FANDOM

Czarodziej – obecnie najczęściej ludzki[1] mężczyzna, którzy potrafią władać mocą; posiada bardzo rozległą wiedzę w dziedzinie magii, leczenia i astrologii. Sprawnie posługuje się zaklęciami. Czarodzieje zapisali się na kartach historii już na samym jej początku. Dawniej byli szanowani i uwielbiani, jednak ówcześnie ludzie doskonale radzą sobie bez czarodziejów czy innych kwalifikacji, np. wiedźminów. Tych pierwszych nadal najczęściej można spotkać na dworach królewskich, w miastach lub szkołach Magii dla mężczyzn (Ban Ard). Posiadają własne organizacje takie jak Kapituła czy Rada. Na Północy dysponują znacznymi wpływami, w odróżnieniu od Nilfgaardu, gdzie ich rola została znacznie ograniczona.

W grze Wiedźmin 2 każdy czarodziej do rzucania zaklęć używał magicznego kostura.

Ważniejsze postacie Edytuj

Carduin Wiedźmin 3

Czarodziej Carduin z Lan Exeter

Nazewnictwo Edytuj

Na północy Kontynentu najbardziej popularnym zwrotem używanym do określenia mężczyzny władającego magią jest czarodziej, jednak istnieją także inne formy:

  • adept – młody kandydat na czarodzieja, uczący się w szkole magii
  • mag lub magik – potoczna, krótsza forma
  • czarownik – bardziej niechętna forma, często odnosząca się także w stosunku do wiedźminów
  • mistrz – tytuł honorowy czarodzieja, który przeszedł magiczne szkolenie
  • czarnoksiężnik lub arcymistrz – wyjątkowo potężni i utalentowani mężczyźni parający się magią (np. Vilgefortz z Roggeven)

Ciekawostki Edytuj

  • Przeważnie czarodzieje nie stosowali magii do poprawy wyglądu; dla prestiżu preferowali dojrzały wiek.

Galeria Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Dawniej większość czarodziejów stanowiły elfy.