Wikia

Wiedźmińska Wiki

Geralt

3074strony na
tej wiki
Komentarze0

"Zło to zło, Stregoborze (...) Mniejsze, większe, średnie, wszystko jedno, proporcje są umowne a granice zatarte. Nie jestem świątobliwym pustelnikiem, nie samo dobro czyniłem w życiu. Ale jeżeli mam wybierać pomiędzy jednym złem a drugim, to wolę nie wybierać wcale."

Geralt do Stregobora (Mniejsze zło)
Geralt z Rivii - przez driady i elfy nazywany Gwynbleidd [czyt. głynblejd] (Starsza Mowa: "Biały Wilk"), zwany także Rzeźnikiem z Blaviken;wiedźmin, główny bohater książek i opowiadań Andrzeja Sapkowskiego.

Historia Edytuj

Geralt był synem czarodziejki Visenny i (najprawdopodobniej) wojownika Korina. Krótko po narodzinach został on zabrany do Szkoły Wilka w twierdzy Kaer Morhen. Geralt przeżył liczne mutacje podczas Próby Traw, przez które zdobył praktycznie nadludzkie umiejętności psychiczne i fizyczne (zwiększone refleks, prędkość, siłę czy wyostrzony słuch). Po tym został wybrany do kolejnych, dodatkowych eksperymentów i był jednym z nielicznych, którzy je przeżyli. Między innymi do próby gór. Jako jedyne dziecko przeżył te próbę,Wynikiem tych działań jest brak pigmentu w jego włosach oraz ich mlecznobiały kolor. Po ukończeniu wiedźmińskiego szkolenia, rozpoczął swoją przygodę ze światem, wraz ze swoim koniem, Płotką, by zostać płatnym zabójcą potworów.

Na mocy prawa niespodzianki Geralt powiązał się przeznaczeniem z Ciri – tajemniczym dzieckiem, Lwiątkiem z Cintry. Ich przygody, a także wielu innych napotkanych przez nich postaci, mają miejsce w czasie wielkiej inwazji Cesarstwa Nilfgaardu na Królestwa Północne. Poza trudnościami jakie napotyka na swojej drodze, wiążąc się z czarodziejką Yennefer, Geralt bierze udział w bezwzględnej grze wywiadów wojskowych. Chcąc chronić zarówno siebie, jak i swoich przyjaciół, wiedźmin stara się na przekór wszystkim zachować neutralność w ogarniętym wojną świecie. Najlepszym przyjacielem wiedźmina jest bard Jaskier, a miłością jego życia jest Yennefer.

Gra Wiedźmin Edytuj

Po pozornej śmierci, po ataku tłumu podczas Pogromu nieludzi pod koniec wiedźmińskiej sagi, Geralt powraca do życia, nie pamiętając szczegółów swojego powrotu ani ostatnich pięciu lat życia. Został uratowany przez ostatnich wiedźminów na ziemi i zabrany do Kaer Morhen. Tam został wciągnięty w skomplikowany spisek, dotyczący wiedźminów oraz ich tajemnic, których pożądają nikczemne siły zła.

Geralt rusza w pościg za tajemniczą grupą, Salamandrą, a w trakcie spotyka i poznaje osoby ze swojej przeszłości, oraz ludzi którzy szukają lub oferują pomoc w przywróceniu wiedźminowi pamięci.

Żebrorender1

Nieznajomy nie był stary, ale włosy miał prawie zupełnie białe. Pod płaszczem nosił wytarty skórzany kubrak, sznurowany pod szyją i na ramionach. Kiedy ściągnął swój płaszcz, wszyscy zauważyli, że na pasie za plecami miał miecz.
Wiedźmin (opowiadanie), w zbiorze Ostatnie życzenie, str. 7

Ognisko zdążyło już przygasnąć, brzozowe polana są czerwone i przeźroczyste, potrzaskują, tryskają błękitnym płomieniem. Płomień oświetla białe włosy i ostry profil mężczyzny, który otula ją derką i kożuchem.
[...] Mężczyzna pochylił się, płomień ogniska zalśnił w jego oczach. To były dziwne oczy. Bardzo dziwne. Dawniej Ciri lękała się tych oczu, nie lubiła w nie patrzeć. Ale to było dawno. Bardzo dawno.
- Niczego nie pamiętam - szepnęła, szukając jego ręki, twardej i szorstkiej jak nie obrobione drewno.

