Fandom

Wiedźmińska Wiki

Iorweth

3738stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze52 Udostępnij

Iorwethelf, dowódca jednego z komand Scoia'tael. Nazywany także Lisem Puszczy, lub żartobliwie przez Geralta, Wiewiórem.

Jest to ważna postać występująca w grze Wiedźmin 2: Zabójcy Królów, w książkach Andrzeja Sapkowskiego jedynie wzmiankowana. Iorweth jest jednym z najbardziej poszukiwanych bandytów w dolinie rzeki Pontar. W czasie wojny z Nilfgaardem dowodził komandem Wiewiórek, które nieustannie szarpało siły Północnych Królestw, a następnie przez wiele miesięcy wymykało się temerskim oddziałom specjalnym.

Iorweth przeżył krwawy pościg. Gdy jego oddział został rozbity, na nowo zebrał skrzywdzonych niesprawiedliwością weteranów, zbuntowaną elfią młodzież i ściganych przez prawo krasnoludzkich najemników. Stworzył komando, które w późniejszych czasach stało się legendą. Elf nienawidzi ludzi, lecz gotowy jest współpracować z nimi na pewnych warunkach. Sprytny i niebezpieczny idealista, zawsze dotrzymujący danego słowa.

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów Edytuj

Poparcie wśród nieludzi wobec Iorwetha rośnie i elf staje się nie tylko zagrożeniem dla krajów walczących ze Scoia'tael, ale także żywym sztandarem walki o niepodległość. Dowodem jego sprytu i efektywności jest pas który nosi przewieszony przez ramię, na którym ma zawieszone emblematy państw, które zdarł z piersi zabitych przez niego szefów wywiadu danego kraju (do zebrania całości brakuje mu tylko emblematu Temerii).

Przez pewien czas elf ze swym komandem ukrywa się na granicy Kaedwen, Aedirn i Temerii w lesie przy miasteczku Flotsam. Tam też spotyka ponownie swojego wroga, Vernona Roche'a, gdy na jaw wychodzi kolaboracja elfa z Królobójcą, Roche stara się z zdwojoną siłą schwytać Iorwetha.

Po zdradzie królobójcy, Iorweth podejmuje decyzję o opuszczeniu Flotsam i przyłączeniu się do Dziewicy z Aedirn.

Uwaga! Ta sekcja zawiera szczegóły fabuły lub zakończenia utworu.

Ścieżka Iorwetha Edytuj

Iorweth decyduje się pomóc Saskii w jej walce o utworzenie Wolnego Państwa, ofiarując jej swoich stu najlepszych łuczników.

Po decyzji w sprawie księcia Stennisa Iorweth wyrusza w podróż, by zyskać więcej Scoia'tael. Pojawia się w trakcie oblężenia Vergen, rozbijając niedobitki Kaedweńczyków i zmuszając tym samym Henselta do poddania się.

Jeżeli w Loc Muinne wyciągnęliśmy z więzienia Filippę Eilhart to po walce ze smokiem Iorweth będzie na nas czekał.

Jeżeli ratowaliśmy Triss, znajdziemy go uwięzionego w obozie maruderów.

Ścieżka Roche'a Edytuj

Po ucieczce z barki więziennej zajmuje się ochroną Saskii i "nie odstępuje jej nawet na krok". Geralt spotyka go osobiście dopiero w trakcie ataku na Vergen, gdzie ratuje go od śmierci. Obecność wiedźmina w oblężonym mieście jest dla elfa dużym zaskoczeniem, po jego postawie można wywnioskować, że jest wdzięczny Geraltowi za pomoc (lub poirytowany jego obecnością, jeżeli nie oddał mu broni w trakcie spotkania z Letho).

W trakcie rozmowy z Triss w Loc Muinne Geralt dowiaduje się, że cena za jego głowę wielokrotnie wzrosła. Jego dalsze losy nie są nam znane.

Wiedźmin 3: Dziki Gon Edytuj

Choć Iorweth nie pojawia się w trzeciej części gry, jest wspomniany przez dwójkę Scoia'tael. Ich rozmowę można usłyszeć w obozie Wiewiórek niedaleko Novigradu - możliwe, że jest ona ostatnią pozostałością po wyciętej zawartości.

  • Słyszałeś najnowsze wieści o Iorwecie?
  • Słyszałem, że jest tak naszpikowany strzałami, że można go pomylić z jeżem. Mówię ci, Iorweth nie żyje. Deireadh.
  • Jak nie żyje, jak widziano go w Novigradzie?
  • Jeśli to prawda, to na co czekamy?
  • Bzdury. Podobno Isengrim też uciekł.
  • Isengrim od lat jest żarciem dla robali.

Jednak Marcin Momot potwierdził, że Iorweth żyje i ma się dobrze, jednakże nie pojawia się w grze.

Pojawia się też na karcie do gwinta, którą można zdobyć w zadaniu "Terapia szokowa".

