Fandom

Wiedźmińska Wiki

Falka Krwawa

3902strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze11 Udostępnij
Zobacz też: Falka - przydomek Ciri

Falka redańska (ze Starszej Mowy Gvalch'ca - "sokolica") zwana Krwawą - królewna Redańska, członkini dynastii redańskiej, jedyna córka i najstarsze dziecko króla Redanii, Vridanka i jego pierwszej żony półelfki – Beatrix z Koviru. Zasłynęła na całej północy jako bezlitosna i krwawa kobieta. Wznieciła rebelię przeciwko swemu ojcu i początkowo miała na celu zdobycie tronu Redanii. Finalnie powstanie Falki Krwawej ogarnęło całą Redanię, Temerię, a także inne regiony. Bunt był wyjątkowo chaotyczny i brutalny. Na stale zapisał się w historii Północy. Ostatecznie po klęsce Falkę spalono na stosie. Według legend z krwi rebeliantki ma się narodzić Niszczyciel (lub Niszczycielka).

Charakterystyka Edytuj

Falka, jak sam wskazuje jej przydomek, była wyjątkowo krwawa, bezlitosna, okrutna, pozbawiona skrupułów i moralności. Świadczą o tym min. morderstwo na ojcu i braciach oraz mord niewinnej ludności Północy. Kobieta z pewnością posiadała duże umiejętności charyzmatyczne oraz polityczne, inaczej nigdy nie udało by się jej wywołać takiej rewolty.

Buntowniczka była również nieczuła i wiele wskazuje na to, że była pochłonięta nienawiścią.

Falka urodziła się Kwarteronką (czyli 1/4 krwi elfiej) i w jej żyłach płynęła krew starszego ludu. Królewna odziedziczyła wygląd i wyjątkową urodę, po swych elfich przodkach, nie zaś po szpetnej matce. Z wielu relacji wynika, że była piękną kobietą.

Historia Edytuj

Młodość Edytuj

Rebeliantka urodziła się najprawdopodobniej w stolicy Redanii, Tretogorze. Jej ojcem był król Redanii Vridank Elf, zaś matką półelfka, szlachcianka z Koviru, Beatrix. Po tacie wywodziła się z dynastii Redańskiej, zaś po matce płynęła w niej krew Starszego Ludu, elfów. Jako najstarsze dziecko swego ojca miała bardzo silne prawa do tronu, jednakże małżeństwo jej ojca nie było szczęśliwe. Matka Falki, Beatrix była szpetną kobietą, więc kiedy król poznał niezwykle piękną Cerro, oddalił swą dotychczasową żonę i córkę do Kovir, sam zaś poślubił ww. kobietę. Falka spędziła więc dzieciństwo i młodość w Kovirze przy matce. Niewiele wiadomo o jej młodości, ani o tym, co robiła w Kovirze. Tym czasem w Redanii na świat przyszło potomstwo króla Vridanka i Cerro - dwaj synowie Heltmult i Denhard, którzy wygryźli Falkę z jej praw do tronu Redanii.