Krew elfów, str. 8

- Znak wiedźminski masz?
Nieznajomy znów sięgnął w rozcięcie kaftana, wygrzebał okrągły medalion na srebrnym łańcuszku. Na medalionie wyobrażony był łeb wilka z wyszczerzonymi kłami.
- Imię jakieś masz? Może być byle jakie, nie pytam z ciekawości, tylko dla ułatwienia rozmowy.
- Nazywam sie Geralt.
- Może być i Geralt. Z Rivii, jak wnoszę z wymowy?
- Z Rivii.

Wojewoda o trudnym do zapamiętania nazwisku, któremu obiły się widać o uszy sprawy i problemy Czteroroga, spytał grzecznie, czy klacze dobrze się źrebią. Geralt odpowiedział, że tak, że znacznie lepiej od ogierów.
Ostatnie życzenie, str. 68

Geralt inv

Zmienił się. Sprawiał wrażenie, jakby się postarzał. Triss wiedziała, że to biologicznie niemożliwe - wiedźmini starzeli się, owszem, ale w tempie zbyt wolnym, by zwykły śmiertelnik lub czarodziejka tak młoda jak ona mogli zauważyć zmiany. Ale wystarczyło jednego spojrzenia, by pojąć, że mutacja mogła powstrzymywać fizyczny proces starzenia. Psychicznego nie mogła. Posieczona zmarszczkami twarz Geralta była tego najlepszym dowodem. Triss z uczuciem głębokiej przykrości oderwała wzrok od oczu białowłosego wiedźmina. Oczu, które ewidentnie widziały zbyt wiele. Poza tym nie dostrzegła w tych oczach nic z tego, na co liczyła.
Krew elfów, str. 52

- Gdzie jest Rience, Myhrman?
Znachor zatrząsł się cały na dźwięk tego głosu. Nie należał do strachliwych, było niewiele rzeczy, których się bał. Ale w głosie białowłosego były wszystkie te rzeczy. I jeszcze kilka innych na dodatek.
Nadludzkim wysiłkiem woli opanował lęk pełzający po trzewiach jak ohydny robak.
- Hę? - udał zdumienie. - Co? Kto? Jak powiadacie?
Mężczyzna pochylił się i Myhrman zobaczył jego twarz. Zobaczył oczy. A na ten widok żołądek obsunął mu się aż do odbytnicy.

Krew elfów, str. 225

Wyszli do przedpokoju. Kocur, który leżał na środku dywanu i zapamiętale lizał wyciągniętą pod dziwnym kątem tylną łapkę, na widok wiedźmina umknął natychmiast w ciemność korytarza.
- Dlaczego koty tak cię nie lubią, Geralt? Czy to ma coś wspólnego z...
- Tak - uciął. - Ma.

Czas pogardy, str. 26

Kot, drzemiący na przypiecku uniósł głowę, zasyczał.
- Goniec królewski?
Aplegatt drgnął Pytanie zadał ten siedzący w cieniu, z którego teraz wyszedł, stając obok gońca. Miał włosy białe jak mleko, ściągnięte na czole skórzaną opaską, czarną kurtkę nabijaną ćwiekami i wysokie buty. Nad prawym ramieniem połyskiwała mu kulista głowica przerzuconego przez plecy miecza.
- Dokąd droga prowadzi?
- Dokąd królewska wola pogna - odrzekł zimno Aplegatt. Nigdy nie odpowiadał inaczej na podobne pytania.
Białowłosy milczał czas jakiś, patrząc na gońca badawczo. Miał nienaturalnie bladą twarz i dziwne ciemne oczy.
- Królewska wola - powiedział wreszcie nieprzyjemnym, lekko chrapliwym głosem - zapewne każe ci się spieszyć? Zapewne pilno ci w drogę?

