Fandom

Wiedźmińska Wiki

Falka Krwawa

3735stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze11 Share

Zobacz też: Falka - przydomek Ciri

Falka redańska (ze Starszej Mowy Gvalch'ca - "sokolica") zwana Krwawą - królewna Redańska, członkini dynastii redańskiej, jedyna córka i najstarsze dziecko króla Redanii Vridanka i jego pierwszej żony półelfki – Beatrix z Koviru. Zasłynęła na całej północy jako bezlitosna i krwawa, wznieciła rebelię przeciwko swemu ojcu, i początkowo miała na celu zdobycie tronu Redanii. Ostatecznie powstanie Falki Krwawej , ogarnęło cała Redanię, Temerię a także inne regiony. Rebelia była wyjątkowo chaotyczna i brutalna. Na stałe zapisała się w historii Północy. Ostatecznie po klęsce Falkę spalono na stosie. Według legend z krwi rebeliantki ma się narodzić Niszczyciel (lub Niszczycielka).

Charakterystyka Edytuj

Falka jak sam wskazuje jej przydomek była wyjątkowo krwawa, bezlitosna, okrutna, pozbawiona skrupułów i moralności, świadczą o tym fakty z jej zachowania, morderstwo na ojcu i braciach, mord całej północy. Falka z pewnością posiadała duże umiejętności charyzmatyczne oraz polityczne, inaczej nigdy nie udało by się jej wywołać takiej rewolty.

Falka była również nieczuła i wiele wskazuje na to że była pochłonięta nienawiścią.

Falka urodziła się Kwarteronką (czyli 1/4 krwi elfiej) i w jej żyłach płynęła krew starszego ludu. Królewna odziedziczyła wygląd i wyjątkową urodę, po swych elfich przodkach, nie zaś po szpetnej matce. W wielu relacji wynika że była piękną kobietą.

Historia Edytuj

Młodość Edytuj

Falka urodziła się najprawdopodobniej w stolicy Redanii Tretogorze, jej ojce był król Redanii Vridank Elf, zaś matką półelfka, szlachcianka z Koviru, Beatrix. Po ojcu wywodziła się z dynastii Redańskiej, zaś po matce płynęła w niej krew Starszego Ludu, elfów. Jako najstarsze dziecko swego ojca miała bardzo silne prawa do tronu. Jednak małżeństwo jej ojca nie było szczęśliwe, matka Falki, Beatrix była szpetną kobietą, więc kiedy król poznał niezwykle piękną Cerro, oddalił swą dotychczasową żonę i córkę do Kovir, sam zaś poślubił piękną Cerro. Falka spędziła więc dzieciństwo i młodość w Kovirze przy matce, nie wiele wiadomo o jej młodości, ani tego co robiła w Kovirze. Tym czasem w Redanii na świat przyszło potomstwo króla Vridanka i Cerro, dwóch synów Heltmult i Denhard, którzy wygryźli Falkę z jej praw do tronu Redanii.

Krwawa Rebelia Edytuj

W wieku 25 lat Falka przypomniała sobie o swoich prawach do tronu i postanowiła siła je wyegzekwować. Falka tym sposobem rozpoczęła rebelię przeciwko swej własnej rodzinie w celu zdobycia tronu Redanii. Początkowo cała północ widziała walkę Falki jako słuszną, gdyż walczyła o swoje, Falka otrzymała wsparcie od szlachty kovirskiej oraz temerskiej (mimo że król Temeri Goidemar, poślubił adoptowaną z królową Cerro półelfkę Riannon). Falka początkowo panowała nad sytuacją i zwyciężała. Niedługo jednak dała upust swej nienawiści, krwawo rozprawiła się ze swą rodziną, podobno osobiście zamordowała królową Cerro, dwóch przyrodnich braci oraz swego własnego ojca. Rebelia jednak trwała dalej w końcu Falka straciła panowanie nad sytuacją i rozpętała się rzez. Głównym trzonem armii Falki było chłopstwo, Falka motywowała je nowymi hasłami, niedługo coraz więcej haseł i coraz większa dzikość doprowadziło do wybuchy. Armia zaczęła mordować szlachtę a powstanie Falki przeniosło się z Redanii do Temerii oraz innych sąsiednich królestw. Tym sposobem rozpoczęła się wojna totalna wojna na wyniszczenie, w której trakcie arma Falki i ona sama dopuszczała się okrutnych czynów, sprawiając istną rzez (wojna przeciwko wszystkiemu co żyje). Dowodami na okrucieństwo Falki jest między innymi decyzja o obdarciu ze skóry maga i członka kapituły i rady czarodziejów Radmira czy też spalenie Mirthe. W czasie walk w Temerii pojmano przez przypadek żonę Goidemara, będącą w ciąży Riannon, Falka bezdusznie okazałą uwięzić ciężarną kobietę w zamku Houtborg, ciężkie warunki spowodowały że królowa niedługo popadła w obłęd, w takich też warunkach powiła na świat dwoje bliźniaczych dzieci Amaveta i Fione. Falka bardzo słynąca z piękności, bła też kobietą rozpustną, handlującą niemal że swym ciałem, oddawała się ona swym dowódcą i generałom aby zyskać ich poparcie, takie tryb życia spowodował że niedługo Falka zaszła w ciąże i urodziła córkę Adele. Falka za nic sobie jednak miała córkę i podrzuciła dziecko obłąkanej temerskiej królowej, twierdzą że tylko królowe mogą karmić piersią jej bękarta.

