FANDOM

Crach an Craite znany również jako Tirth ys Muire (Dzik Morski) – jarl Ard Skellig oraz głowa klanu an Craite a po śmierci wuja kandydat do tronu Skellige, siostrzeniec królów Brana i Eista Tuirseachów, kuzyn Svanrige'a, ojciec Hjalmara Krzywogębego i Cerys an Craite oraz były kochanek Yennefer.

W młodości ubiegał się o rękę księżniczki Pavetty, przyszłej matki Ciri.

Po śmierci Pavetty i Duny'ego składa królowej Calanthe przysięgę, iż będzie strzegł Ciri. W tym celu w powieści Wieża Jaskółki ugaszcza Yennefer i udostępnia jej wszelkie środki, jakimi dysponuje, aby mogła zlokalizować Ciri i ruszyć jej z pomocą.

Historia

Wczesne życie

Crach urodził się w starożytnym Skelligijskim rodzie an Craite, jego matka zaś pochodziła z rodu Tuirseach sam zaś Crach był siostrzeńcem króla Skellige Brana Tuirseacha oraz jarla Eista Tuirseacha, oraz kuzynem dziedzica An Skellig i syna Brana Svanrige'a Tuirseacha. Crach dorastał jak typowy wyspiarz, żeglował, walczył itp. Jako siostrzeniec króla, cieszył się szczególnymi łaskami i względami.

Ostatnie Życzenie (Kwestia Ceny)

Jako krewny króla i sojusznik, zostaje wysłany razem ze swym wujem jarlem Eistem do Cintry, na dwór królowej Calanthe. W tym czasie Skellige i Cintra były sojusznikami i planowano przypieczętowanie sojuszu, Crach wyruszył do Cintry z zamiarem wzięcia udziału w uczcie i poślubienia dziedziczki Calanthe, królewny Pavetty.

Crach przybywa na ucztę zaręczynową razem z cała delegacją wysp Skellige, wujem jarlem Eistem, bardem Draig Bon-Dhu oraz druidem Myszowórem. Crach w czasie uczty pije wiele i wyśmienicie się bawi, choć co chwila jest karcony i przywracany do porządku przez swojego wuja. Po wkroczeniu do sali Pavetty Crach nie może oderwać od niej wzroku. Kiedy zaś do sali przybywa Jeż z Erlenwaldu, pierwszemu idą nerwy i to z jego prowokacji zaczyna się bójka. Ostatecznie Crach przeżywa ucztę z niewielkimi obrażeniami, Pavetta poślubia Jeża, zaś Calathe Eistema który zostaje nowym królem Cintry. Po zakończeniu przygody Crach wraca na Skellige.

Crach film

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Uwaga! Ta sekcja zawiera szczegóły fabuły lub zakończenia utworu.

Po raz pierwszy pojawia się podczas pogrzebu króla Brana w porcie Kaer Trolde, gdzie razem z Myszoworem wygłasza mowę pożegnalną na cześć byłego króla, następnie popala łódź pogrzebową wuja. Jarl urządza następnie huczną stypę w swojej warowni, na cześć zmarłego króla, czyni także przygotowania do elekcji nowego króla. Zaprasza również Geralta i Yennefer, jeszcze raz oferuje im swoją pomoc i wsparcie w odnalezieniu Ciri.

Po uczcie prosi wiedźmina, by odnalazł jego dzieci – Hjalmara i Cerys. Kandydaci do tronu Skellige wyruszyli w różne kierunki archipelagu, by wykazać się godnym czynem przed wszystkimi jarlami. Zbyt długa nieobecność potomków martwi jednak Cracha.

Gdy rodzeństwo wsławione o nowe czyny (z pomocą Geralta) wraca do warowni, jarl Ard Skellig urządza kolejną ucztę, na której ma zostać wybrany nowy król Skellige. Dochodzi jednak do krwawej masakry – przemienieni w niedźwiedzi berserkowie mordują gości – w tym prawie wszystkich pretendentów do tronu. Przy życiu pozostają jedynie Svanrige Tuirseach oraz dzieci Cracha co ściąga podejrzenia większości jarlów na ród an Craite. Na jarlu, Hjalmarze i Cerys spoczywa obowiązek udowodnienia swojej niewinności. Geralt znów miesza się w nie swoje sprawy i pomaga dzieciom Cracha znaleźć prawdziwego winowajcę, czyli wdowę po króluBranieBirnę. Jeśli wiedźmin zdecydował się pomóc Hjalmarowi, to ten uzyska tytuł króla Skellige. Analogicznie z Cerys. Dzięki temu Biały Wilk zyska dozgonną wdzięczność członków rodu an Craite. Później zaowocuje ona podarowaniem wiedźminowi rodowego miecza an Craite przez Cracha do walki z Dzikim Gonem.

Jeśli jednak Geralt nie pomógł dzieciom Cracha w ich wyprawach, ani później nie wziął udziału w uczcie, to intryga Birny się powiedzie i królem Skellige zostanie syn BranaSvanrige Tuirseach. Ten wprowadzi na Wyspy scentralizowaną monarchię dynastyczną, osłabiając tym samym władzę pozostałych jarlów.

Crach przez dalszą część fabuły pomaga swym dzieciom w rządach i patroluje wybrzeże Ard Skellig. Gdy Geralt wraz z Ciri, Avallac'hem i czarodziejkami z Loży przybywa na Wyspy, jarl obserwuje nilfgaardzkie statki, które przybyły na wody archipelagu. Szukającego Myszowora wiedźmina Crach an Craite odsyła do siedziby Lugosa Szalonego, z którym druid teraz paktuje. Po raz ostatni raz jarl Skellige pokazuje się na wyspie Undvik podczas bitwy z Dzikim Gonem, gdzie wraz ze swymi wojownikami przybył na oczekiwany Ragh nar Roog. Crach an Craite stacza walkę z Królem Dzikiego Gonu, w której niestety ponosi śmierć. Szybko zostaje pomszczony przez Geralta z Rivii.

Dane z różnych źródeł

W filmie i serialu w postać Cracha wcielił się Michał Milowicz.

Ciekawostki

Władcy Skellige Hrb unof Skellige

Herb Skellige W3 Herb Skellige Czech

Bran TuirseachEist Tuirseach

Hjalmar an Craite/Svanrige Tuirseach/Cerys an Craite (Zależnie od wyborów gracza)

Królowe
CalantheBirna
Jarlowie Skellige
Eist TuirseachCrach an Craite
Inni członkowie dynastii Skelligijskiej
Hjalmar an CraiteSvanrige TuirseachCerys an Craite