Czas pogardy, str. 41

Tw2 journal Geralt

Zbyt się różnimy, by się zrozumieć. Ty jesteś możnym magiem z Kapituły, który osiągnął jedność z Naturą. Ja jestem włóczęgą, wiedźminem, mutantem, który jeździ po świecie i za pieniądze wykańcza potwory.
- Kwiecistość - przerwał czarodziej - została wyparta przez banał.
- Zbyt się różnimy - Geralt nie dał sobie przerywać. - A drobny fakt, że moją matką była, przypadkowo, czarodziejka, tej różnicy zatrzeć nie zdoła.

Czas pogardy, str. 141

-To wszakże twoi rodacy, wiedźminie - powiedział Regis. - Przecież nazywają cię Geraltem z Rivii.
- Poprawka - odrzekł zimno. - To ja sam się tak nazywam, żeby było ładniej. Imię z takim dodatkiem budzi u moich klientów większe zaufanie.
-Pojmuję - uśmiechnął się wampir. - Dlaczego jednak wybrałeś właśnie Rivię?
- Ciągnąłem patyki.

Chrzest ognia, str. 307

Dane z pozostałych źródeł Edytuj

W filmie i w serialu w rolę Geralta wcielił się Michał Żebrowski. Małego Geralta zagrał Maciej Łagodziński. W grze Wiedźmin głosu Geraltowi użyczył Jacek Rozenek. W audiobookach głosu użycza mu Krzysztof Banaszyk.

Geralt jest również głównym bohaterem wielu przygód stworzonych do gry komputerowej "Wiedźmin" w edytorze Djinni z Edycji Rozszerzonej, chociaż nie wszystkich. Przykładem może być "Pamiętnik Janka", gdzie gracz steruje tytułowym utopcem Jankiem, jednak i tu Geralt wtrąca swoje trzy grosze, gdyż aby ukończyć przygodę, trzeba Białego Wilka zabić. Drugorzędną rolę odgrywa także w machinimie Bukaj Ksum stworzonej w edytorze cut-scenek w Djinni - pojawia się tam w migawkach z przygody "Król Żebraków np. w trakcie walki z iluzjami tytułowego bohatera. W przygodzie "Rozdroża" do jego modelu postaci dodano opaskę na czole.

