FANDOM

Fantastyka (1982-1990), od 1990 r. Nowa Fantastyka – polski miesięcznik literacki poświęcony literaturze fantastycznej (science fiction, fantasy).

Jego założycielem i pierwszym redaktorem naczelnym był Adam Hollanek, zaś obecnie funkcję redaktora naczelnego pełni Maciej Makowski (prezes wydającej miesięcznik spółki Prószyński Media), a redaktora prowadzącego Paweł Matuszek. Fantastyka była pierwszym czasopismem w Polsce poświęconym popularyzacji fantastyki.

Zawartość

W miesięczniku publikowane są utwory, opowiadania i powieści polskich oraz zagranicznych autorów fantastyki, recenzje filmów oraz książek fantastycznych, a także artykuły o tematyce popularnonaukowej i felietony. W przeszłości na łamach NF pojawiały się również informacje na temat konwentów i ważniejszych wydarzeń w fandomie.

Historia

Pierwszy numer Fantastyki ukazał się w październiku 1982 r. Czasopismo już po kilku numerach uzyskało ogromną popularność. Pod koniec lat 80. Fantastyka miała duże problemy z regularnym trafianiem do kiosków. W lipcu 1990 r. zmienił się wydawca, a pismo przyjęło nową nazwę – Nowa Fantastyka. W tym czasie nastąpiły również znaczące zmiany w wyglądzie czasopisma – zwiększono liczbę stron, zmieniono format gazety, rozbudowany został dział publicystyczny. W połowie 2003 r. zwiększono liczbę kolorowych stron.

Nowa Fantastyka jest obecnie najstarszym tego typu pismem na rynku. Średni nakład to 36 tys. egzemplarzy, średnia sprzedaż – 14 tys. (według danych ZKDP za 2004 r.).

Oprócz samej Fantastyki w różnych okresach powstały: Mała Fantastyka – kwartalnik dla dzieci, wydawany w latach 1987-1989 Komiks-Fantastyka – wydawany w latach 80., na początku lat 90. przekształcony w czasopismo Komiks Fantastyka - wydanie specjalne – kwartalnik zawierający jedynie teksty literackie, w tym powieści, wydawany od 2003 r. Czas Fantastyki – dwumiesięcznik poświęcony publicystyce na temat fantastyki, wydawany od 2004 r., dostępny jedynie w prenumeracie i w sieci Empik.

Nagrody

29 października 2007 roku, z okazji 25-lecia pisma, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kazimierz Michał Ujazdowski uhonorował czasopismo srebrnym medalem Gloria Artis. Uhonorowani zostali również współpracownicy Nowej Fantastyki:

  • Medal srebrny:
  • Maciej Parowski
  • Lech Jęczmyk
  • Medal brązowy:
  • Dorota Malinowska-Grupińska
  • Arkadiusz Nakoniecznik
  • Marek Oramus
  • Jacek Rodek
  • Krzysztof Szolginia
  • Andrzej Brzezicki
  • Andrzej Niewiadowski
  • Rafał A. Ziemkiewicz
  • Maciej Makowski
  • Odznaczenia Zasłużony dla Kultury Polskiej
  • Paweł Ziemkiewicz
  • Darosław J. Toruń
  • Andrzej Wójcik
  • Tadeusz Markowski
  • Małgorzata Berlińska
  • Sławomir Kędzierski
  • Marek Zalejski
  • Andrzej W. Kaczorowski

Ciekawostki