Fandom

Wiedźmińska Wiki

Jaruga

3742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarz1 Udostępnij

Mapa jaruga.JPG

Mapa pokazująca rzekę Jaruga (wersja z dnia 29.06.2006)

Jaruga, po nilfgaardzku Yarra – rzeka płynąca ze wschodu na zachód przez:

Na granicy Cintry i Verden wpada do morza.

Jaruga jest rzeką o dużym znaczeniu strategicznym, przez długi okres czasu blokowała ona wojska Nilfgaardu przed dalszą ekspansją na północ.

Główne dopływy:

Miasta leżące nad rzeką:

Twierdze leżące nad rzeką:

- Jesteśmy już na Zarzeczu, Yurga?
- Od wczoraj, panie Geralt. Wkrótce już rzeka Jaruga, a dalej to już moje strony.

Miecz przeznaczenia

- Tu - wskazał palcem. - Tu jest Temeria, ten obszar. Tu jest Wyzima, stolica naszego króla Foltesta. Tu, w Dolinie Pontar, leży księstwo Ellander. A tutaj... Tak, tutaj jest nasza świątynia.
- A co to za jezioro? Tu u nas nie ma żadnych jezior.
- To nie jezioro. To kleks z inkaustu...
- Aha. A tu... Tu jest Cintra. Tak?
- Tak. Na południe od Zarzecza i Sodden. Tędy, o, płynie rzeka Jaruga, wpadająca do morza właśnie w Cintrze. Kraj ten, nie wiem, czy wiesz, jest obecnie opanowany przez Nilfgaardczyków...

Krew elfów

- Obecnie granicę między nami a opanowanym przez Nilfgaard Południem stanowi, jak widzisz, rzeka Jarugą. Jest to przeszkoda praktycznie nie do pokonania. Nie zamarza prawie nigdy, a w deszczowe pory potrafi nieść tyle wody, że koryto ma blisko milę szerokości. Na długim odcinku, o, tutaj, płynie wśród urwistych, niedostępnych brzegów, wśród skał Mahakamu...
- Krainy krasnoludów i gnomów?
- Tak. A zatem Jarugę można sforsować tylko tu, w biegu dolnym, w Sodden, i tu, w biegu środkowym, w dolinie Dol Angra...

Krew elfów

- Jeśli się czegoś nauczyli - wzruszył ramionami Henselt - to nie przekroczą Jarugi. Ujście rzeki na granicy Cintry i Verden nadal kontroluje Ervyll i jego trzy twierdze: Nastrog, Rozrog i Bodrog.
Krew elfów

- Aha - Yennefer przygryzła wargę. - Ale dlaczego niektórym tak spieszno na północ? Jaruga jest na południu.
(...)
A Jaruga w Dol Angra jest bardzo płytka... Łatwo ją przebrodzić. W obie strony.

Czas pogardy

- Nie nasza? Co wy, u kroćset diabłów, pleciecie? To, że Nilfgaardczycy są w Aedirn i Lyrii, na prawym brzegu Jarugi, to, że oddziela nas od nich wyłącznie Mahakam, uważacie za cudzą sprawę? Trzeba nie mieć krztyny rozumu...
Czas pogardy

Jechali na wschód. Milva prowadziła. Gdy Geralt zwrócił jej uwagę, że Jaruga jest na południu, łuczniczka zburczała go i przypomniała, że to ona jest przewodniczką i wie, co robi.
Chrzest ognia

Ciekawostki i inne informacje Edytuj

  • Nilfgaardzka nazwa Jarugi - Yarra występuje w napisanej przez A.Sapkowskiego przygodzie RPG.

Przygoda ta została dołączona do książkowego wydania systemu RPG Oko Yrrhedesa, stworzonego również przez Sapkowskiego.

  • Pod koniec gry Wiedźmin 2 dowiadujemy się że wojska Nifgardu forsują Jaruge Podbijając prawie całą Temerie i całe Aedirn omijając Mahakam.

Galeria Edytuj

22.png

Jaruga na mapie gry The Witcher.

Forsowanie Jarugi.jpg

Nilfgaardzka armia forsująca Jarugę

Więcej w Fandom

Losowa wiki