FANDOM

CD Projekt RED sp. z o.o. – polski producent gier komputerowych zajmujący się tworzeniem gier z gatunku RPG, powstały w 2002 roku jako oddział dystrybutora CD Projekt. Siedziba firmy znajduje się w Warszawie. CD Projekt RED jest jedną z dwóch spółek wchodzących w skład grupy CD Projekt RED S.A. (niegdyś znanej jako Optimus S.A.). Druga spółka to Gog.com.

Produkcje studiaEdytuj

Nie wszyscy wiedzą, że pierwszym projektem studia CD Projekt RED nie miał być Wiedźmin, ale... konwersja Baldur's Gate: Dark Alliance 2 na komputery osobiste. Chęć przeniesienia tej gry na pecety był jednym z powodów powstania studia, lecz plany ostatecznie upadły, a zespół produkcyjny zdecydował się stworzyć własną grę z gatunku RPG. Wybór pracowników CD Projekt RED padł na komputerową adaptację opartą na licencji kultowej serii powieści o przygodach wiedźmina Geralta z Rivii napisanej przez Andrzeja Sapkowskiego.

Jeszcze w początkowych fazach powstawania gry, twórcy planowali wydać swoją adaptację przygód
CDProjektBusiness
wiedźmina na własnym silniku graficznym. Prototypy technologiczne, które powstały na potrzeby tego projektu nie spełniały jednak wymaganych oczekiwań, w wyniku czego pracownicy studia zaczęli badać możliwość wykorzystania licencjonowanego silnika innego producenta. Dzięki temu, projekt został oparty na silniku Aurora, autorskiej technologii kanadyjskiego studia BioWare, na którym oparto m.in. popularną w tamtym czasie grę fabularną Neverwinter Nights.

W październku 2007 roku w sprzedaży ukazała się debiutancka produkcja studia - Wiedźmin. Rok później firma wydała do swojej gry obszerną, darmową dla posiadaczy gry aktualizację zwaną "Edycją Rozszerzoną", zawierającą mnóstwo poprawek w rozgrywce i interfejsie (m.in. większa różnorodność npc-ów, gestykulacja w trakcie dialogów, sortowanie ekwipunku), nagrane na nowo dialogi w wersji anglojęzycznej, a także dodatkową zawartość w  postaci muzyki inspirowanej serią, edytora D'jinni i dwóch oficjalnych przygód - "Cena Neutralności" i "Efekt Uboczny".

W maju 2011 roku, CD Projekt wprowadziło do sprzedaży sequel przygód Geralta z Rivii, zatytułowany Wiedźmin 2: Zabójcy Królów. Na potrzeby nowego projektu, studio zdecydowało się zrezygnować z leciwej Aurory i opracowało własny silnik graficzny nazwany REDengine. Przez cały rok, studio aktywnie wspierało swoją grę wydając do niej mnóstwo mniejszych darmowych dodatków DLC, ostatecznie wprowadzając do sprzedaży Edycję Rozszerzoną, która była nie tylko dostępna w charakterze darmowej aktualizacji dla użytkowników komputerów osobistych, ale także po raz pierwszy w wydawniczym dorobku koncernu została wydana na Xboxa 360. Nie licząc premiery Edycji Rozszerzonej na PC i Xboxa 360, REDzi wydali obie swoje gry na trzecią platformę - Maca.

Przyszłe projektyEdytuj

CDPred cyberpunk art2

CD Projekt RED pracuje obecnie nad Cyberpunk 2077 – grą opartą na bazie kultowego systemu "papierowych" gier fabularnych Cyberpunk. W prace nad nią jest zaangażowany Mike Pondsmith, oryginalny twórca cyberpunkowego systemu RPG. Premiera tej produkcji jest planowana na 2015 rok. Gra powstaje na autorskim silniku REDengine 3.

Dodatkowo CD Projekt RED pracuje nad darmową, samodzielną wersją Gwinta nazwaną Gwint: Wiedźmińska Gra Karciana. Gra jest w fazie zamkniętej bety i niedługo ujrzy stadium otwartej bety.

Wydane gryEdytuj

Tytuł gry Data premiery Platforma            
Wiedźmin 2007 PC
Wiedźmin: Edycja Rozszerzona 2008 PC, Mac
Wiedźmin 2: Zabójcy Królów 2011 PC
Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona 2012 PC, Mac, Xbox 360
Wiedźmin 3: Dziki Gon 2015 PC, PlayStation 4, Xbox One
Cyberpunk 2077 2015 PC, PlayStation 4, Xbox One

Niezrealizowane projektyEdytuj

They
Po sukcesie swojej pierwszej gry, CD Projekt RED rozpoczęło mnóstwo inwestycji mających na celu wprowadzenie co najmniej kilku nowych tytułów na rynek. W produkcji znajdowały się m.in. dwa dodatki do pierwszego Wiedźmina ("Outcast" powstający w studiu roXidy, oraz "Scars of Betrayal", którego twórcą było Ossian Studios), shooter Interference (znany wcześniej pod nazwą "They") powstający w przejętym przez CD Projekt studiu Metropolis Software, a także rozbudowana adaptacja "jedynki" na konsole PlayStation 3 i Xboxa 360 znana pod tytułem Wiedźmin: Powrót Białego Wilka. Niestety, kryzys na rynku dość poważnie odbił się na grupie CD Projekt RED, która musiała skasować większość swoich projektów i pozostać jedynie przy kontynuacji swojej flagowej gry - Wiedźminie 2.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki