FANDOM

Doppler

Wizerunek z Gry Wyobraźni

Doppler, inaczej zwany vexlingiem, mimikiem, mieniakiem, podwójniakiem, bedakiem – potwór mogący przybierać kształty innych istot (warunkiem jest zbliżona masa ciała) włącznie z ich ubiorem, ekwipunkiem oraz charakterem i stylem zachowania.

Wygląd

Naturalny kształt vexlinga nie został dokładnie opisany w książkach Sapkowskiego, jednak wiadomo, że potwór ma karykaturalną, rozlaną fizjonomie - długie kończyny, nos i język. Doppler jednak ma problem z przejęciem przeciwstawnych do swoich cech charakteru postaci w które się przemienia. To znaczy: dobry doppler nie potrafi zrozumieć negatywnych cech charakteru (takich jak np. nienawiść), natomiast zły doppler nie umie zrozumieć pozytywnych cech charakteru.

Stosunek z innymi rasami

Ludzie darzą dopplerów wielką nieufnością. Wiadomo, że kiedyś, kiedy trafiały się częściej, po schwytaniu jakiegokolwiek osobnika kapłani odprawiali nad nim egzorcyzmy. Następnie wiązano go w kij i oblepiało grubo w kulę za pomocą zmieszanej z opiłkami gliny, po czym piekło na ogniu, by glina mogła stwardnieć na cegłę. Nie wiadomo, czy ten obyczaj utrzymał się w późniejszych latach.

Ważniejsze postaci

Doppler w komputerowej grze Wiedźmin

W samej grze nie został nawet wspomniany słowem, lecz postać została wykorzystana w przygodzie Maskarada tworzonej przez fanów z grupy IFRIT Creative Group. Na potrzeby gry została uzupełniona charakterystyka stwora, wykonane szkice koncepcyjne, model 3D, jednak projekt przygody zawieszono na czas nieokreślony. Pojawiła się jednak tychże autorów modyfikacja do oryginalnej gry Esencja dopplera, po której zainstalowaniu Geralt otrzymywał zawsze do przedmiotów fabularnych tytułową miksturę. Po jej wypiciu mógł przemieniać się w jeden z prawie 200 modeli postaci ludzkich, elfich, krasnoludzkich, a nawet potwornych (trupojady, wampiry, mutanci, golem) o ile zgadzała się masa ciała i humanoidalny model (odpadała więc kikimora czy przeraza albo dziecko). Metamorfozy dotyczyły tylko wyglądu modelu postaci i niczego więcej.

W przygodzie Wesele Geralt miał poznać krasnoluda Figgina Bodnara podczas polowania na dopplera na podgrodziu. Sam doppler pojawia się na karcie seksu (!) przed przerywnikiem filmowym kończącym grę (por. tytuł cut-scenki w plikach z grą).

Galeria