FANDOM

Liczko ma gładkie i mowę kwiecistą.
Czarci ten pomiot z naturą nieczystą.
Życzenia Twe spełni zawsze z ochotą.
Da Ci brylanty i srebro, i złoto.
Lecz kiedy przyjdzie odebrać swe długi.
Skończą się śmiechy, serdeczność, przysługi.
W pęta Cię weźmie, zabierze bogactwo.
Byś cierpiał katusze, aż gwiazdy zgasną.
— Dzieci ze wsi Jantra śpiewają o o'Dimie

Gaunter O'Dimdemon, znany w wielu światach pod wieloma imionami. Imienia Gaunter o'Dim i pseudonimów Pan Lusterko lub Szklany Człowiek używa w świecie wiedźmina. Demon ten uwielbia manipulować czasem i bawić się ludźmi. Występuje w grach Wiedźmin 3: Dziki Gon oraz Wiedźmin 3: Serca z Kamienia.

Definitywnie można stwierdzić, że jest on najpotężniejszą osobą, z jaką Geralt miał kiedykolwiek do czynienia. Najbardziej uwielbia zawierać pakty, z pozoru niewinne, błahe sprawy, jednak taki pakt zazwyczaj doprowadza do szaleństwa tego, kto z nim go zawarł. Nie ma możliwości zerwania paktu i zawsze trzeba spłacić dług. Jedynym sposobem, aby zerwać umowę z o'Dimem jest wygrać grę, która działa na jego zasadach. Aby zaaranżować ową grę, trzeba założyć się z nim o coś, co go zainteresuje.

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Geralt po raz pierwszy spotyka Pana Lusterko w karczmie w Białym Sadzie. Wiedźmin nie zdaje sobie z tego sprawy, kim tak naprawdę jest owa postać. Geralt mówi mu, że kogoś szuka. Ten pyta go, czy aby nie Yennefer z Vengerbergu. Zdziwiony wiedźmin, odpowiada, że tak i wypytuje go, czy się nie znają. O'Dim zaprzecza, mówi dość zawile następnie każe Geraltowi iść do nilfgaardzkiego garnizonu i tam o nią wypytać. Żegnając się, Gaunter stwierdził, że skoro on pomógł Geraltowi to i Geralt pomoże kiedyś mu.

Wiedźmin 3: Serca z Kamienia

Wiedźmin drugi raz spotyka O'Dima, kiedy przewożony jest statkiem do Ofiru, gdyż nieumyślnie zamordował ofirskiego księcia, zaklętego w ropuchopodobnego potwora. Gaunter znikąd pojawił się na statku i zaoferował Geraltowi pomoc w ucieczce, pod warunkiem, że wiedźmin będzie mu winien przysługę. Tamten zgadza się, po czym O'Dim umieszcza na jego twarzy znamię i przekazuje mu informacje, gdzie mają się spotkać, po czym znika. Wkrótce potem Pan Lusterko wywołuje sztorm, statek rozbija się o skały, a wiedźmina ciągnęli po piasku ocalali z katastrofy Ofirczycy. Po oswobodzeniu się i pokonaniu Ofirczyków, wiedźmin udał się na spotkanie z demonem. Ten opowiedział mu o Olgierdzie von Everec. Każe spełnić wiedźminowi trzy życzenia szlachcica, w przeciwnym wypadku nigdy nie zostałby wypełniony zawiązany wcześniej pakt. Gaunter odwiedzał jeszcze Geralta kilka razy podczas wypełniania zadań. Geralt może rozstać się z Panem Lusterko na dwa sposoby:

  1. Propozycja zagrania w grę. Geralt proponuje taki układ: Kiedy wygra, daje spokój Geraltowi i von Everecowi. Jeśli jednak przegra, zabiera duszę wiedźmina i Olgierda. O'Dim przystaje na to. Przenosi wiedźmina do świata stworzonego przez demona i zadaje wiedźminowi zagadkę:

Ma mnie każdy, lecz nie każdy lubi – potrafisz uwierzyć?
Możesz mnie dotknąć, zobaczyć, lecz nie zdołasz uderzyć.
Bawię dziecko, przygnębiam starca, cieszę dziewczę urocze.
Kiedy płaczesz – ja szlocham, gdy się śmiejesz – i ja chichoczę.