Śmierć i dziedzictwo Edytuj

W końcu Falka musiała ulec przeważającej sile zjednoczonych przeciwko niej sił, została pojmana i osądzona. Wyrok był ostateczny, za swe zbrodnie i okrucieństwo Falka została skazana na śmierć po przez spalenie żywcem na stosie. Przed spłonięciem zapowiedziała przybycie na świat Niszczyciela, który miał ją pomścić i dokończyć jej dzieła.

Okrucieństwo i krwawe rządy Falki zapamiętały się na zawsze w pamięci całej Północy, w licznych legendach i opowieściach, sama zaś Falka zarobiła sobie swymi czynami przydomek Krwawa.

Spalenie falki rozpoczęło tradycję że w każde święto Saovine w Temerii i Redanii na stosach pali się kukłę Falki. Później to imię przybrała Ciri, gdy przystąpiła do gangu Szczurów. Według legend z krwi rebeliantki ma się narodzić Niszczyciel (lub Niszczycielka). Istnieją fałszywe dokumenty, twierdzące, że to właśnie Ciri ma być zrodzoną z krwi Falki Niszczycielką. Falka była matką Adeli. Spłodziła ją z którymś z dowódców, którym się oddawała, zapewniając sobie tym samym ich wierność i lojalność.

Krew na twoich rękach, Falka,
krew na twej sukience
Płoń, płoń, Falka, za twe zbrodnie
Spłoń i skonaj w męce!

Piosenka dzieci śpiewana podczas palenia kukły Falki w wigilię Saovine

Czas pogardy

- A to? - Geralt zatrzymał się. - Cóż to za okropna scena?
- Męczeństwo maga Radmira, obdartego żywcem ze skóry podczas rebelii Falki. W tle płonie gród Mirthe, który Falka kazała puścić z dymem.
- Za co wkrótce po tym puszczono z dymem samą Falkę. Na stosie.
- To fakt powszechnie znany, temerskie i redańskie dzieci do dziś bawią się w palenie Falki w wigilię Saovine.

