FANDOM

Jednorożec – stworzenie podobne do konia z jednym, długim rogiem na czole.

Jednorożec jest zwierzem heraldycznym. Znajduje się w herbie królestwa Kaedwen i barona Casadei.

Opis Edytuj

Jednorożce wyglądają jak smukłe konie, zwykle białej maści. Z czoła wyrastają im ostre i skręcone rogi[1][2]. Zmieniają kolor wraz z wiekiem[potrzebny przypis].

Żyją w stadach, porozumiewają się ze sobą telepatycznie[1][3]. Osaczone potrafią być śmiertelnie niebezpieczne - bodą rogiem, gryzą i kopią.

Posiadają wrodzoną zdolność do używania magii oraz umiejętność przekraczania bram światów, czyli podróży po światach i czasach[1].

Rana zadana rogiem żywego jednorożca lub pociskiem o grocie z tego materiału nie chce się goić, a przeszyta nim istota umiera w męczarniach[1][4].

Społeczeństwo jednorożców jest specyficznie zorganizowane, a rządzi nim rada starszych[1].

Ich rogi mają cudowne właściwości. Są między innymi antidotami na trucizny, potrafią je również wykrywać. Rogi nie odrastają. Po ich odcięciu jednorożce zwykle umierają z żalu lub popełniają samobójstwo. Z rogów wykonywane są również naczynia, które są wyjątkowo drogie. Tańszym zamiennikiem dla mniej możnych osób jest sproszkowany róg, który sypie się do napojów i jadła, by wykryć lub wskazać ewentualny jad. Rogi są również podrabiane, a sposobem na sprawdzenie, czy jest autentyczny, jest zakreślenie okręgu wokół pająka, jaszczurki lub skorpiona. Jeśli stworzenie wyjdzie z okręgu, róg jest podróbką wykonaną z fiszbinu. W czaszce niektórych starych osobników znajduje się rubin, zwany karbunkułem, który jest skrystalizowaną krwią jednorożca. Leczy wszystkie choroby, lecz jeden klejnot wystarcza tylko dla jednej chorej osoby[1].

Fałszem jest, że wątroba i skóra jednorożca leczy trąd, dżumę i ból stawów. Wątroba jednorożca jest jednak uznawana za smaczną[1].

Wierzy się, że jednorożce podchodzą tylko do dziewic[2].Nie jest to prawdą że jednorożce dają się łapać tylko dziewicom, podchodzą do ludzi o dobrym sercu[1][2].

Historia Edytuj

Jednorożce są pradawnym ludem, stworzeniami przybyłymi w wyniku Koniunkcji Sfer[1]. Mają wspaniałą kulturę i tradycję.

Nienawidzą Ludu Olch, który kiedyś oszukał je i wykorzystał do wędrówek między światami. Aen Elle nazywają je Jednorogami. Elfy przekonały się na własnej skórze, do czego zdolne są te stworzenia[3]. Drażnią je również Aen Seidhe ze względu na ich stosunek do innych ras[1].

Ciri w świecie Króla Olch spotkała się z nimi pierwszy raz, w dość niemiłych okolicznościach, kiedy ratował ją oddział Eredina. Później jednorożce pomogły jej w ucieczce z Tir ná Lia[3].

Znane jednorożce Edytuj

Galeria Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9 Wiedźmin: Gra Wyobraźni
  2. 2,0 2,1 2,2 Czas pogardy
  3. 3,0 3,1 3,2 Wieża Jaskółki
  4. Pani Jeziora