FANDOM

Bazyliszek, zwany także Regulusem – jadowity stwór; ma długi, jaszczurczy ogon, sierpowate szpony, błoniaste skrzydła, a także ptasi dziób.

Tego straszliwego stwora boją się nawet smoki. Jego skóra jest bardzo dobrym i bardzo drogim materiałem służącym do produkcji obuwia. Istnieją mity mówiące o jego umiejętności zmieniania ludzi w kamień za pomocą spojrzenia oraz o tym, że bazyliszek rodzi się z jaja zniesionego przez koguta, a następnie wysiedzianego przez sto i jednego jadowitego węża.

Dane z różnych źródeł

  • Rękopis znaleziony w smoczej jaskini. Kompendium wiedzy o literaturze fantasy Andrzeja Sapkowskiego

Bazyliszek - z greki Basiliskos, po łacinie zwie się Regulus, mały król, albowiem jest Bazyliszek wszelkiego pełzającego gadu królem i monarchą, władcą smoków i wężów. Inaczej jak inne gady, które w prochu na brzuchu pełzają, Bazyliszek uniesiony idzie, a na głowie nosi koronę złotą. Wszystko, co żyje, pierzcha przed nim w wielkim strachu. Jak żadna inna jadowita poczwara, Bazyliszek samym spojrzeniem swych strasznych ślepiów zabić jest zdolen. Nawet ptak wysoko lecący trupem pada, gdy na niego Bazyliszek wzrok obróci.

Uczy prorok Jeremiasz (8;17):
...quia ecce ego mittam vobis serpentes regulos quibus non est incantatio et mordebunt vos...

Choć i w rzeczy samej na Serpenty Regulusy non est incantatio, jest zwierzę, które się ich nie lęka, a jest tym zwierzęciem łasica. Łasica Bazyliszka nawet w leżu jego snadnie wytropi i zagryzie. Zaś sam Bazyliszek boi się koguta, jeśli posłyszy pianie kogucie, w dyrdy umyka. Bo jest tak, że Stwórca niczego nie zostawił bez lekarstwa, remedium albo antidotum - nawet na takie okropieństwo jak Bazyliszek są łasica i kogut. Bazyliszki, na podobieństwo skorpionom, leże swe wybierają w miejscach odludnych, kamienistych, ciepłych i suchych, rozsądnie czyni, kto takich miejsc unika i nie gmera pośród nich jak kto głupi.

Ciekawostki

  • W grze Wiedźmin został błędnie zakwalifikowany do rzędu Ornitoreptyli.
  • Bazyliszek chwilowo pojawia się również w filmie, gdy Geralt wyciąga cielsko bestii z podziemi by odebrać nagrodę.

Galeria