FANDOM

Zaprawdę powiadam wam, oto nadchodzi wiek miecza i topora, wiek wilczej zamieci. Nadchodzi Czas Białego Zimna i Białego światła, Czas Szaleństwa i Czas Pogardy, Tedd Deireadh, Czas Końca. (...)
— Przepowiednia Ithlinne[źródło]

Itlina właściwie Ithlinne Aegli aep Aevenien – legendarna elfia uzdrowicielka, astrolożka i wróżbitka, słynąca z wieszczb, wróżb i proroctw, z których najsłynniejszą jest Aen Ithlinnespeath, Proroctwo Ithlinne.

W grze komputerowej "Wiedźmin" bohater po raz pierwszy słyszy przepowiednię tuż po zabiciu gromadki barghestów koło zajazdu: uratowany przed nimi chłopiec Alvin doznaje szoku i zaczyna unosic się nad ziemią wydzielając niebieską poświatę i recytując cały tekst przepowiedni niezbyt naturalnym głosem, po czym uspokaja się. Oprócz ten tekst przeczytac w książce "Przepowiednia Itliny" szeroko dostępnej na rynku temerskim. Rozmowa z Zoltanem Chivayem w akcie II lub III na tematy filozoficzne sprawi, że krasnolud przyzna, iż uważa wszelkie przepowiednie tego rodzaju za zwyczajny humbug. Jednak w epilogu gry, kiedy gracz trafia do wizji Jakub de Aldersberga przedstawiającą lodowe pustkowia, można odczuc w niej ziarnko prawdy.

Wielokrotnie spisywana i w mnogich formach wydawana. Przepowiednia w różnych okresach wielką się cieszyła popularnością, a komentarze, klucze i wyjaśnienia do niej dołączane dostosowywały tekst do bieżących wydarzeń, co umacniało przekonanie o wielkim I. jasnowidztwie. W szczególności mniema się, że przepowiedziała I. Wojny Północne (1239-1268), Wielkie Zarazy (1268, 1272 i 1294), krwawą Wojnę Dwóch Jednorożców (1309-1318) i najazd Haaków (1350). Jasnowidzieć miała też I. obserwowane od końca XIII w. zmiany klimatyczne ("Białe Zimno"), które zabobon zawsze za początek końca świata uważał i łączył z wieszczonym nadejściem Niszczycielki (ob.). Tenże passus z Przepowiedni I. dał asumpt do niesławnych polowań na czarownice (1272-76) i przyczynił się do śmierci wielu niewiast i dziewcząt nieszczęsnych, za inkarnację Niszczycielki uważanych. Dziś I. uważana jest przez licznych badaczy za postać legendarną, a "proroctwa" za całkiem współcześnie sfabrykowany apokryf i przebiegłe literackie szalbierstwo.

Encyclopaedia Maxima Mundi, tom X

??

Ciekawostki

  • Pochodzenie imienia Etlina: rosyjskie.