FANDOM

Gryf, zwany także Inogiem – uskrzydlony lew o głowie i szponach orła. Mieszka wśród szczytów gór, rozmnaża się jak ptaki - składa jaja. Żywi się dużymi zwierzętami takimi jak bydło.

Dane z róznych źródeł

  • "Rękopis znaleziony w smoczej jaskini. Kompendium wiedzy o literaturze fantasy" Andrzeja Sapkowskiego

Gryf a. Inog – potwór srogi, cielsko lwa, a głowę i skrzydła orłowe mający. Wielce niebezpieczny, zanim podejdziesz, dwa razy pomyśl. Nosili go w herbie szczecińscy i słupscy książęta, ale się polski orzeł ich gryfa nie uląkł - książę szczeciński Kaźko Świętoborowic, co się z obmierzłymi Krzyżaki sprzymierzył, w pęta poszedł na grunwaldzkim polu.

Ze „Słowiańskiego Bestiariusza”

Gryf to występujący głównie na Pomorzu potwór o ciele lwa i głowie, skrzydłach oraz przednich łapach orła. Wił sobie gniazdo w najdzikszych i najbardziej niedostępnych miejscach. Stamtąd nawiedzał czasem ludzkie siedziby, by porwać krowę lub owcę. Na swoje ofiary napadał znienacka, pikując jak drapieżny ptak. Wobec ludzi bywał gryf agresywny tylko wtedy, gdy doszedł do wniosku, że coś z ich strony grozi jego pisklętom. Gryfy zgubiło prawdopodobnie zamiłowanie do świecidełek: widząc jakiś błyszczący przedmiot, natychmiast porywały go i zanosiły do gniazda. W ich legowiskach znaleźć można było czasami prawdziwe skarby, zawsze więc znajdowali się ludzie, którzy mimo grożących niebezpieczeństw gotowi byli odnaleźć i splądrować gryfie gniazdo, najczęściej zabijając przy tym właściciela. Dziś gryfy odnaleźć można już tylko w herbach miast i możnych rodów Pomorza.

W średniowieczu wierzono, że konie są największym przysmakiem gryfów i panicznie się ich boją. Rycerze umieszczali na swoich tarczach wizerunek gryfa, by straszyć wierzchowce przeciwników.

Ciekawostki

  • Głowa gryfa jest symbolem wiedźmińskiej szkoły cechu Gryfa.
  • Srebrny gryf znajduje się w herbach Caingorn oraz Ligi z Hengfors. Głowy gryfów zawiera też herb rodu Papebrocków.
  • Gryf jest jedną z bestii w Wiedźmin 3: Dziki Gon.
  • Edycja Kolekcjonerska Wiedźmin 3: Dziki Gon zawiera m.in. 26-centymetrową figurkę Geralta walczącego z gryfem.
  • W 3 części serii występują też Archegryfy, które plują kwasem przydatnym do hartowania broni.

Galeria