czegoś więcej: dzięki śledztwu Geralta okazuje się, że Barega zmusił lokalnego rybaka do przeprawienia go łodzią do kryjówki, gdzie umieścił porwaną przez siebie Idę. Wściekły tym faktem Adam Luis Murietta przysięga wymierzyć sprawiedliwość Baredze i decyduje się na porzucenie rewolucji na rzecz swojej ukochanej. Samotnie rusza z mieczem do kwatery Baregi. Szturmując jego namiot, osobiście zabił zdrajcę i kilku jego zwolenników, podczas gdy pozostali zamordowali zarówno Muriettę, jak i Idę. W ten sposób rewolucja zakończyła się na dobre, a kochankowie odeszli ze sobą jako duchy...

Dane z dziennika

Bogaty wioskowy kupiec. Murietcie bardzo zależy na jego poparciu, a jeszcze bardziej na jego pieniądzach.

Zdaje się, że Barega zawsze idzie tam, gdzie wiatr powieje – trzyma z wygranymi. Myślę, że jest żądny władzy, tak samo jak sołtys. Udało mi się go przekonać do wstąpienia w szeregi hanzy.

Kupiec ma raczej słabą głowę do picia.

Barega zachowuje się podejrzanie. Może jest tylko podszyty strachem przed zbliżającą się konfrontacją sił sołtysa i Murietty.

Przeżył kiedyś zawód miłosny.

Barega tworzył kiedyś poezję śpiewaną. Jeżeli można nazwać to coś tak zaszczytnym mianem.

Udowodniłem, że Barega jest mordercą matki Muńka.

Barega okazał się zdrajcą. W sumie mogłem się tego spodziewać.

To Barega jest sprawcą całego zamieszania. Przekonał pieniędzmi część anarchistów do przejścia na swoją stronę i zwrócił się przeciwko Luisowi. Murietta, pomimo sromotnej porażki i wyraźnego osłabienia, nadal uważa, że rewolucja ma szansę powodzenia.

Ciekawostki

  • Model postaci Baregi to model postaci Talara bez monokla i ze zmienionym kolorem ubioru: zyskał beżową koszulę i brązową kurtkę.
  • W niektórych momentach przygody można z nim pohandlować.

Galeria