Fandom

Wiedźmińska Wiki

Fantastyka

3742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

"Fantastyka" (1982-1990), od 1990 r. "Nowa Fantastyka" to polski miesięcznik literacki poświęcony literaturze fantastycznej (science fiction, fantasy). Jego założycielem i pierwszym redaktorem naczelnym był Adam Hollanek, zaś obecnie funkcję redaktora naczelnego pełni Maciej Makowski (prezes wydającej miesięcznik spółki Prószyński Media), a redaktora prowadzącego Paweł Matuszek. "Fantastyka" była pierwszym czasopismem w Polsce poświęconym popularyzacji fantastyki.

W miesięczniku publikowane są utwory, opowiadania i powieści polskich oraz zagranicznych autorów fantastyki, recenzje filmów oraz książek fantastycznych, a także artykuły o tematyce popularnonaukowej i felietony. W przeszłości na łamach NF pojawiały się również informacje na temat konwentów i ważniejszych wydarzeń w fandomie.

Pierwszy numer "Fantastyki" ukazał się w październiku 1982 r. Czasopismo już po kilku numerach uzyskało ogromną popularność. Pod koniec lat 80. "Fantastyka" miała duże problemy z regularnym trafianiem do kiosków. W lipcu 1990 r. zmienił się wydawca, a pismo przyjęło nową nazwę – "Nowa Fantastyka". W tym czasie nastąpiły również znaczące zmiany w wyglądzie czasopisma – zwiększono liczbę stron, zmieniono format gazety, rozbudowany został dział publicystyczny. W połowie 2003 r. zwiększono liczbę kolorowych stron.

"Nowa Fantastyka" jest obecnie najstarszym tego typu pismem na rynku. Średni nakład to 36 tys. egzemplarzy, średnia sprzedaż – 14 tys. (według danych ZKDP za 2004 r.).

Oprócz samej "Fantastyki" w różnych okresach powstały: "Mała Fantastyka" – kwartalnik dla dzieci, wydawany w latach 1987-1989 "Komiks-Fantastyka" – wydawany w latach 80., na początku lat 90. przekształcony w czasopismo "Komiks" Fantastyka - wydanie specjalne – kwartalnik zawierający jedynie teksty literackie, w tym powieści, wydawany od 2003 r. "Czas Fantastyki" – dwumiesięcznik poświęcony publicystyce na temat fantastyki, wydawany od 2004 r., dostępny jedynie w prenumeracie i w sieci Empik.

29 października 2007 roku, z okazji 25-lecia pisma, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kazimierz Michał Ujazdowski uhonorował czasopismo srebrnym medalem "Gloria Artis". Uhonorowani zostali również współpracownicy "Nowej Fantastyki": Medal srebrny: Maciej Parowski, Lech Jęczmyk, Medal brązowy: Dorota Malinowska-Grupińska, Arkadiusz Nakoniecznik, Marek Oramus, Jacek Rodek, Krzysztof Szolginia, Andrzej Brzezicki, Andrzej Niewiadowski, Rafał A. Ziemkiewicz, Maciej Makowski, Odznaczenia "Zasłużony dla Kultury Polskiej" Paweł Ziemkiewicz, Darosław J. Toruń, Andrzej Wójcik, Tadeusz Markowski, Małgorzata Berlińska, Sławomir Kędzierski, Marek Zalejski, Andrzej W. Kaczorowski,

Więcej w Fandom

Losowa wiki