Fandom

Wiedźmińska Wiki

Czarodziejka

3830stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarz1 Udostępnij
Filippa.png

Czarodziejka Filippa Eilhart

Czarodziejka − najczęściej kobieta rasy ludzkiej, która potrafi władać Mocą; ma bardzo rozległą wiedzę w dziedzinie magii, leczenia, astrologii itp. Sprawnie posługuje się zaklęciami. Czarodziejki zapisały się na kartach historii już na samym jej początku. Dawniej były szanowane i uwielbiane, jednak świat się zmienił... Dziś ludzie doskonale radzą sobie bez czarodziejów czy np. wiedźminów. Tych pierwszych nadal najczęściej można spotkać na dworach królewskich, w wielkich miastach lub w szkołach Magii (Wyspa Thanedd, Ban Ard). Posiadają własne organizacje takie jak: Kapituła czy Rada. Po masakrze na Thanedd stworzyły tajną Lożę, w której zasiadało 12 kobiet. Na Północy dysponują znacznymi wpływami, w odróżnieniu od Nilfgaardu, gdzie ich rola została znacznie okrojona.

Ważniejsze postacie Edytuj

StatusEdytuj

  • Młode kandydatki na czarodziejki, uczące się magii w szkole nazywa się adeptkami.
  • Czarodziejki, które przeszły magiczne szkolenie nazywa się mistrzyniami.
  • Wyjątkowo utalentowana czarodziejka mogła osiągnąć poziom arcymistrzyni (Tissaia de Vries).

NazewnictwoEdytuj

Zwrot "czarodziejka" jest preferowany przez kobiety parające się magią, istnieją także inne warianty:

  • Adeptka - młoda kandydatka na czarodziejkę, ucząca się magii w szkole;
  • Magiczka - potoczna, krótsza forma;
  • Czarownica - forma wyrażająca niechęć;
  • Wiedźma to kobieta specjalizująca się w zielarstwie i eliksirach nie posiadająca magicznych zdolności, także forma obraźliwa dla czarodziejki;
  • Mistrzyni - tytuł honorowy czarodziejek, które przeszły magiczne szkolenie;
  • Arcymistrzynią nazywa się wyjątkowo utalentowana czarodziejka, np. Tissaia de Vries.

Dane z książek SapkowskiegoEdytuj

Gusta gustami, ale w istocie mało kto określał czarodziejki jako "urodziwe". Wszystkie wywodziły się wszak z kręgów społecznych, w których wyłącznym przeznaczeniem córek było zamążpójście. Któż pomyślałby o tym, by skazywać córkę na lata żmudnej nauki i tortury zmian somatycznych, gdy można było wydać ją za mąż i korzystnie się spowinowacić? Kto życzył sobie mieć w rodzinie czarodziejkę? Pomimo respektu, jakim cieszyli się magicy, rodzina czarodziejki nie miała z niej najmniejszej korzyści, bo zanim dziewczyna ukończyła edukację, z rodziną przestawało łączyć ją cokolwiek - liczyło się wyłącznie konfraterstwo. Dlatego czarodziejkami zostawały wyłącznie córki mające zerowe szanse na znalezienie męża. W przeciwieństwie do kapłanek i druidek, które niechętnie brały brzydkie lub kalekie dziewczynki, czarodzieje przyjmowali każdą, która zdradzała predyspozycje. Jeśli zaś dziecko przechodziło przez sito pierwszych lat terminowania, wkraczała magia - prostująca i wyrównująca nogi, reperująca źle zrośnięte kości, łatająca zajęcze wargi, usuwająca blizny, znamiona i ślady po ospie. Młoda czarodziejka stawała się "atrakcyjna", bo wymagał tego prestiż jej profesji.Rezultatem były pseudoładne kobiety o złych i zimnych oczach brzydul. Brzydul niezdolnych zapomnieć o swej brzydocie przesłoniętej magiczną maską, ukrytej nie dlatego, by je uszczęśliwić, a wyłącznie dla prestiżu profesji.
Ostatnie życzenie

Piękne, długie i rozpuszczone włosy były rzadkością, wyznacznikiem pozycji, statusu, znakiem kobiety wolnej, pani samej siebie. (...) Tylko druidki i czarodziejki - i nierządnice - obnosiły się z naturalnymi grzywami, by podkreślić niezależność i swobodę.
Krew elfów

CiekawostkiEdytuj

  • Są bezpłodne, podobnie jak wiedźmini.
  • Jedna z popularnych piosenek traktujących o czarodziejkach mówi: Szła magiczka przez porębę pogryzły ją żmije. Wszystkie gady pozdychały, a magiczka żyje - generalnie panie uważa się za mało uprzejme i wredne.

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Czarodziejka

Więcej w Fandom

Losowa wiki