Fandom

Wiedźmińska Wiki

Kłykacz

3742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Kłykacz

Kłykacz – główny antagonista przygody "Efekt Uboczny" do gry komputerowej "Wiedźmin", szef półświatka Wyzimy (prawdopodobnie całej, a nie tylko dzielnicy Klasztornej).

Opis Edytuj

O jego przeszłości niewiele wiadomo, chociaż model postaci tzw. plebejusza (commonera) sugeruje, iż doszedł do swojej pozycji jako członek nizin społecznych - w wersji angielskiej nazywa się Mr. Glover, co oznacza "Pana Rękawicznika". Mieszka w swoim domu i siedzibie zarazem w dzielnicy slumsowej w Wyzimie Klasztornej. Niezbyt długo cieszył się swoim stanowiskiem, gdyż zdobył je w czasie mniejszym niż rok (kiedy Geralt bawił w Wyzimie z misją odczarowania strzygi, nikt o nim nie słyszał). Dzięki posiadaniu olbrzymich rezerw złota parał się działalnością lichwiarską, lecz zyskał złą sławę za sprawą sadystycznych skłonności: hodował w swojej piwnicy dwie oswojone, acz krwiożercze wyverny, które karmił niewypłacalnymi dłużnikami; lubował się w zadawaniu im bólu w trakcie pożerania (zaczynały one od oczu). Jego prawą ręką był Jeremiasz Tryk, zaś w jego domu stacjonowali jego ochroniarze: Kędziorek, Wyrwiflak, Miazga, Szczekacz i anonimowy człowiek nazwany w grze "wysłannikiem Kłykacza"; posiadał też ludzi pilnujących bram wyjściowych z Wyzimy Klasztornej, którzy dbali o to, by nikt z zadłużónych nie uciekł. Bardzo pewny siebie i bezwzględny, ściągał haracz od niektórych mieszkańców Wyzimy. Nie wiadomo jednak, czy znajdowała się w jego ręku cała przestępczośc, jak chocby np. działalnośc prostytutek.

W zadaniu "Dług" Geralt dowiaduje się, że Jaskier zadłużył się na 2000 orenów, lecz nie poznaje imienia wierzyciela. Podejrzenia nasuwają się, gdy tajemniczy wysłannik zaczepia wiedźmina przed loszkiem i doradza mu podążanie za nim do domu Kłykacza. Geralt nie ma pojęcia, o kim mowa - wtedy goniec objaśnia: "Widac dawno cię w Wyzimie nie było. Pan Kłykacz rządzi teraz w Wyzimie. Jak powie ci, że masz skoczyc, ty masz spytac, jak wysoko". Po dotarciu na miejsce poznaje osobę Kłykacza, kiedy ten nadzoruje "posiłek" wyvern zażywany na jednym z nieszczęśników, którzy narazili się Kłykaczowi. Przy użyciu subtelnych aluzji Kłykacz przedstawia Geraltowi następujące ultimatum: "Jakie szanse ma w starciu z wyvernami ktoś nieobezbany z wojaczką, powiedzmy trubadur, artysta?", po czym okazuje się, że Geralt musi spłacic cały dług Jaskra, jeśli chce uratowac mu życie. Na równie subtelny komentarz Geralta, że wiele prób oswojenia wyvern kończyło się niezbyt dobrze, ten odpowiada, że jego "dziewczynki" wyczuwają silną osobowośc. Doradza mu też zdobycia finansów wykonując zadania u Everdena z Rinde (pojawia się wówczas wpis o tym naukowcu). Po pokazaniu Kłykaczowi sumy 2000 orenów ten zaskakuje Geralta stwierdzeniem, że "kiedy Jaskier skamlał o pożyczkę, wspominał o odsetkach", a owe odsetki miały wynosic... 1000 orenów, po czym nakazuje Geraltowi uważac, gdyż czeka już kurewsko długo na swoje pieniądze, a wiedźmin stąpa po cienkim lodzie, po którego zawaleniu się będzie czekac sam Kłykacz. Tutaj Geralt musi podjąc decyzję w sprawie Kłykacza, od której będzie zależało zakończenie przygody:

  • Zwrócenie odsetek: Geralt zbiera kolejną sumę orenów i wręcza ją Kłykaczowi, ten usatysfakcjonowany pozwala wiedźminowi i Jaskrowi odejśc z Wyzimy; niedługo później do Jaskra i Geralta dochodzi wstrząsająca wiadomośc: Kłykacz zginął pożarty przez własne wyverny, prawdopodobnie głodne po utracie potencjalnego "posiłku", jakim mógł stac się Jaskier; przygoda kończy się słowami tegoż barda: "Nikt po nim nie płakał".
  • Zabójstwo: Geralt wybiera opcję dialogową "Nie przeginaj pały, Kłykacz!", a na słowa Kłykacza "Wiedźminie, czy wiesz co to jest Nemezis? Nemezis to uosobienie słusznej zemsty, której dokonuje straszny skurwiel, jak ja!". Po odpowiedzi Geralta: "Mam jedną zasadę: reaguję agresją na skurwieli, którzy grożą moim przyjaciołom" Kłykacz informuje swych ochroniarzy, że wiedźmin zaprosił ich chyba do walki i poleca przynieśc jego truchło głodnym wyvernom; Geralt bez trudu zabija ochroniarzy i złazi do piwnicy, by zgładzic potwory i samego Kłykacza; ten mimo zaciekłej obrony przy użyciu ciężkiej maczugi okazuje się zbyt słabym przeciwnikiem dla Geralta i ginie od ran zadanych jego mieczem.
  • Postawienie na swoim: wiedźmin prosi Kłykacza o czas do namysłu, a ten - o dziwo - niechętnie na to przystaje; jeżeli Geralt pozyskał sobie wszystkich członków "Kompani Braci" - Gunna Hargisa, Gruziłę, Griffarina, Navika - z zadania pod tym samym tytułem, wówczas zjawią się oni przed domem Kłykacza i zaoferują mu swoje wsparcie, gdyż chcą mu pokazac, że nikt nie będzie zmuszał ich do płacenia haraczu; dodatkowo jeżeli wiedźmin w zadaniu "Pięści ze złota" pomógł Rivovi, dawnemu człowiekowi Kłykacza, wydostac się z więzienia, wówczas ten i jego kumple przybędą na wezwanie Geralta, żeby pomóc mu w starciu z bossem; z taką drużyną (lub dwiema drużynami) Geralt wchodzi do domu Kłykacza i może go zastraszyc za ich pomocą (wtedy stanie się możliwe zakończenie przygody trzecim sposobem dając mu tylko 2000 orenów) lub dokonac wyboru "Zabójstwo" z tą różnicą, że w starciu ze strażnikami Kłykacza wesprą go przyjaciele.

Jak więc widac Kłykacz umiera w każdym z zakończeń; jego następcą zostaje Jeremiasz Tryk, który po przejęciu stanowiska zajął się handlem fisstechu i zlikwidował hodowlę wyvern.

CiekawostkiEdytuj

  • Głosu użyczył mu Krzysztof Dracz.
  • W świecie rzeczywistym słowo "kłykacz" odnosi się do zwierzęcia zaliczanego do rodzaju ryb z rodziny nototeniowatych.

Galeria Edytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki