Fandom

Wiedźmińska Wiki

Iola Druga

3896stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Iola Druga - kapłanka z Ellander. Jedna z koleżanek Ciri podczas jej pobytu w świątyni. Uczestniczka bitwy pod Brenną jako członek ekipy szpitalu polowego Milo Vanderbecka, zwanego Rustym. Również z nim leczyła ludzi w Mariborze podczas plagi Catriony, gdzie umarła.

Pochodzenie imienia Iola: amerykańskie.

Jestem u Średnich Dziewcząt, dwanaście nas jest, ale ja się najwięcej przyjaźnię z Eurneid, Katje i Iolą Drugą.
Krew elfów

– Macie już przydział?
– Ja nie – bąknęła Eumeid. – Na razie będę na hibernie w obozie pod Wyzimą. Komisarz od werbunku mówił, że wiosną staną tam oddziały kondotierów z północy... Mam być felczerką w którymś z tych oddziałów.
– A ja – uśmiechnęła się blado Iola Druga – mam już przydział. Do chirurgii polowej, do pana Milo Vanderbecka.

Wieża Jaskółki

– Te dziewczyny – przerwała arcykapłanka – całe swoje młode życie uczyły się leczenia i uzdrawiania, opieki nad chorymi i rannymi. Idą na wojnę nie z patriotyzmu czy z żądzy przygód, lecz dlatego, że tam bez liku będzie rannych i chorych. Huk roboty, dniem i nocą! Eumeid i Iola, Myrrha, Katje, Prune, Debora i inne dziewczęta to wkład świątyni w tę wojnę. Świątynia, jako część społeczności, spłaca społeczności dług. Daje armii i wojnie swój wkład: fachowe specjalistki.
Wieża Jaskółki

Iola. Kapłanka czy raczej adeptka. Dziewczyna o urodzie zgrzebnej i pospolitej jak lniane płótno, o dużych, mocnych wieśniaczych dłoniach. Świątynia zapobiegła, by dłonie te skaziło brzydkie klejmo ciężkiej i brudnej harówki na roli. Ale nie zdołała zamaskować ich rodowodu.
Nie, pomyślał Rusty, o nią w zasadzie się nie boję. Te ręce chłopki to są pewne ręce, ręce godne zaufania. Poza tym dziewczyny ze świątyń rzadko zawodzą, w momentach rozpaczy nie pękają, lecz szukają oparcia w ich religii, w tej ich mistycznej wierze. Interesujące: to pomaga.

Pani Jeziora

Rusty i Iola umarli rok po bitwie, w Mariborze, podczas największej eksplozji epidemii gorączki krwotocznej, zarazy zwanej też Czerwoną Śmiercią albo – od nazwy statku, na którym została przywieziona – Plagą Catriony. Uciekli wówczas z Mariboru wszyscy medycy i większość kapłanów. Rusty i Iola zostali, ma się rozumieć. Leczyli, bo byli lekarzami. To, że na Czerwoną Śmierć nie było lekarstwa, nie miało dla nich znaczenia. Zarazili się obydwoje. On umarł na jej rękach, w mocnym, budzącym ufność uścisku jej dużych, brzydkich, wieśniaczych dłoni. Ona umarła cztery dni później. Samotna.
Pani Jeziora

– (...) A co z Iolą Drugą?
– Żyje – pospieszyła z zapewnieniem Eurneid. – Jest w Mariborze. (...) Ona nie wróci do świątyni, matko (...) Jest w szpitalu pana Milo Vanderbrecka, tego chirurga, niziołka. Powiedziała, że chce leczyć. Że tylko temu się poświęci.

Pani Jeziora

Więcej z Fandomu

Losowa wiki