Krwawa Rebelia Edytuj

W wieku 25 lat kobieta przypomniała sobie o swoich prawach do tronu i postanowiła siłą je wyegzekwować. Falka tym sposobem rozpoczęła rebelię przeciwko swej własnej rodzinie w celu zdobycia tronu Redanii. Początkowo cała północ widziała walkę dziedziczki tronu jako słuszną, gdyż walczyła o swoje, więc otrzymała wsparcie od szlachty kovirskiej oraz temerskiej (mimo, że król Temerii, Goidemar, poślubił adoptowaną z królową Cerro półelfkę Riannon). Falka początkowo panowała nad sytuacją i zwyciężała. Niedługo jednak dała upust swej nienawiści - krwawo rozprawiła się ze swą rodziną, podobno osobiście zamordowała królową Cerro, dwóch przyrodnich braci oraz swego własnego ojca. Rebelia jednak trwała dalej. W końcu Falka straciła panowanie nad nią i rozpętała się rzeź. Głównym trzonem jej armii było chłopstwo - motywowała je nowymi hasłami, niedługo coraz bardziej radykalne postulaty i narastająca dzikość doprowadziło do wybuchu. Armia zaczęła mordować szlachtę, a powstanie przeniosło się z Redanii do Temerii oraz do innych sąsiednich królestw. Tym sposobem rozpoczęła się wojna totalna, w której trakcie armia Falki, z nią na czele, dopuszczała się okrutnych czynów sprawiając istne piekło niewinnym istotom (wojna przeciwko wszystkiemu, co żyje). Dowodami na jej okrucieństwo jest między innymi decyzja o obdarciu ze skóry maga i członka kapituły i rady czarodziejów, Radmira, czy też spalenie Mirthe. W czasie walk w Temerii pojmano przez przypadek żonę Goidemara, będącą w ciąży, Riannon. Przywódczyni buntu bezdusznie kazała uwięzić ciężarną kobietę w zamku Houtborg. Ciężkie warunki spowodowały, że królowa niedługo popadła w obłęd, w takich też warunkach powiła na świat dwoje bliźniaczych dzieci Amaveta i Fione. Falka słynąca z piękności, była też rozpustna, handlująca niemalże swym ciałem - oddawała się ona swym dowódcom i generałom, aby zyskać ich poparcie. Taki tryb życia spowodował, że niedługo zaszła w ciążę i urodziła córkę Adele. Za nic sobie jednak miała córkę i podrzuciła dziecko obłąkanej temerskiej królowej twierdząc, że tylko królowe mogą karmić piersią jej bękarta.

Śmierć i dziedzictwo Edytuj

W końcu dziedziczka tronu musiała ulec przeważającej sile zjednoczonych przeciwko niej sił i została pojmana oraz osądzona. Wyrok był ostateczny. Za swe zbrodnie i okrucieństwo skazano ją na śmierć poprzez spalenie żywcem na stosie. Przed spłonięciem zapowiedziała przybycie na świat Niszczyciela, który miał ją pomścić i dokończyć jej dzieła.

Okrucieństwo i krwawość powstania zapamiętano na zawsze w całej Północy przekazując je w licznych legendach i opowieściach. Sama zaś Falka zarobiła sobie swymi czynami przydomek "Krwawa".

Spalenie kobiety rozpoczęło tradycję, że w każde święto Saovine w Temerii i Redanii na stosach pali się jej kukłę. Później to imię przybrała Cirii, gdy przystąpiła do gangu Szczurów. Według legend z krwi rebeliantki ma się narodzić Niszczyciel (lub Niszczycielka). Istnieją fałszywe dokumenty, z których wynika, że to właśnie Ciri ma być zrodzoną z krwi Falki Niszczycielką. Falka była matką Adeli. Spłodziła ją z którymś z dowódców, którym się oddawała zapewniając sobie tym samym ich wierność i lojalność.

Krew na twoich rękach, Falka,
krew na twej sukience
Płoń, płoń, Falka, za twe zbrodnie
Spłoń i skonaj w męce!

Piosenka dzieci śpiewana podczas palenia kukły Falki w wigilię Saovine

Czas pogardy

- A to? - Geralt zatrzymał się. - Cóż to za okropna scena?
- Męczeństwo maga Radmira, obdartego żywcem ze skóry podczas rebelii Falki. W tle płonie gród Mirthe, który Falka kazała puścić z dymem.
- Za co wkrótce po tym puszczono z dymem samą Falkę. Na stosie.
- To fakt powszechnie znany, temerskie i redańskie dzieci do dziś bawią się w palenie Falki w wigilię Saovine.

