FANDOM

Armia srodek

Sztandar Armii "Środek"

Grupa Armii "Środek"
- część Nilfgaardzkiej armii podczas II Wojny z Nordlingami, pod wodzą marszałka polnego Menno Coehoorna. W jej skład wchodziła IV Armia Konna dowodzona przez Markusa Braibanta oraz III Armia pod dowództwem Rhetza de Mellis-Stoka. Miała za zadanie osiągnąć rubież rzeki Pontar na linii NovigradWyzimaEllander. Jej flanki miały zabezpieczać Grupa Armii "Wschód" i Grupa Operacyjna "Verden". Gdy Menno Coehoorn dowiedział się o armii Królestw Północy idącej z odsieczą obleganej twierdzy Mayena, postanowił wyjść jej naprzeciw. Część sił zostawił pod twierdzą. Armia "Środek" starła się z armią Północy w bitwie pod Brenną, gdzie została rozbita, tym samym nie wykonując swego zadania.

– Kierunek głównego uderzenia to oczywiście Temeria. Rubież rzeki Pontar, linia Novigrad – Wyzima – Ellander. Uderza grupa armii „Środek", pod dowództwem Menno Coehoorna. Flankę zabezpiecza grupa armii „Wschód", uderzająca z Aedirn na Dolinę Pontaru i Kaedwen...
Wieża Jaskółki

– Naprawdę – powiedział cicho – to jest tak, że Grupa Armii "Środek" marszałka Menno Coehoorna idzie na północ w sile jakichś stu tysięcy chłopa. Naprawdę, to gdyby nie powstanie w Verden, już by tu byli. Naprawdę, to dobrze by było, gdyby doszło do rokowań. Naprawdę, to Temeria i Redania nie mają sił, by powstrzymać Coehoorna. Naprawdę, nie przed strategiczną rubieżą Pontaru.
Pani Jeziora

– Rozkaz! Powodem, dla którego marszałek polny Menno Coehoorn zdecydował dokonać manewru i szybkiego marszu na zachód, były raporty zwiadu donoszące, że armia Nordlingów idzie z odsieczą oblężonej twierdzy Mayena. Marszałek postanowił zastąpić Nordlingom drogę i zmusić ich do rozstrzygającej bitwy. W tym celu rozdzielił siły Grupy Armii "Środek". Część sił zostawił pod Mayeną, z resztą sił szybkim marszem ruszył...
(...) Marszałek polny Coehoorn miał pod swą komendą dwie armie: IV Armię Konną, dowodzoną przez generała majora Markusa Braibanta (...) oraz III Armię, dowodzoną przez generała lejtnanta Rhetza de Mellis-Stoke. W skład IV Armii Konnej, liczącej dwadzieścia z górą tysięcy żołnierza, wchodziły: dywizja "Venendal", dywizja "Magne", dywizja "Frundsberg", II Brygada Vicovarska, VII Brygada Daerlańska oraz brygady "Nauzicaa" i "Vrihedd". W skład III Armii wchodziły: dywizja "Alba", dywizja "Deithwen" oraz (...) Dywizja "Ard Feainn"

Pani Jeziora

Godzi się przypomnieć, że miast na laurach lec i z dumy pękać, zaszczytów i hołdów czekać, Jan Natalis bez tchu niemal ruszył na południe. Zagon jazdy pod Adamem Pangrattem i Julią Abatemarco rozbił dwie dywizje Trzeciej Armii, które Menno Coehoornowi szły ze spóźnioną odsieczą, rozgromił je tak, że nec nuntius cladis. Na wieść o tym reszta Grupy Armii "Środek" sromotnie tył podała i za Jarugę w pośpiechu uszła, a że Foltest i Natalis na pięty im następowali, stracili cesarscy całe tabory i wszystkie ich oblężnicze machiny, którymi w pysze swojej myśleli Wyzimę, Gors Velen i Novigrad dobywać.
Pani Jeziora

CiekawostkiEdytuj

  • Grupa Armii "Środek" może być nawiązaniem do prawdziwej części armii, będącej grupą armii Trzeciej Rzeszy na froncie wschodnim, podczas II Wojny Światowej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki