Fandom

Wiedźmińska Wiki

Goidemar

3739stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Goidemar – król Temerii za czasów rebelii Falki. Syn Gardika i Vulpii. Z pierwszą żoną, Riannon, miał dzieci Fionę i Amaveta, zaś z drugą, Addą z Cidaris, syna Cedrica. Przyrodni brat Leticji Charbonneau.

HistoriaEdytuj

Goidemar był synem Gardika i Vulpiny z Brugge, tron objął po śmierci ojca.

Młody król szukał w kandydatki na żonę, zainteresował się księżniczką Redańską, Riannon, pół elfce o wielkiej urodzie, która była córką legendarnej Lary Dorren. Wkrótce Riannon poślubiła Goidemara.

W Redanii wybuchła rebelia Falki , która szybko rozprzestrzeniła się na sąsiednie królestwa. Ojciec Falki jej macocha i jej przyrodni bracia zostali uwięzieni, a Riannon, wciąż przebywająca z królem, została uwięziona w zamku Houtborg,

Po porwaniu Riannon przez Falkę zdobył zamek Houtborg, w którym więziona była jego żona wraz z nowonarodzonymi bliźniętami oraz jeszcze jednym, podrzuconym noworodkiem, dzieckiem Falki. Goidemar zlecił zbadanie, które z niemowląt jest bękartem grupie, w skład której wchodziły cztery czarodziejki - Tissaia de Vries, Augusta Wagner, Leticia Charbonneau, Francesca Findabair oraz jeden czarodziej - Hen Gedymdeith. Komisja nie wyjawiła jednak zawziętemu królowi sekretu, nie chcąc dopuścić do egzekucji dziecka. Tłumaczyli się trudnością zleconego im zadania. Po jakimś jednak czasie gniew króla osłabł, przestał ponaglać czarodziejów i uznał całą trójkę dzieci.

Gdy jego syn Amavet został bestialsko zamordowany przez hrabiego Rogera Kameny, Goidemar był jednak tak rozwścieczony, że wywarł ostrą presję na sędziów i wyrok był drastycznie surowy. Po raz pierwszy od ponad stu lat zastosowano wobec skazanego arystokraty okrutną kaźń: hrabia został tak jak wszyscy jego siepacze poddany torturom i rozerwany końmi. Incydent ten bardzo poważnie wzburzył szlachtę temerską - nawet ci, którzy potępiali Rogera Kameny za mord, podnieśli wrzask z powodu takiego spostponowania utytułowanego szlachcica. Doszło nawet do próby rokoszu, który Goidemar krwawo stłumił z pomocą obcej interwencji - wojsk króla Liama z Cidaris. Ceną za pomoc była późniejsza dynastyczna koligacja - owdowiały Goidemar, choć miał duży wybór, poślubił Addę, córkę Liama.

Po śmierci Riannon i po straconych, w osobie Amaveta nadziejach na sukcesję - Goidemar poślubił Addę, królewnę z Cidaris i spłodził z nią syna Cedrika, kontynuując linię królów temerskich trwającą nieprzerwanie aż do Foltesta.

Król Goidemar zmarł w Mariborze, w wieku 78 lat. Spoczywa w krypcie królów temerskich w Wyzimie - krypcie osławionej swego czasu przez walkę wiedźmina Geralta ze strzygą.

Dane z książek SapkowskiegoEdytuj

- (...) Gdy spośród wielu konkurentów Riannon wybrała wreszcie Goidemara, młodego króla Temerii, niewiele brakowało, by plotki o klątwie zniweczyły mariaż.
Chrzest ognia

- (...) Goidemar był tak zawzięty, że po wykryciu bękarta Falki miał zamiar stracić dziecko, i to publicznie.
Chrzest ognia

Goidemar, człowiek w gruncie rzeczy dobry i szlachetny, ochłonął szybko i wcale nie ponaglał nas, a trojaczki rosły i biegały po pałacu, wzbudzając radość królewskiej pary i całego dworu.
Chrzest ognia

– A gdy królewicz Goidemar, syn starego króla Gardika, szedł do boju przeciw insurgentom diablicy Falki, wojsko temerskie właśnie pod jego znakiem, pod godłem linii walczyło i walne odnosiło przewagi. I gdy Goidemar tron po ojcu odziedziczył, na pamiątkę owych przewag i dla cudownego ocalenia żony i dziatek z rąk wrażych herbem królestwa ustanowił trzy lilie srebrne w polu czarnym.
Pani Jeziora

Ciekawostki i inne informacjeEdytuj

  • Za jego panowania herbem Temerii stały się trzy srebrne lilie na czarnej tarczy.

Inne źródłaEdytuj

Władcy Temerii historyczny herb władców Temerii historyczny herb następców tronu Temerii

poprzedni herb Temerii aktualny herb Temerii

DezmodGeddesGardicGoidemarCedricGriffinBienvenu La LouveMedellFoltest
Królowe i książęta-małżonkowie
VinifridaVulpia z BruggeRiannonAdda z CidarisBerengaria ThyssenClarissa z ToussaintRagbard z EllanderHugo z RiviiSancia z Sodden
Inni członkowie dynastii temerskiej
Maria PulcheriaLeticia CharbonneauAmavetFionaAdda TemerskaAdda BiałaBussy La ValetteAnais La Valette

Więcej w Fandom

Losowa wiki