FANDOM

Curse1

Geralt na polach - screen z gry (widoczny na horyzoncie wiatrak, dodany przez twórców przygody)

I klątwa, i miłość, i zdrada (ang. And a Curse, and Love, and Betrayal) - największa przygoda do gry komputerowej "Wiedźmin" wydana po raz pierwszy 25 stycznia 2011 r. po trzech latach pracy, a od 17 kwietnia 2011 r. dostępna również w wersji międzynarodowej pod tytułem angielskim. Została również opublikowana w numerze 160 we francuskim magazynie "Pc Jeux". Najnowsza wersja ukazała się po kilkuletniej przerwie, pod koniec listopada 2015 r.

Opis

Rozgrywka zajmuje od 10 do 12 godzin i zawiera 70 tysięcy słów w dialogach (łączna liczba wyrazów - 125 000). Zadanie główne zawiera 200 faz, a jego przebieg zawiera dwie ścieżki - ścieżkę Idy i ścieżkę Baregi - oraz trzy zakończenia. Świat przygody rozciąga się na kilka otwartych lokacji: wioski Maedit (przerobiona nieco lokacja Odmęty) i sąsiadujące z nimi pola i brzeg (również przerobione lokacje o takiej samej nazwie). Zastosowano tutaj wiele nowatorskich rozwiązań, jak dodanie eliksiru Żbik z przygody "W potrzasku" oraz zupełnie nowych, takich jak eliksir z serca bruxy i eliksir z nerwu kikimory (zmieniono w tym ostatnim właściwości) oraz recepty do nich, a Geralt startuje z nowym mieczem stalowym na początku, jednak jego zastosowanie jest w grze niewielkie, gdyż przeważają znacznie walki z potworami niż z ludźmi (potyczki z tymi ostatnimi można policzyc na palcach jednej ręki).

Szata artystyczna została wzbogacona o nowe elementy, takie jak nowe modele postaci (retekstury) zrobione na podstawie modeli postaci z oryginalnej gry, np. Ida (brunetka Alina), sołtys Amadeusz Swoboda (Odo z brodą), Barega (Talar bez monokla, z zarostem, w nowych szatach), Adam Luis Murietta w ludzkiej postaci (Julian bez czapki w brązowym ubraniu i zielonych spodniach), Genesus (duch Hierofanta), Amanda (ruda Niebieskooka w zielonej sukni), Borubar (Angus w nowym ubraniu), rycerz Szałaput (Buse w seledynowej szacie), Antonio Piaggio (Velerad w zielonym kubraku) czy kapitan milicji (Wielki Łowczy Królewski z brodą), niemalże całkowicie nowa ścieżka dźwiękowa (18 kawałków) - muzyka w lokacjach Maedit (rano i w nocy), pola (rano i w nocy), brzeg, kilka kawałków rozgrywanych w karczmie (dzień i noc), muzyka podczas walki z potworami i z ludźmi, muzyka podczas szczególnych wydarzeń (np. narada w karczmie), itp. (wykorzystano w niektórych cut-scenkach muzykę z oryginalnej gry). Wszystkie lokacje posiadają autorskie panele ładowania zarówno dzienne, jak i nocne.

Fabuła

Geralt w poszukiwaniu obiektu swych westchnień - czarodziejki Yennefer - zachodzi do wioski Maedit, gdzie jego przybycie wywołuje przerażenie bawiących się beztrosko dzieci. Zauważa to tajemnicza dziewczyna imieniem Ida, która prosi Geralta o zdjęcie klątwy, jaka ciąży na jej ukochanym Adamie. Prawdopodobnie nie jest to lykantropia, gdyż mimo przemiany fizycznej w wilka, zachowuje umysł, moralność i maniery prawdziwego człowieka. Geralt podejmuje się zlecenia, lecz nim zdąży przejść do szczegółów, pogawędka zostaje przerwana przez chłopca, który wyjaśnia Geraltowi, że sołtys wsi - Amadeusz Swoboda - chce się z nim widzieć. Wiedźmin wchodzi do siedziby sołtysa i otrzymuje kolejne zlecenie - rządca wioski pragnie wynająć go do oczyszczenia miejscowej kopalni złota na polach podmaedickich z grasujących tam potworów. W domu sołtysa gości trójka podróżników: gadatliwy wierszokleta z pokaźnych rozmiarów szablą - rycerz Szałaput i jego giermkowie i klakierzy - pochodzący z Koviru Antonio Piaggio oraz mały chłopiec, giermek Roch. Przed domem sołtysa wywieszony jest list gończy za niejakim Adamem Luisem Muriettą - przywódcą bandyckim, pozostającym w konflikcie z prawem. Gdy Geralt dociera na miejsce, okazuje się, że sprawcami niebezpieczeństwa są nie tylko echinopsy i kikimory... W owej kopalni ukrywa się sam Adam Luis Murietta i jego grupa rozbójników. Jeden z nich usiłuje zabić nadchodzącego Geralta, lecz nie udaje mu się to i ginie, a gadający wilk przeprasza gorąco Geralta za to nieporozumienie twierdząc, że jego ludzie nie do końca jeszcze zrozumieli, iż nie są zwyczajnymi rzezimieszkami. Geralt identyfikuje gadającego wilka z ukochanym Idy i przywódcą bandyckim, lecz gdy wykłada mu prośbę Idy o zwalczenie klątwy, ten nie wyraża zbyt wielkiej chęci, wypominając jej, że powinna najpierw sama uporać się z własną klątwą.

Po powrocie do wioski Geralt doznaje wielkiego rozczarowania ze strony sołtysa, który informuje go, że wypłaci mu nagrodę, jeżeli zajmie się najpierw śledztwem w sprawie napadu na nilfgaardzką karawanę, która miała zatrzymać się w Maedicie. Geralt nie jest zadowolony ze skąpstwa sołtysa, lecz nie ma wyboru, jeśli chce zyskać nagrodę, więc się zgadza. Z kolei Ida nie wykazuje zbyt wielkiej chęci do rozmowy o swojej klątwie, nie udzielając żadnych informacji wiedźminowi.

Ciąg dalszy w toku. Można edytowac.

Twórcy przygody

  • Adam "Fantasta" Dukszto - lider projektu, scenariusze do zadań pobocznych, implementacja scenariuszy i zadania głównego, lokalizacja w języku angielskim (przetłumaczenie), współtworzenie zadań pobocznych i dialogów (jego własnego autorstwa zadania to "Zaklęty krąg", "Potwory", "Gruby i spółka"), skrypty, dodanie części dekoracji, większość przerywników filmowych, kilka nowych obrazów w panelu ładowania, niektóre retekstury, opracowanie eksportera z programu Blender, montaż obrazu i dźwięku oraz implementacja w grze niektórych przerywników filmowych
  • Marcin Kozak - założyciel i lider grupy, pomysłodawca wątku głównego, autor scenariusza do zadań pobocznych, koordynator działań od strony organizacyjnej i promocyjnej
  • Wojciech Łaba - scenariusze do zadania głównego i zadań pobocznych
  • Michał Zyśk - scenariusze do zadania głównego
  • Tomasz Nowakowski - scenariusze do zadań pobocznych
  • Sebastian Buczek - implementacja niektórych zadań pobocznych, dekoracje większości lokacji, przerywniki filmowe, początkowe uruchamianie większości postaci
  • Adam Wiśniowski - przerywniki filmowe (pierwsza cut-scenka rozpoczynająca przygodę, cut-scena w momencie spotkania olbrzymiej kikimory w kopalni złota, dwie cut-sceny z zadania "Tata dilera" przedstawiające napad południc na Kazika, z których jedna została wykorzystana w celach reklamujących przygodę oraz cut-scena przedstawiająca porażkę Geralta w walce z bandytami Adama Luisa Murietty)
  • Krzysztof Wiśniowski - testowanie, mapy do lokacji, przerywniki filmowe (m. in. montaż obrazu i dźwięku do nich)
  • "Marqson" - retekstury, grafika trójwymiarowa (3D)
  • "Grensir" - nowa ścieżka muzyczna
  • Stanisław Sosna - nowa ścieżka muzyczna
  • Adam Beczyński - grafika trójwymiarowa, retekstury, testowanie
  • Mateusz Piskorski - grafika dwuwymiarowa
  • Square Crusaders (grupa modderska) - niektóre ekrany ładowania (dzieło "Maaxa" i "Elvansa"), dwie retekstury koni (dzieło "Veqa"), udostępnienie kilku modeli świata przedstawionego (wnętrze jaskini na brzegu, łodzi, taczki i kielicha) z nieukończonego projektu do gry komputerowej "Wiedźmin"

Galeria

Linki zewnętrzne