Fandom

Wiedźmińska Wiki

Gwyhyr

3733strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Share

Gwyhyr.png

Gwyhyr – rodzaj mieczy, wykuwany przez gnomy. Są uznawane za najlepsze na świecie. Gnomy zaprzestały produkcji tej broni ponad dwieście lat przed wydarzeniami z sagi. Gwyhyry były wykuwane z ciemnego żelaza, klinga była bardzo lekka i ostra jak brzytwa. Charakterystyczny był też falisty szew ostrza. Rękojeść zwykle pokrywano skórą płaszczki. Z bardziej znanych mieczy tego typu należy wymienić Jaskółkę, którą otrzymała Ciri od płatnerza Esterhazego. Przygotował on tę broń na zamówienie Bonharta.

- Krasnoludy wytapiają stal - dodał Percival - i wykuwają warstwowe głownie. Ale to my, gnomy, zajmujemy się szlifem i ostrzeniem. W naszych warsztatach. Wedle naszej, gnomiej technologii, tak jak niegdyś robiliśmy nasze gwyhyry, najlepsze miecze świata.
Chrzest ognia

- Faktycznie, niebrzydka rzecz - powiedział wreszcie Bonhart. - Gnomia robota, od razu widać. Tylko gnomy takie ciemne żelazo kuły. Tylko gnomy ostrzyły płomieniście i tylko gnomy ażurowały klingi, by zmniejszyć wagę... Przyznaj się, Esterhazy. To replika?
- Nie - zaprzeczył miecznik. - Oryginał. Prawdziwy gnomi gwyhyr. Ta głownia ma ponad dwieście lat. Oprawa, ma się rozumieć, jest o wiele młodsza, ale repliką bym jej nie nazwał. Gnomy z Tir Tochair robiły ją na moje zamówienie. Według dawnych technik, metod i wzorców.

Wieża Jaskółki

Nie dokończył, bo Ciri już była przy nim, już miała w ręku Jaskółkę - tak już w myśli nazywała gnomi gwyhyr.
Wieża Jaskółki

Ciekawostki Edytuj

  • Miecz ten możemy również spotkać w grze Wiedźmin 2: Zabójcy Królów w drugim akcie po stronie Iorwetha oraz w dodatku „Arena”. Nie jest jednak najlepszym mieczem w grze, ale lepsze są tylko magiczne miecze: Caerme i zapomniany miecz Vranów, a także nilfgaardzka Harpia.
  • Warstwowa budowa ostrza była taka sama, jak w produkowanych w naszym świecie mieczy z dziweru (damastu skuwanego).
  • Czarny kolor zawdzięcza prawdopodobnie oksydzie, którą gnomi metalurgowie powlekali ostrze, aby zapobiec korozji i wzmocnić metal, lub ze zgrupowań cementytu (Fe3C) na powierzchni klingi.
  • W grze Wiedźmin 2: Zabójcy Królów, nilfgaardzka Stalowa Harpia posiada identyczną klingę jak gwyhyr od Cecila Burdona, ale ma zmieniony wygląd jelców i rękojeści. Możliwe, że jest odmianą gwyhyra produkowaną na południu.

Więcej w Fandom

Losowa wiki