Czas pogardy

- Niebywałe... - westchnął Fenn, przebiegając wzrokiem po zetlałym pergaminie. - Wierzyć się nie chce... Skąd masz te dokumenty?
- Nie uwierzyłbyś, gdybym ci powiedział - zakasłał Codringher. - Czy teraz pojąłeś już, kim jest naprawdę Cirilla, księżniczka Cintry? Dzieci Starszej Krwi... Ostatnia odrośl tego cholernego drzewa nienawiści! Ostatnia gałąź, a na niej ostatnie zatrute jabłuszko...
- Starsza Krew... Tak daleko wstecz... Pavetta, Calanthe, Adalia, Elen, Fiona...
- I Falka.
- Na bogów, to niemożliwe! Po pierwsze, Falka nie miała dzieci! Po drugie, Fiona była legalną córką...
- Po pierwsze, o młodości Falki nie wiemy nic. Po drugie, nie rozśmieszaj mnie, Fenn. Wiesz wszakże, że na dźwięk słowa „legalny" chwytają mnie spazmy wesołości. Ja wierzę w ten dokument, bo moim zdaniem jest autentyczny i mówi prawdę. Fiona, praprababka Pavetty, była córką Falki, tego potwora w ludzkiej skórze. Do diabła, nie wierzę w te wszystkie wariackie wieszczby, proroctwa i inne bzdury, ale gdy przypomnę sobie teraz przepowiednię Itliny...
- Skalana krew?
- Skalana, skażona, przeklęta, to można różnie rozumieć. A według legendy, jeśli pamiętasz, właśnie Falka była przeklęta, bo Lara Dorren aep Shiadhal rzuciła klątwę na jej matkę...
- To są bajki, Codringher.
- Masz rację, to są bajki. Ale czy wiesz, kiedy bajki przestają być bajkami? W momencie, gdy ktoś zaczyna w nie wierzyć. A w bajkę o Starszej Krwi ktoś wierzy. Zwłaszcza we fragment mówiący o tym, że z krwi Falki narodzi się mściciel, który zniszczy stary świat, a na jego gruzach zbuduje nowy.

Czas pogardy

Gdy podłożono ogień pod stos zbrodniarki i gdy ogarnęły ją płomienie, lżyć owa poczęła zebranych na placu rycerzy, baronów, czarodziejów i panów rajców słowy tak okropnemi, że groza wszystkich przejęła. Choć wprzódy wilgotnemi jeno polany stos obłożono, by diablica nie szczezła za prędko i snadniej katuszy ognia zaznała, teraz czem prędzej rozkazano suszu dorzucić i kaźń zakończyć. Ale iście demon siedział w onej przeklętnicy, bo choć już skwierczało straszliwie jeszcze klątwy miotać jęła. "Zrodzi się mściciel z mojej krwi - zakrzyknęła w głos. - Zrodzi się ze skalanej Starszej Krwi niszczyciel narodów i światów! On pomści mękę moją! Śmierć, śmierć i pomsta wam wszystkim i pokoleniom waszym!" Tyle jeno zdołała wykrzyczeć, nim zgorzała. Tak zginęła Falka, taką karę poniosła za przelaną krew niewinną.
Roderick de Novembre,
"Historia świata"

Czas pogardy

– (...) Falka była córką Vridanka, króla Redanii. Z małżeństwa, które rozwiązał, gdy w oko wpadła mu piękna Cerro, ta sama, która później przygarnęła dziecko Lary.
Chrzest ognia

– Falka - podjęła po chwili Enid an Gleanna – przypomniała o sobie po dwudziestu pięciu latach, wzniecając powstanie i własną jakoby ręką mordując ojca, Cerro i dwóch braci przyrodnich.
Chrzest ognia

— Falka, która urodę przejęła raczej po elfiej babce niż po matce, hojnie obdarzała wdziękami wszystkich swych hetmanów, od szlachty po zwykłych watażków i rezunów, zapewniając tym sobie ich wierność i lojalność. Zaszła wreszcie w ciążę i urodziła dziecko, dokładnie w tym samym czasie, gdy uwięziona w Houtborgu Riannon powiła bliźnięta. Falka rozkazała dołożyć swego niemowlaka do dzieci Riannon.
Chrzest ognia

– (...) A już i tak zaczynała krążyć plotka, że sama Falka urodziła się potworem skutkiem klątwy Lary Dorren, co było oczywistą bzdurą, Falka urodziła się, zanim jeszcze Lara poznała Cregennana. Ale jakoś mało komu chciało się liczyć lata.
Chrzest ognia

Władcy Redanii historyczny herb Redanii

aktualny herb Redanii

SambukAbrad Stary DąbRadowid I WielkiDambor CzarnyVestibor PysznyRadowid II ŻeglarzRadowid III ŚmiałyVridank ElfVizimir I StaryRadowid IV ŁysyHeribert KłótnikVizimir II SprawiedliwyRadowid V Srogi
Królowe
Maria Pulcheria z TemeriiCaitlyn z KaedwenCirra z CintryViviana z LyriiCerroFiametta z CidarisDiana de Saint-VilliersHedwig z MalleoreAdda Biała
Inni członkowie dynastii redańskiej
Falka KrwawaRiannonDalimiraMillegarda z Redanii

Więcej w Fandom

Losowa wiki