FANDOM

Białe Zimo – przepowiednia uważana za początek końca świata. Został przepowiedziany przez Itlinę. Jednak wielu ludzi jak i czarodziejów uważa to za prawdę m. in. czarodziejka Nimue potwierdza założenia Itliny.

Przepowiednia Edytuj

Według przepowiedni nadejdzie Białe Zimno które pochłonie cały znany świat, zdziesiątkuje albo nawet i zgładzi całą ludzkość.

Dane z książek Sapkowskiego: Edytuj

Jako erudytka, z pewnością zetknęłaś się z Aen Ithlinne Speath, Wróżbą Itliny. We wróżbie jest mowa o Białym Zimnie. Według nas chodzi o potężne zlodowacenie. A ponieważ tak się
składa, że dziewięćdziesiąt procent lądu twojego świata to półkula północna, zlodowacenie
może zagrozić egzystencji większości żywych istot. Po prostu zginą z zimna. Ci, którzy
przetrwają, utoną w barbarzyństwie, wyniszczą się nawzajem w bezlitosnych walkach o
pożywienie, staną się łupem oszalałych z głodu drapieżników. Przypomnij sobie tekst
przepowiedni: Czas Pogardy, Czas Topora, Czas Wilczej Zamieci.

Pani Jeziora

– (...) Warunki ekstremalne, jeśli chodzi o klimat, powodują jednoczesne wystąpienie obu zjawisk: maksymalnego wyciągnięcia elipsy i nieznacznie tylko odchylonej od pionu osi. Obiegająca Słońce Ziemia otrzymuje w aphelium bardzo mało światła i ciepła, a rejony biegunowe są dodatkowo poszkodowane niekorzystnym kątem nachylenia osi. (...) Mniej światła na półkuli północnej to dłuższe zaleganie śniegu. Biały i lśniący śnieg
odbija światło słoneczne, temperatura spada jeszcze bardziej. Śnieg zalega dzięki temu
jeszcze dłużej, na coraz większych połaciach nie topnieje w ogóle lub topnieje tylko na
krótko. Im więcej śniegu i im dłużej zalegającego, tym większa biała i lśniąca powierzchnia odbijająca... (...) Śnieg pada, pada, pada i jest go coraz więcej. Zauważ bowiem, że z prądami morskimi wędrują z południa masy ciepłego powietrza, które skraplają się nad wyziębionym północnym lądem. Ciepłe powietrze skrapla się i opada śniegiem. Im większa różnica temperatur, tym obfitszy opad. Im obfitszy opad, tym więcej białego, długo nie topniejącego śniegu. Tym zimniej. Tym większa różnica temperatur i obfitsze skraplanie się mas powietrza... (...) Pokrywa śnieżna robi się na tyle ciężka, by stać się sprasowanym lodem. Lodowcem. Na który, jak już wiemy, wciąż spada śnieg, ugniatając go jeszcze bardziej. Lodowiec rośnie, jest nie tylko coraz grubszy, ale rozrasta się wszerz, pokrywając coraz to większe obszary.

Pani Jeziora

– Jak pewnie wiesz (...) jedynym nie zamarzającym portem w Zatoce Praksedy jest Point Vanis. (...) sto lat temu nie zamarzał żaden z portów Zatoki. Sto lat temu, są na
to liczne przekazy, w Talgarze rosły ogórki i dynie, w Caingorn uprawiano słonecznik i łubin. Obecnie się nie uprawia, albowiem wegetacja wymienionych warzyw jest niemożliwa, jest tam zwyczajnie za zimno. A czy wiesz o tym, że w Kaedwen były winnice? (...) Dzisiaj w Kaedwen winorośl nie rośnie w ogóle. Dlatego, że obecnie zimy, w odróżnieniu od dawnych, przynoszą silne mrozy, a silny mróz zabija winorośl. (...) Co by tu jeszcze dodać? Może to, że śnieg spada w Talgarze i połowie listopada i sunie na południe w tempie ponad pięćdziesięciu mil na dobę? Że na przełomie grudnia i stycznia śnieżyce zdarzają się nad Albą, gdzie jeszcze sto lat temu śnieg był sensacją? A to, że śniegi tają, a jeziora odmarzają u nas w kwietniu, wie przecież każde dziecko! I każde dziecko dziwi się, dlaczego ten miesiąc nazywa się kwiecień.

– (...) Nazwa miesiąca pochodzi z czasów zamierzchłych, gdy w kwietniu faktycznie wszystko kwitło...

– Te zamierzchłe czasy to wszystkiego sto, sto dwadzieścia lat. To nieledwie wczoraj,
dziewczyno. Itlina miała absolutną słuszność. Jej przepowiednia się ziści. Świat zginie pod warstwą lodu. (...) Faktem jest Białe Zimno. Cywilizacja półkuli północnej skazana jest na zagładę. Zniknie pod lodami rozrastającego się lodowca, pod wieczną zmarzliną i śniegiem. Nie ma jednak co panikować, bo trochę potrwa, zanim się to stanie.
(...) Jakieś trzy tysiące lat.

Pani Jeziora

Ciekawostki i Informacje: Edytuj

  • Białe Zimno jest częścią kultu Wiecznego Ognia
  • W Wiedźminie 3: Dziki Gon dowiadujemy się, że Białe Zimno jest siłą z innego wymiaru, która już zniszczyła wiele innych światów, tak jak (Tilath na Buhne) . Jedyną osobą zdolną do zniszczenia Białego Zimna jest Ciri.
  • W Wiedźminie 3: Dziki Gon pod koniec fabuły gry Ciri stawia czoła Białemu Zimnu. W zależności od wyborów gracza może pokonać je i uchronić świat przed zagładą.