Czas pogardy

- Niebywałe... - westchnął Fenn, przebiegając wzrokiem po zetlałym pergaminie. - Wierzyć się nie chce... Skąd masz te dokumenty?
- Nie uwierzyłbyś, gdybym ci powiedział - zakasłał Codringher. - Czy teraz pojąłeś już, kim jest naprawdę Cirilla, księżniczka Cintry? Dzieci Starszej Krwi... Ostatnia odrośl tego cholernego drzewa nienawiści! Ostatnia gałąź, a na niej ostatnie zatrute jabłuszko...
- Starsza Krew... Tak daleko wstecz... Pavetta, Calanthe, Adalia, Elen, Fiona...
- I Falka.
- Na bogów, to niemożliwe! Po pierwsze, Falka nie miała dzieci! Po drugie, Fiona była legalną córką...
- Po pierwsze, o młodości Falki nie wiemy nic. Po drugie, nie rozśmieszaj mnie, Fenn. Wiesz wszakże, że na dźwięk słowa „legalny" chwytają mnie spazmy wesołości. Ja wierzę w ten dokument, bo moim zdaniem jest autentyczny i mówi prawdę. Fiona, praprababka Pavetty, była córką Falki, tego potwora w ludzkiej skórze. Do diabła, nie wierzę w te wszystkie wariackie wieszczby, proroctwa i inne bzdury, ale gdy przypomnę sobie teraz przepowiednię Itliny...
- Skalana krew?
- Skalana, skażona, przeklęta, to można różnie rozumieć. A według legendy, jeśli pamiętasz, właśnie Falka była przeklęta, bo Lara Dorren aep Shiadhal rzuciła klątwę na jej matkę...
- To są bajki, Codringher.
- Masz rację, to są bajki. Ale czy wiesz, kiedy bajki przestają być bajkami? W momencie, gdy ktoś zaczyna w nie wierzyć. A w bajkę o Starszej Krwi ktoś wierzy. Zwłaszcza we fragment mówiący o tym, że z krwi Falki narodzi się mściciel, który zniszczy stary świat, a na jego gruzach zbuduje nowy.

Czas pogardy

Gdy podłożono ogień pod stos zbrodniarki i gdy ogarnęły ją płomienie, lżyć owa poczęła zebranych na placu rycerzy, baronów, czarodziejów i panów rajców słowy tak okropnemi, że groza wszystkich przejęła. Choć wprzódy wilgotnemi jeno polany stos obłożono, by diablica nie szczezła za prędko i snadniej katuszy ognia zaznała, teraz czem prędzej rozkazano suszu dorzucić i kaźń zakończyć. Ale iście demon siedział w onej przeklętnicy, bo choć już skwierczało straszliwie jeszcze klątwy miotać jęła. "Zrodzi się mściciel z mojej krwi - zakrzyknęła w głos. - Zrodzi się ze skalanej Starszej Krwi niszczyciel narodów i światów! On pomści mękę moją! Śmierć, śmierć i pomsta wam wszystkim i pokoleniom waszym!" Tyle jeno zdołała wykrzyczeć, nim zgorzała. Tak zginęła Falka, taką karę poniosła za przelaną krew niewinną.
Roderick de Novembre,
"Historia świata"

Czas pogardy

– (...) Falka była córką Vridanka, króla Redanii. Z małżeństwa, które rozwiązał, gdy w oko wpadła mu piękna Cerro, ta sama, która później przygarnęła dziecko Lary.
Chrzest ognia

– Falka - podjęła po chwili Enid an Gleanna – przypomniała o sobie po dwudziestu pięciu latach, wzniecając powstanie i własną jakoby ręką mordując ojca, Cerro i dwóch braci przyrodnich.
Chrzest ognia

— Falka, która urodę przejęła raczej po elfiej babce niż po matce, hojnie obdarzała wdziękami wszystkich swych hetmanów, od szlachty po zwykłych watażków i rezunów, zapewniając tym sobie ich wierność i lojalność. Zaszła wreszcie w ciążę i urodziła dziecko, dokładnie w tym samym czasie, gdy uwięziona w Houtborgu Riannon powiła bliźnięta. Falka rozkazała dołożyć swego niemowlaka do dzieci Riannon.
Chrzest ognia

– (...) A już i tak zaczynała krążyć plotka, że sama Falka urodziła się potworem skutkiem klątwy Lary Dorren, co było oczywistą bzdurą, Falka urodziła się, zanim jeszcze Lara poznała Cregennana. Ale jakoś mało komu chciało się liczyć lata.
Chrzest ognia

Władcy Redanii historyczny herb Redanii

aktualny herb Redanii

SambukAbrad Stary DąbRadowid I WielkiDambor CzarnyVestibor PysznyRadowid II ŻeglarzRadowid III ŚmiałyVridank ElfVizimir I StaryRadowid IV ŁysyHeribert KłótnikVizimir II SprawiedliwyRadowid V Srogi
Królowe
Maria Pulcheria z TemeriiCaitlyn z KaedwenCirra z CintryViviana z LyriiCerroFiametta z CidarisDiana de Saint-VilliersHedwig z MalleoreAdda Biała
Inni członkowie dynastii redańskiej
Falka KrwawaRiannonDalimiraMillegarda z Redanii

Więcej z Fandomu

Losowa wiki