Fandom

Wiedźmińska Wiki

Eist Tuirseach

3742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze4 Udostępnij

Eist Tuirseach - członek klanu Tuirseach, brat Bran Tuirseacha, jarl (dowódca floty wojennej) Wysp Skellige oraz prawdopodobnie jarl An Skellig. Następnie mąż królowej Calanthe i król Cintry. Został również królem Skellige, jednak tylko tytularnie, gdyż cała faktyczna władza spoczęła w ręku jego siostrzeńca - jarla Cracha an Craite.

Historia Edytuj

Przed Akcją Książki Edytuj

Eist urodził się na wyspach Skellige jako członek klanu Tuirseach.

Był dobrym wojownikiem i sprawował funkcje jarla (dowódcy floty) dla swojego brata króla Brana. Eist prawdopodobnie był jarlem wyspy An Skellig.

Nie do końca wiadomo jak Eist poznał królową Calanthe, musiało się to jednak stać po śmierci jej męża Roegnera. Eist i Calanthe zapałali do siebie sympatią. Jarl wielokrotnie oświadczał się Lwicy, jednak ta zawsze odmawiała.

Kwestia Ceny Edytuj

Eist przybywa do Cintry na dwór królowej Calanthe, jako reprezentacja wysp Skellige. Razem z nim przybywa jego siostrzeniec Crach an Craite. Cele wyspiarzy był ślub Cracha z córką i dziedziczką Calanthe, Pavettą. To miało wzmocnić sojusz Skellige i Cintry.

Jednak w czasie uczty, o swoje prawa do Pavetty upomniał się Jeż z Erlenwaldu, zaklęty pod postacią jeża. W wyniku odkrycia jego tożsamości doszło do bójki, w której czasie Pavetta używając mocy, o mało nie zniszczyła zamku. Wszystkich ocaliła interwencja wiedźmina Geralta z Rivii i druida Myszowora. Po tym incydencie Calanthe zgodziła się oddać Pavettę Jeżowi, czym zdjęła z niego urok. W końcu Lwica postanowiła przyjąć oświadczyny jarla. Wkrótce w Cintrze doszło do dwóch wielkich wesel, królowej i królewny. Na mocy małżeństwa Eist został królem Cintry.

Panowanie nad Cintrą oraz Skellige Edytuj

Pomimo że Eist został królem Cintry, władza za bardzo go nie interesowała i nużyła, dlatego oddał ster rządów swojej żonie. Eist panował nad królestwem 13 lat, jednak nie brał czynnego udział w intrygach politycznych. Małżeństwo Eista i Calanthe można uznać za zgodne i szczęśliwe, jednak para królewska nie miała dzieci.

Jakiś czas później Eist otrzymał również koronę Skellige, jednak tylko tytularnie, gdyż cała władza na wyspach spoczęła w rękach jarla Cracha an Craite. Eist jako król Cintry i Skellige, tworzył de fakto unię personalną obu krajów.

Eist i Calanthe, para królewska, we własnych osobach stanęli na czele wojsk, gdy armia Nilfgaardu przeszła Schody Marnadalu i wtargnęła do Cintry. W Bitwie Marnadalskiej król poniósł śmierć, ugodzony strzałą w oko.

Ciało Eista ocalili z pobojowiska w Marnadalu rodacy ze Skellige, przewieźli na Wyspy i tam pochowali w tradycyjnym kamiennym grobowcu obok trumny małżonki, królowej Calanthe - pustej, albowiem ciała królowej nie odnaleziono.

Wyspiarze wkroczyli dziarskim, dudniącym krokiem, we czterech, w lśniących, skórzanych kubrakach obszytych foczym futrem, przepasani szarfami z kraciastej wełny. Prowadził ich żylasty wojownik o ciemnej twarzy i orlim nosie, mający u boku barczystego młodziana z rudą czupryną. Wszyscy skłonili się przed królową.
- Wielki to zaszczyt - rzekła Calanthe, lekko zarumieniona - witać ponownie na moim zamku świetnego rycerza, jakim jest Eist Tuirseach ze Skellige. Gdyby nie dobrze znany fakt, że żywisz pogardę dla ożenku, ucieszyłabym się nadzieją, że może przybywasz ubiegać się o moją Pavettę. Czyżby samotność jednak dokuczyła ci, panie?
- Nie raz, piękna Calanthe - odrzekł smagłolicy wyspiarz, unosząc na królową błyszczące oczy. - Zbyt niebezpieczne jednak wiodę życie, by myśleć o trwałym związku. Gdyby nie to... Pavetta jest młodziutką jeszcze panną, nierozkwitłym pączkiem(..)

Ostatnie życzenie

- A ja powiadam, że zabito ją na ulicach, gdy uchodziła - oświadczył ryży. - Wiem. to, bo choć nie pochodzę z Cintry, byłem w drużynie jarla ze Skellige, który wspierał Cintrę czasu wojny. Król Cintry, Eist Tuirseach, jak wszyscy wiedzą, właśnie z wysp Skellige się wywodził, wujem był jarlowi. A ja w drużynie jarla walczyłem w Marnadalu i w Cintrze, a potem, po klęsce, pod Sodden...
Krew elfów

- To prawda - pokiwał głową Demawend. - Crach poprzysiągł Nilfgaardowi krwawą zemstę. Za Eista Tuirseach, zabitego w Marnadalu. I za Calanthe.
Krew elfów

Ciekawostki Edytuj

Władcy Cintry starszy herb Cintry

młodszy herb Cintry

CerbinCorrelCoram ICoram IICorbettDagoradCalantheRoegnerEist TuirseachNieoficjalny herb prowincji Cintra Emhyr var Emreis
Królowe
Becca z NazairuEschiva z SoddenRigoberta z LyriiFiona z TemeriiElen z KaedwenAdaliaCalanthe • "Cirilla"
Inni członkowie dynastii cintryjskiej
CeranCirraPavettaCirilla

Więcej w Fandom

Losowa wiki