FANDOM

Delta Pontaru na Mapie Orteliusa

Delta Pontaru - kraina w miejscu, gdzie rzeka Pontar wpada do Wielkiego Morza. Ponoć to właśnie tutaj pierwsi ludzie zeszli na ląd, podobnie jak przy ujściu Jarugi. Mawia się, że z czterech lądujących statków powstały trzy królestwa (Cintra, Temeria i Redania).

W dolnym biegu Pontaru leżą takie ważne miasta jak Novigrad czy Oxenfurt.

Nilfgaardczycy mają niby być narzędziem bogów? Bzdura! Sięgnijcie, ludzie, pamięcią wstecz, do czasów Dezmoda, Radowida, Sambuka, do czasów Abrada Starego Dęba! Nie pamiętacie, bo żyjecie króciuśko niby jętka majowa, ale ja pamiętam i wam przypomnę, jak to było tu, na tych ziemiach, zaraz po tym, jak żeście zeszli z waszych łodzi na plaże w ujściu Jarugi i w Delcie Pontaru. Z czterech lądujących statków robiły się trzy królestwa, a później silniejsi połykali słabszych i tym sposobem rośli, umacniali swą władzę.
Krew elfów

Geralt westchnął, patrząc na zarysy wysp i kęp wyłaniające się z porannej mgły. Szkuta, niezgrabna jak żółw, wlokła się we właściwym dla niej, to jest żółwim tempie, dyktowanym leniwym nurtem Delty.
Krew elfów

- Kompania nie straci. Znam ich dobrze. Pływam dla nich po Delcie piąty rok, od Piany do Novigradu, od Novigradu do Piany.
Krew elfów

- W czasie przypływu (...) gdy fala pływowa przejdzie przez kanały Novigradu, w Delcie w ogóle nie ma wody w ścisłym znaczeniu tego słowa. Jest ciecz składająca się z odchodów, mydlin, oleju i zdechłych szczurów.
Krew elfów

- (...) Otóż żagnice zawsze żyły w Delcie i żyją nadal. Owszem, był taki czas, gdy wydawało się, że wyginęły. Żywiły się bowiem (...) morświnami, a morświny wytrzebiono (...). Później zaś w górze rzeki pokopano kanały, pobudowano tamy i przegrody. Prąd osłabł, Delta zamuliła się i zarosła. A żagnica uległa mutacji. (...) Ludzie odbudowali jej łańcuch pokarmowy. (...) Zaczęto wozić przez Deltę owce, bydło, nierogaciznę. Żagnice w mig nauczyły się, że każda płynąca po Delcie szkuta, barka, tratwa lub kamięga to jeden wielki półmisek z żarciem.
Krew elfów

- Granica między Redanią a Temerią przebiega środkiem nurtu Pontaru.
- A jak tu, kurwa, nurt wymierzyć? Tu jest Delta!Kępy, łachy i ostrowy cięgiem zmieniają położenie, farwater jest co dnia inny!

Krew elfów

Więcej z Fandomu

Losowa wiki