Geralt musi znaleźć rozwiązanie. Przemierzając ponury świat, Geralt zdaję sobie sprawę, że chodzi o lustrzane odbicie. Jednak, gdy wiedźmin zbliża się do jakiegokolwiek lustra, Gaunter je niszczy. Rozwiązanie zagadki podpowiada Czarny Pies, którego Olgierd przyzwał jako sługę swojej żonie, Iris. Zaraz przed zakończeniem zadania Żyli długo i szczęśliwie, gdy do swojego świata ma odejść Pies, wspomina on o „lustrze, którego nie można zniszczyć”. Wykorzystując tą wiedzę Geralt wpada na pomysł, aby użyć wody jako lustra i znaleźć w nim demona. Udaje się to; O'Dim przegrywa i zostaje przepędzony. Pod koniec – zmieniwszy oblicze – mówi do głównego bohatera w starej mowie. Mówi mu, że jest prymitywny i głupi. Twierdzi też, że Geralt nie jest w stanie go zabić i zapowiada swój powrót.

  1. W momencie, kiedy Gaunter chce odebrać duszę Olgierda, Geralt może zaaranżować grę lub nie wtrącać się. W przypadku tego drugiego demon zabierze duszę szlachcica, a Geralt dostanie wybór.

Może zdecydować się na jedną z opcji:

  • Być szybkim, jak wiatr – otrzyma lamentowy kropierz na konia.
  • Nigdy nie być głodnym – otrzyma róg obfitości zapewniający dużą regenerację zdrowia.
  • Zawsze mieć wódkę – otrzyma karafkę bez dna, dzięki której będziesz posiadał niekończące się ilości alkoholu.
  • Być bogatym – otrzyma 5000 koron.
  • Nie brać nic od O`Dima – przyznane zostaje podwójne doświadczenie za ukończenie zadania.
  • Wypytać o Ciri – gdy Geralt zakończy zadanie przed znalezieniem Ciri. Gaunter o'Dim wyzna wtedy, że nie może powiedzieć gdzie jest Ciri, gdyż niektórzy są poza zasięgiem nawet jego wzroku. Mimo to zdradzi, że Geralt odnajdzie przybraną córkę i udzieli informacji na temat takiego jej traktowania, aby osiągnąć zakończenie, w którym rusza ona na wiedźmiński szlak lub jedzie do Nilfgaardu.
    • Gdy Ciri będzie zrezygnowana, Geralt powinien ją rozśmieszyć. – Po bitwie w Kaer Morhen należy pobawić się w śniegu.
    • Gdy ktoś zdradzi Ciri, Geralt powinien pozwolić jej dać upust emocjom. – W trakcie wizyty w laboratorium Avallac'ha należy pozwolić jej zniszczyć siedzibę.
    • Gdy Ciri będzie płakać nad przyjacielem, Geralt powinien płakać razem z nią. – Gdy Ciri będzie chciała odwiedzić grób Skjalla, należy jej na to pozwolić.
    • Gdy na Ciri padnie strach, Geralt powinien tchnąć w nią odwagę, ale nie wyręczać jej. – Gdy czarodziejki będą chciały pomówić z Cirillą, należy zachęcić ją do spotkania, ale nie iść razem z nią.
    • Pod żadnym pozorem nie można pokazać Ciri, że się ją sprzedało. – Nie należy przyjmować na oczach Cirilli zapłaty od cesarza Emhyra za odnalezienie jego córki.

Ciekawostki

  • Nazwisko Gauntera O'Dima jest oczywistym nawiązaniem do Waltera o'Dima z cyklu Stephena Kinga „Mroczna Wieża”. Obie te postaci łączy również fakt, iż są znane pod wieloma innymi imionami, mają podobnie tajemniczą naturę, a także potrafią pojawić się niespodziewanie w różnych miejscach, znajdują również przyjemność w manipulowaniu ludźmi i zabawie ich kosztem.
  • Historia Olgierda Von Everec i Pana Lusterko jest również nawiązaniem do legendy o Panu Twardowskim, który to zaprzedał duszę diabłu w zamian za wielką wiedzę i znajomość magii. W pakcie dopisał paragraf o tym, że dorwać może go jedynie, gdy ten znajdzie się w Rzymie. Podstępny Diabeł zabrał go ze sobą, gdy Twardowski znalazł się po kilku latach w karczmie o nazwie Rzym. Legenda mówi, że Pan Twardowski przebywa obecnie na księżycu.
  • Użyczający Gaunterowi głosu Dariusz Odija dubbingował także króla Henselta.
  • Jest wspominany w dodatku Krew i Wino jako ten, który przeklął Marlenę.

Galeria