FANDOM

Lbzt

Jarre i Dennis Cranmer na ilustracji czeskiego wydania Pani Jeziora

Jarre [czyt. żar] – pochodził z Ellander; na początku sagi miał 16 lat i uczył się zawodu skryby w świątyni Melitele pod opieką Nenneke. Skrycie kochał się w Ciri i w Triss Merigold. W późniejszych wydarzeniach sagi uciekł z świątyni i wstąpił do oddziału Biednej Pierdolonej Piechoty. Przyjaźnił się z Melfim i Miltonem. Brał udział w bitwie pod Brenną, gdzie stracił lewą rękę. Po wydarzeniach z sagi ożenił się z dziewczyną o imieniu Lucienne, miał wnuczkę, której imię brzmiało Ciri. Napisał Annales seu Cronicae Incliti Regni Temeriae oraz jedną z wersji historii o Geralcie i Ciri.

Szesnastoletni Jarre był wychowankiem arcykapłanki, sposobionym przez nią na kapłana i kronikarza. Mieszkał w Ellander, gdzie pracował jako pisarczyk w sądzie grodzkim, ale w chramie Melitele przebywał częściej niż w miasteczku, całe dnie, a niekiedy i noce, studiując, przepisując i iluminując dzieła z biblioteki świątynnej. Ciri nigdy nie dyszała tego z ust Nenneke, ale wiadomym było, że arcykapłanka absolutnie nie życzy sobie, by Jarre kręcił się koło młodych adeptek. I odwrotnie. Adeptki zerkały jednakowoż ostro na chłopaka i swobodnie paplały, rozpatrując różne możliwości, jakie nastręczała częsta obecność na terenie świątyni czegoś, co nosiło spodnie. Ciri dziwiła się niepomiernie, bo Jarre stanowił zaprzeczenie wszystkiego, co według niej powinien reprezentować sobą atrakcyjny mężczyzna. (...) Był chudy jak patyk, niezgrabny, nosił za duże, zalatujące inkaustem i kurzem ubranie, miał wiecznie tłuste włosy, a na podbródku, miast zarostu, siedem lub osiem długich włosków, z czego około połowy wyrastało z dużej brodawki.
Krew elfów

Gdy razem uczęszczali do przyświątynnej infimy, Melfi zwykł był regularnie i dotkliwie bijać Jarre i nazywać go poczętym w pokrzywach bękartem bez ojca ni matki. (...) A gdy Jarre ukończył naukę i z rekomendacji świątyni zastał pomocnikiem pisarza w sądzie grodzkim, bednarczyk – wzorem taty – kłaniał mu się po pas, dawał prezenty i deklarował przyjaźń.
Pani Jeziora

– Co prawda, to prawda – ogłosił Melfi. – On, Jarre znaczy, faktycznie niegłupi jest, czytaty jest i pisaty... Uczony! Onże przecie w Ellander za pisarczyka sądowego robi, a w chamie Melitele cały księgów zbiór w pieczy ma...
Pani Jeziora

Jarre, podtrzymując zsuwające się z nosa okulary, jeszcze raz przeczytał cały fragment tekstu, potarł łysinę, po czym ujął gąbkę, odcisnął ją nieco i wymazał ostatnie zdanie.
Pani Jeziora

Jarre, nie przerywając pisania, gwałtownym ruchem kikuta odpędził krążąca nad kałamarzem osę.
Pani Jeziora

Ciekawostki i inne informacje: Edytuj

  • w serialu Geralt znajduje Jarrego na szlaku, opłakującego swoich zamordowanych rodziców. Razem z chłopcem grzebie ich, po czym zabiera Jarrego do świątyni Melitele w Ellander,
  • w opowiadaniu Coś się kończy, coś zaczyna Nenneke próbuje bezskutecznie zwrócić uwagę Cirii na Jarrego,
  • w grze Wiedźmin, w modułem "Efekt Uboczny", Gunn Hargis wspomina o Kunie - pisarczyku, który wstąpił do wojska;

Więcej z Fandomu

Losowa wiki