FANDOM

Doppler

Wizerunek z Gry Wyobraźni

Doppler - inaczej zwany vexlingiem, mimikiem, mieniakiem, podwójniakiem, bedakiem jest potworem mogącym przybierać kształty innych istot (warunkiem jest zbliżona masa ciała) włącznie z ich ubiorem, ekwipunkiem oraz charakterem i stylem zachowania. Naturalny kształt vexlinga nie został dokładnie opisany w książkach Sapkowskiego jednak wiadomo że potwór ma karykaturalną, rozlaną fizjonomie - długie kończyny, nos i język. Doppler jednak ma problem z przejęciem przeciwstawnych do swoich cech charakteru postaci w które się przemienia. To znaczy: dobry doppler nie potrafi zrozumieć negatywnych cech charakteru (takich jak np. nienawiść), natomiast zły doppler nie umie zrozumieć pozytywnych cech charakteru.

Ludzie darzą dopplerów wielką nieufnością. Wiadomo, że kiedyś, kiedy trafiały się częściej, po schwytaniu jakiegokolwiek osobnika kapłani odprawiali nad nim egzorcyzmy. Następnie wiązano go w kij i oblepiało grubo w kulę za pomocą zmieszanej z opiłkami gliny, po czym piekło na ogniu, by glina mogła stwardnieć na cegłę. Nie wiadomo, czy ten obyczaj utrzymał się w późniejszych latach.

Ważniejsze postaci

Dane z książek Sapkowskiego

(...)długie łapy i rozlaną, karykaturalną fizjonomie(...)"
(...)wygląda iście kupa kwaśniejącego ciasta. Patrz na jego nos,(...)zaraz mu odpadnie, psia mać. A uszy ma jak moja teściowa tuż przed pogrzebem.

Miecz przeznaczenia

- Mimik - Powtórzył wiedźmin, nie bacząc na grymasy potwora. - Ma zresztą wiele nazw. Mieniak, podwójniak, vexling, bedak. Lub doppler, jak sam siebie określił.
(...) - Nad złapanym dopplerem kapłani odprawiają egzorcyzmy. Potem zaś wiąże się takiego w kij i oblepia grubo, w kulę, gliną zmieszaną z opiłkami i piecze w ogniu, dopóki glina nie stwardnieje na cegłę. Tak przynajmniej robiło się dawniej, gdy te potwory trafiały się częściej.

Miecz przeznaczenia

(...) w rzeczy samej, nie przypominał w tej chwili przedstawiciela myślącej rasy. Przypominał kukłę ulepiona z błota i mąki, patrzącą na wiedźmina błagalnym spojrzeniem mętnych, żółtych oczu. Również smarkliwe odgłosy, jakie wydawał sięgającym blatu stołu nosem, nie przystawały przedstawicielowi rasy rozumnej.
Miecz przeznaczenia

- Spójrzcie tylko, skopiował wiernie. Nie do odróżnienia. Wszyściuteńko. Tym razem nawet bąble po komarach i plamy na portkach... Właśnie, na portkach! Geralt, tego nie potrafią nawet czarodzieje! Pomacaj, to prawdziwa wełna! To żadna iluzja! Niebywałe! Jak on to robi?
- Tego nikt nie wie - mruknął wiedźmin. - On też nie. Mówiłem, że ma pełną zdolność dowolnego zmieniania struktury materii, ale to zdolność ograniczona, instynktowna...
- Ale portki... Z czego zrobił portki? I kamizelkę?
- To jego własna, zaadaptowana skóra. Nie sądzę, żeby on chętnie pozbył się tych spodni. Zresztą natychmiast utraciłyby cechy wełny...

Miecz przeznaczenia

- (...) Niewiadomym sposobem doppler precyzyjnie kopiuje również psychikę ofiary. (...) właściwości umysłu, charakter, uczucia, myśli. Duszę. Co potwierdzałoby to, czemu przeczy wiekszość czarodziejów i wszyscy kapłani. To, że dusza to również materia.
Miecz przeznaczenia

- Doppler jest wykrywalny magicznie tylko we własnej postaci, a we własnej to on nie chodzi po ulicach.
Miecz przeznaczenia

Doppler w komputerowej grze Wiedźmin

W samej grze nie został nawet wspomniany słowem, lecz postać została wykorzystana w przygodzie Maskarada tworzonej przez fanów z grupy IFRIT Creative Group. Na potrzeby gry została uzupełniona charakterystyka stwora, wykonane szkice koncepcyjne, model 3D, jednak projekt przygody zawieszono na czas nieokreślony. Pojawiła się jednak tychże autorów modyfikacja do oryginalnej gry "Esencja dopplera", po której zainstalowaniu Geralt otrzymywał zawsze do przedmiotów fabularnych tytułową miksturę. Po jej wypiciu mógł przemieniac się w jeden z prawie 200 modeli postaci ludzkich, elfich, krasnoludzkich, a nawet potwornych (trupojady, wampiry, mutanci, golem) o ile zgadzała się masa ciała i humanoidalny model (odpadała więc kikimora czy przeraza albo dziecko). Metamorfozy dotyczyły tylko wyglądu modelu postaci i nieczego więcej.

W przygodzie "Wesele" Geralt miał poznac krasnoluda Figgina Bodnara podczas polowania na dopplera na podgrodziu. Sam doppler pojawia się na karcie seksu (!) przed przerywnikiem filmowym kończącym grę (por. tytuł cut-scenki w plikach z grą).

Galeria