Iorveth.jpg

Iorweth - karta do gwinta

- Traighlethan - poprawił bez nacisku elf z komanda Iorwetha. Jeszcze raz popatrzył na wyskrobane hasło i wstał z trudem.
Chrzest ognia

Elf z komanda Iorwetha strząsnął z siebie ręce strażników, bez ociągania wszedł na pieniek i pozwolił nałożyć sobie pętlę.
- Niech ży...
Pieniek wykopnięto mu spod nóg.

Chrzest ognia

Ciekawostki Edytuj

  • Iorweth potrafi pięknie grać na flecie. Melodia, którą gra podczas pierwszego spotkania z Geraltem, to fragment średniowiecznego hymnu "Stella splendens in monte." (odsłuch). Należy on do zbioru pieśni Llibre Vermell de Montserrat.
  • Na lewej piersi i obojczyku ma tatuaż.
  • Iorweth ma wyłamanych kilka górnych zębów po prawej stronie szczęki.
  • Nie ma prawego oka:
    • W II akcie gry można go spotkać bez opaski na oku (tylko w "Ścieżce Iorwetha"),
    • Według popularnej teorii, Iorweth stracił oko w pojedynku z pewnym rycerzem który dzierżył tą samą włócznię, którą ugodzono Sabrinę Glevissig. Ich starcie było tak gwałtowne, że sama włócznia złamała się na elfie w pół. Dzięki czemu Iorweth został posiadaczem jej grotu.
  • Elf zakochany jest w Saskii, prawdopodobnie z wzajemnością.
  • Iorweth jest na okładce trzeciego wydania Krwi elfów, chociaż w sadze jest tylko wspominany.
  • Znał Yaevinna i nie zgadzał się całkowicie z jego poglądami.
  • W grze Wiedźmin zostaje wspomniany przez Yaevinna. W grze Wiedźmin 2 Yaevinn jest wspomniany przez niego
  • Był na liście skazanych oficerów Scoia'tael z brygady Vrihedd. Nie wiadomo, w jaki sposób uniknął śmierci.
  • W akcie I, w rozmowie Iorwetha z Geraltem, można znaleźć odwołanie do utworu The Doors "Riders on the Storm". "...A ty będziesz wył tak głośno, że usłyszą cię jeźdźcy burzy".
  • Łuk Iorwetha to zefhar.
  • Zręcznie włada wszelką bronią białą.
  • Nosi małe tarcze na przewieszonym przez ramię pasie, które są insygniami przywódców oddziałów specjalnych północnych królestw. Jednym z nich jest symbol Zakonu Płonącej Róży. Do "kolekcji" brakuje mu tylko symbolu przywódcy Niebieskich Pasów, Vernona Roche'a.
  • Iorweth (spolszczane na Jorweth) to także walijski ród królewski.
  • Vernon Roche, w odpowiedzi na kąśliwą uwagę elfa, określa go niezbyt cenzuralnym mianem "zwykłego skurwysyna", na początku aktu I.
  • Kiedy przy drugim spotkaniu Geralt przypomni Iorwethowi, że Flotsam, które atakuje, też jest zamieszkane przez elfy i krasnoludy, ten mu powie, że nie wiele się oni różnią od ludzi.
  • Był mocno przekonany o słuszności swoich poglądów, co powodowało że miał mylne przekonania na temat Foltesta, którego podczas rozmowy z Geraltem, określił słowami "Foltest był rasistą. Pozwalał, żeby w Temerii prześladowano starsze rasy". Nie było to prawdą, gdyż na spotkaniu w Hagge, kiedy królowie rozmawiają o atakach Wiewiórek, Foltest przychylił się do planu ich pacyfikacji mówiąc, że uważa to za tragedię, ale nie ma innego wyjścia.
  • W grze Wiedźmin 3: Dziki Gon miał wraz kilkoma Scoia'tael pojawić się w Novigradzie, w piwnicy domu w dzielnicy nieludzi. Geralt miał trafić do niego, gdy ten grał na flecie tą samą piosenkę, co w poprzedniej części.
  • Podczas zadania "Pływające więzienie" mówi "Łatwe jak lembas z masłem", co jest nawiązaniem do Władcy Pierścieni.
  • W Vergen, gdy Filippa wspomina o legendarnych 20 pierścieniach mocy jako potencjalnym źródle energii potrzebnej do uratowania Saskii, elf dopowiada "Jeden by wszystkie zgromadzić i w ciemności związać" Jest to oczywiście nawiązanie do Wielkiego Pierścienia z Trylogii Tolkiena.
  • Na karcie do gwinta Francesca Findabair – Najpiękniejsza kobieta na świecie, obok Franceski widoczny jest Iorweth.

Galeria Edytuj

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów Edytuj

Rysunki koncepcyjne Edytuj

Inne Edytuj

Prace fanów Edytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki