Fandom

Wiedźmińska Wiki

Borowa Klauza

3796stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Borowa Klauza – osada w Przyrzeczu, skupiona wokół klauzy, czyli zapory zbudowanej na strumieniu. Zapora ta umożliwiała spiętrzanie wody i spławianie drewna z wyrębu, potrzebnego do wypalania węgla drzewnego. W osadzie znajduje się uboga karczma obsługująca drwali i flisaków. Stoi tu głaz upamiętniający miejsce kazania, które wygłosił Prorok Lebioda do swoich uczniów.

Dane z książek SapkowskiegoEdytuj

Strumyk, wzdłuż którego wędrowali, w górze szumiący na głazach i szypotach, w dole rozlewał się szeroko, tworząc spory zalew. Przyczyniała się do tego drewniano-ziemna zapora, przegradzająca nurt. Przy zaporze trwały jakieś prace, uwijała się tam grupa ludzi.
– Jesteśmy w Borowej Klauzie – rzekł Addario. – Konstrukcja, którą widzisz tam, w dole, to jest właśnie klauza. Służy do spławiania drewna z wyrębu. Rzeczka, jak baczysz, sama z siebie spławna nie jest, jest zbyt płytka. Wodę piętrzy się więc, gromadzi drewno, a potem klauzę się otwiera. Powstaje duża fala, umożliwiająca spław. Sposobem tym transportuje się surowiec do produkcji węgla drzewnego.

Sezon burz

Więcej w Fandom

Losowa wiki