CiekawostkiEdytuj

  • Wiek Geralta w powieściach Andrzeja Sapkowskiego nigdy nie został sprecyzowany. Gra Wyobraźni oraz CD Projekt RED określają wiek protagonisty na około sto lat, z kolei sam Autor w jednym z wywiadów poinformował, iż wiedźmin w trakcie akcji "Chrztu ognia" ma ponad pięćdziesiątkę.
  • Geralt podczas rozmowy lubił ironizować.
  • Geralt, jako pozbawiona pochodzenia sierota, chciał z początku przedstawiać się jako Geralt Roger Eryk du Haute-Bellegarde. Dopiero Vesemir uświadomił mu, że to "śmieszne, pretensjonalne i kretyńskie". Ostatecznie nadał sobie przydomek "Geralt z Rivii". Nauczył się nawet naśladować rivski akcent.
  • Swoje włosy utrzymywał w szyku za pomocą opaski (narzekał, gdy Yennefer zabroniła mu noszenia jej podczas balu).
  • Mutacja naczyń krwionośnych uniemożliwia Geraltowi rumienienie się, co uznał za bardzo przydatne w niektórych momentach.
  • Geralt, swoje białe włosy również zawdzięcza mutacji. To ona pozbawiła go barwnika, czyniąc jego włosy białe niczym fisstech.
  • Za Geraltem nie przepadały koty, typową ich reakcją na widok Wiedźmina była ucieczka.
  • W ostatniej scenie "Chrztu ognia" Geralt, w nagrodę za zasługi podczas bitwy z Nilfgardczykami, otrzymał od Meve - królowej Rivii i Lyrii - tytuł szlachecki. Od tej pory mógł siebie nazywać Geraltem z Rivii, zgodnie z prawdą.
  • Ciri w trakcie transu przepowiedziała, że jej opiekun zginie od trzech zębów. Jak się okazało, były to widły.
  • Podczas uczty u Królowej Calanthe, Geralt przybrał imię Ravix z Czteroroga.
  • Chcąc dostać się do ludzi Słowika, Geralt, podając się za własnego zabójcę, oddał swój wiedźmiński medalion Schirrú, który chciał dowodu śmierci wiedźmina. Półelf niedługo potem ginie spalony w Wiklinowej Babie, a wraz z nim przepada znak cechowy wiedźmina. Po utracie wiedźmińskiego medalionu, Geralt otrzymał nowy, wykonany dla niego przez Fringillę Vigo, choć nie działał identycznie jak oryginał, miał inne, dodatkowe właściwości - z jego pomocą wiedźmin stworzył iluzję, na którą dał się nabrać potwór z winnicy w Toussaint, a także Vilgefortz. Pod koniec książki, Geralt otrzymał od Cirilli medalion wilka po pokonaniu Bonharta.
  • Dwie osoby pokonały Geralta w pojedynku. Tymi osobami byli Vilgefortz z Roggeveen i Letho z Gulety.
  • Geralt miał romans z Triss Merigold oraz z Fringilla Vigo.
  • Wyznał miłość 3 kobietom: Yennefer, Fringilli Vigo oraz Ciri.
  • W grze Wiedźmin Adda Biała ma lekką obsesję na jego punkcie.
  • Driady i elfy nazywają go też Gwynbleidd, co ciekawe w języku walijskim biały wilk to blaid gwyn.
  • Spędził kilka "miłych" chwil w objęciach, poległej w Bitwie o Wzgórze Sodden, czarodziejki Lytty Neyd.
  • Mimo, że był wiedźminem, Geraltowi udało się zawrzeć kilka szczerych i serdecznych przyjaźni, miał także wielu antagonistów chociażby ze względu mutacji.
  • Gdy Geralt usłyszał, że Cesarz Nilfgardu chce ocalić świat poprze spłodzenie dziecka z Ciri (która była córką cesarza) powiedział, że lepiej byłoby gdyby ten świat zginął niż przetrwał dzięki takiej metodzie.
  • Geralt każdego swego konia nazywał Płotka. Przyznał Jaskrowi, że nigdy nie miał konia o innym imieniu.
  • Był sceptycznie nastawiony do świata, problemów i ludzi go otaczających. Głównie dlatego, iż wszystko tłumaczył to poprzez mutację oraz anachroniczność i niezdolność zaakceptowania nowych praw rządzących tym światem.
  • Najwięksi wrogowie Geralta: czarodziej Vilgefortz z Roggeveen i wiedźmin Letho z Gulety mogli przy pierwszym pojedynku z Białym Wilkiem bez problemu go zabić. Nie uczynili tego ze względu na pewien sentyment, który czuli do Geralta. Vilgefortz przepłacił za to życiem przy następnym spotkaniu z wiedźminem. Letho mógł przepłacić to swoim życiem (zależy to od wyboru gracza w Wiedźminie 2).
  • Geralt nigdy całkowicie nie wyleczył nogi po walce z Vilgefortzem. W grze Wiedźmin w akcie IV Berengar zwraca uwagę na to, że w wyniku dawnej kontuzji wykonując półobrót podczas walki Geralt odsłania pachwinę.
  • W Caed Myrkvid bełt rozorał mu ucho. Gdy później Geralt poprosił Milvę, by zobaczyła co się stało z jego uchem, ta stwierdziła, że jest urwane. W grze Geralt nie ma śladu po wspomnianym bełcie.
  • W grze Wiedźmin 2 Yarpen Zigrin mówi ironicznie, że po oczach można poznać, że Geralt to wrażliwiec (oczy wiedźmina przez mutacje były podobne do kocich, a ich widok powodował u ludzi strach).
  • W trzeciej odsłonie gry Geralt posiada kuszę, mimo, że w sadze nigdy nie używał broni dystansowej.
  • W filmie "Wiedźmin" z 2001 roku przełożeni Geralta często zasłaniają się kodeksem, mimo, że ów kodeks nie istniał. Wymyślił go sam Geralt, gdyż: "Ludzie to lubią. Takich, którzy maja jakieś kodeksy i kierują się nimi, szanuje się i poważa." (OStatnie życzenie, Głos rosądku 4)

GaleriaEdytuj

FilmEdytuj

KomiksyEdytuj

Gra WiedźminEdytuj

Wiedźmin 2: Zabójcy KrólówEdytuj

Wiedźmin 3: Dziki GonEdytuj

InneEdytuj

Zobacz takżeEdytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki