Fandom

Wiedźmińska Wiki

Bitwa o most na Jarudze

3733strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Share

Bitwa o most na Jarudze – jedna z wielu bitew podczas II wojny Nilfgaardu z Nordlingami.

Geneza: Edytuj

Królowa Meve, po stracie swej regularnej armii, prowadziła z Nilfgaardem wojnę partyzancką w Angrenie m.in. uwalniając pojmanych i zmuszanych do pracy chłopów oraz znosząc niewielkie nilfgaadzkie oddziały. Ponieważ liryjski korpus znacznie urósł w siłę dzięki wielu ochotnikom i krasnoludzkim najemnikom z Mahakamu, Meve postanowiła przekroczyć Jarugę i poharcować w Górnym Sodden.

Przebieg Edytuj

Na moście przy Czerwonej Bindudze pozostawiła straż tylną, by zabezpieczyć sobie odwrót. Niestety, jej korpus wpadł na silne i liczne oddziały nilfgaardzkie z Górnego Sodden. Bezlitośnie ścigani Liryjczycy dotarli do promu na Jarudze, którym chcieli przeprawić choćby królową Meve. Tymczasem na lewy brzeg Jarugi powrócić chcieli Daerlańczycy, który harcowali wówczas w Angrenie - docierając do promu w tym samym czasie co Meve.

Jednakże, prom przejęła kompania wiedźmina Geralta i zaczęła nim uciekać przed dwoma armiami - wzdłuż nurtu rzeki. Korpus Meve został dopadnięty u brzegów Jarugi, gdzie zawzięcie się bronił (Meve walczyła w pierwszym szeregu i została ciężko ranna w twarz), dzięki czemu nie został rozbity i wycofywał się dalej w kierunku mostu. Nilfgaardzki oddział dotarł do mostu pierwszy i uderzył na liryjską piechotę, druzgocąc ją i zmuszając do ucieczki.

Wówczas do mostu dobił prom z wiedźmińską kompanią. Wiedźmin Geralt i żołnierz Cahir poprowadzili rozproszonych i pozbawionych dowództwa Liryjczyków do ataku. Wyparli Nilfgaard z mostu i odbili od nich Czerwoną Bindugę, umacniając liryjską obronę. Nilfgaard chciał kontratakować ale od południa nadciągnęła Meve. Nilfgaardzki oddział, wobec przewagi wroga, wycofał się znad Jarugi. Korpus królowej Meve przekroczył rzekę i zniszczył za sobą most umykając w ten sposób ścigającym go wojskom nilfgaardzkim.

Hgfhd.jpg

Dane z książek SapkowskiegoEdytuj

(...) bitwę ową stoczono ostatniego dnia miesiąca sierpnia Roku Wielkiej Wojny w Angrenie, na moście łączącym oba brzegi rzeki Jarugi w okolicach stanicy o nazwie Czerwona Binduga. Stronami tego zbrojnego konfliktu były: armia Nilfgaardu, dowodzony przez królową Meve korpus z Lyrii oraz my, nasza wspaniała drużyna. (...) partyzanci królowej Meve, pograsowawszy sobie na lewym brzegu Jarugi, chcieli uciec na prawy brzeg Jarugi, ale nadziali się na Nilfgaardczyków, którzy grasowali na prawym brzegu Jarugi i chcieli właśnie uciec na lewy brzeg Jarugi. Na powyższe nadzialiśmy się my, z pozycji centralnej, to znaczy z samego środka rzeki Jarugi, z każdej strony, lewej czy prawej, jakimś ludem zbrojnym otoczeni. Nie mając tedy dokąd uciekać, zostaliśmy bohaterami i okryliśmy się nieśmiertelną chwałą. Bitwę, nawiasem mówiąc, wygrali Lyrijczycy, albowiem udało im się to, co zamierzyli, to znaczy ucieczka na prawy brzeg. Nilfgaardczycy uciekli w niewiadomym kierunku i tym samym bitwę przegrali.
Wieża Jaskółki

Więcej w Fandom

Losowa wiki