FANDOM

Essi Daven, pseudonim Oczko – słynna trubadurka, przez przyjaciół nazywana Pacynką, występująca na zaręczynach syna kupca Drouharda w Bremervoord. Bliska znajoma Jaskra, który nazywał ją Pacynką.

Autorka wielu znakomitych ballad i pieśni. Nieszczęśliwie zakochana w wiedźminie Geralcie, mediatorka w licznych sporach pomiędzy nim a księciem Aglovalem. Doskonale znała starszą mowę.

Umiera na ospę podczas epidemii w Wyzimie, cztery lata po wydarzeniach opisanych w opowiadaniu „Trochę poświęcenia”.

Dane z różnych źródeł

Lutnia, i to wszystko

Essi jest jedną z głównych bohaterów opowiadania "Lutnia, i to wszystko" autorstwa Marii Galiny.

Essi i Jaskier przebywają w Cintrze, gdzie Oczko ma zamiar wyjść za zamożnego mistrza kupieckiego, Holma. Gdy dwoje trubadurów spaceruje na plaży, Pacynka zwierza się przyjacielowi, że wychodzi za kupca nie z miłości, lecz z chęci ustatkowania się, założenia rodziny. W drodze do portu, gdzie pracuje narzeczony Essi, widzą brudny, odrapany holk płynący powoli w kierunku przystani.

Gdy bardowie dochodzą do Holma, ów wita się z Essi i pozdrawia Jaskra. Po krótkiej rozmowie Oczko odciąga poetę od narzeczonego, gdyż, jak twierdzi, Holm ma dużo pracy, w której nie należy mu przeszkadzać - odrapany holk dopłynął już do portu. Holk nosił nazwę Catriona...

Nazajutrz, podczas gdy Jaskier zwiedzał miasto, Essi była w domu swego narzeczonego, przymierzając suknię ślubną, wykonaną z zerrikańskiego jedwabiu. Czynność przerwał Jaskier, wbiegając do jej pomieszczenia, każąc jej natychmiast uciekać z miasta, w którym rozpoczęła się epidemia. Essi pobiegła do pokoju Holma, gdzie narzeczony konał w łóżku. Pochwalił jej charakter, usposobienie oraz urodę, po czym skonał na jej oczach.

Uciekając z miasta, Jaskier i Oczko ratują małą dziewczynkę przed śmiercią, oddając ją odjeżdżającemu doktorowi - który jednak dwóch bardów ze sobą nie zabrał. Później natykają się na grupę oszalałych w wyniku zarazy wyrostków, którzy nakłaniają ich do zaśpiewania piosenki. Pacynka z Jaskrem odśpiewują słynny "Duet Cyntii i Vertverna", fragment jednej z ballad Jaskra. Tuż po zakończeniu, Essi mdleje.

Jaskier niesie przyjaciółkę do miejskiego szpitala, gdzie, zostało już tylko dwóch medyków - Iola i chirurg Rusty. Oboje lekarzy twierdzi, że na gorączkę krwotoczną nie ma lekarstwa. Gdy Rusty zaczyna słabnąć, Jaskier wychodzi ze szpitala, po czym wynosi Essi z miasta.

Na leśnej polanie za miastem, nad brzegiem strumyka, Pacynka umiera w spokoju. Jaskier chowa ją razem z dwoma przedmiotami, z którymi jego przyjaciółka nigdy się nie rozstawała - jej lutnię oraz naszyjnik z błękitnej perły.

Galeria