Fandom

Wiedźmińska Wiki

Kaer Morhen

3733strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze8 Share

Kaer Morhen [czyt. ker moren] wł. Caer a'Muirehen – w Starszej Mowie, co znaczy Warownia Starego Morza. Dawniej mieściła się tu Wiedźmińska szkoła cechu Wilka.

Siedlisko wiedźminów, znajdujące się w górach w Kaedwen. W okolicy przepływa górny bieg rzeki Gwenllech. W tym miejscu niegdyś trenowano młodych chłopców na wiedźminów, jednak po publikacji dzieła Monstrum, albo wiedźmina opisanie, na zamek ruszyli fanatycy, zabijając wszystkich nauczycieli i kładąc kres świetności wiedźmińskiego siedliszcza.

Obecnie w ruinach mieszka tylko Vesemir choć czasami zimuje tu także kilku innych wiedźminów. W zamku znajduje się Wielka Sala, Kuchnia, magazyn, spiżarnia, stajnia, zbrojownia gdzie przechowywano wiedźmińskie miecze, medaliony i trochę innego sprzętu, Biblioteka, kwatery wiedźminów i kwatery przygotowane specjalnie dla czarodziejów, którzy kiedyś nadzorowali tu przebieg Próby Traw. W okolicy zamku znajduje się Szlak - tor przeszkód, na którym trenowali młodzi wiedźmini (tzw. mordownia).

Mój dom to Kaer Morhen, Wiedźmińskie Siedliszcze. Stamtąd pochodzę. Jest... była taka warownia. Niewiele z niej zostało. (...) Tam produkowało się takich jak ja. Już się tego nie robi, a w Kaer Morhen już nikt nie mieszka. Nikt oprócz Vesemira. (...) Przeszedłem tam zwykłą mutację. Próba Traw, a potem to co zwykle. Hormony, zioła, zakażenie wirusem. I od nowa. I jeszcze raz. Do skutku.
Ostatnie życzenie

Wiatr zawył wściekle, zafalował porastającymi ruiny miotłami traw, zaszumiał w krzakach głogu i wysokich pokrzywach. Chmury przetoczyły się przez krąg księżyca, na chwilę rozjaśniając zamczysko, zalewając bladą, rozfalowaną od cieni poświatą fosę i resztki muru, ujawniając kopczyki czaszek szczerzących połamane zęby, patrzących w nicość czarnymi dziurami oczodołów. Ciri pisnęła cienko i ukryła głowę pod płaszczem Wiedźmina.
Szturchnięta piętami klacz ostrożnie przestąpiła stertę cegieł, weszła pod złamaną arkadę. Podkowy, dzwoniąc o kamienne płyty, budziły wśród murów upiorne echa, tłumione wyjącym wichrem. Ciri dygotała, wczepiwszy ręce w grzywę.
- Boję się - szepnęła.
- Nie masz się czego bać - odpowiedział wiedźmin, kładąc dłoń na jej ramieniu. - Na całym świecie trudno o bezpieczniejsze miejsce. To jest Kaer Morhen, Wiedźmińskie Siedliszcze. Tu był kiedyś piękny zamek. Dawno temu.

Krew elfów

Zeszli w dół po schodach, stromych i śliskich. (…) Halla była ogromna, zalana światłem z wielkiego paleniska huczącego płomieniami zasysanymi w czeluść komina. Jej środek zajmował ogromny, ciężki stół. Przy stole tym mogło zasiąść co najmniej dziesięciu ludzi. Siedziało trzech. Trzech ludzi. Trzech wiedźminów, poprawiła się w myśli Ciri.
Krew elfów

Chciała ponownie rzucić okiem na małego wiedźmina. Wiedziała bowiem, że w Kaer Mohren nie trenowano dzieciaków od blisko ćwierć wieku.
Krew elfów

Trącony piętą wałach poszedł stępa korytem strumienia. Przejechali kolejny jar, wdrapali się na obłe wzgórze. Stamtąd widać już było przytuloną do kamiennych obrywów ruinę Kaer Morhen - częściowo zburzony trapez muru obronnego, resztki barbakanu i bramy, pękaty, tępy słup donżonu.
Wałach prychnął i szarpnął łbem, przechodząc fosę po pozostałościach mostu. Triss ściągnęła wodze. Na niej samej zalegające dno rowu zmurszałe czaszki i kościotrupy nie robiły wrażenia. Widziała je już.

Krew elfów

Ale wiedźmini traktują to cmentarzysko jako... przypomnienie.
- Przypomnienie czego?
- Kaer Morhen - Triss skierowała konia ku potrzaskanym arkadom - zostało napadnięte. Doszło tu do krwawej bitwy, w której zginęli prawie wszyscy wiedźmini, ocaleli tylko ci, których podówczas nie było w warowni.

Krew elfów

Komnatka Ciri była wierną kopią kwater wiedźminów. Była, tak jak i one, pozbawiona sprzętów i mebli. Nie było tu praktycznie nic poza zbitym z desek łóżkiem, stołkiem i kufrem. Ściany i drzwi swych kwater wiedźmini dekorowali skórami zwierza ubitego w czasie polowań - jeleni, rysi, wilków, nawet rosomaków. Na drzwiach komnatki Ciri wisiała natomiast skóra olbrzymiego szczura ze wstrętnym łuskowatym ogonem.
Krew elfów

Matka Nenneke nie pozwala mi tu nosić Mojego Miecza, szkoda, albowiem bym temu Indykowi pokazała, czego się nauczyłam w Kaer Morhen. Ja już wiem, że poprawnie Starszymi Runami należy pisać Caer a'Muirehen i że to znaczy Warownia Starego Morza. To pewnie dlatego tam wszędzie są Muszle i Ślimaki oraz Ryby odciśnięte w kamieniach. A Cintrę poprawnie pisze się Xin'trea. Zaś moje imię pochodzi od Zireael, albowiem to znaczy Jaskółka, a to znaczy, że...
Krew elfów

W grze komputerowej Wiedźmin Edytuj

screen z gry kopmuterowej wiedźmin

Kaer Morhen, Wiedźmińskie Siedliszcze, to niedostępna, górska twierdza. Nazwa pochodzi z języka elfów, w oryginale brzmi Caer a'Muirehen, czyli Warownia Starego Morza. Zamek lata świetności ma już za sobą, mury obronne i fosa popadły w ruinę, a w przestronnych salach hula zimny wiatr. W tej chwili mieszka tu jedynie kilku wiedźminów, jednak kiedyś w Kaer Morhen trenowano na słynnej "Mordowni" wielu młodych chłopców.

W prologu gry Vesemir opowiada Geraltowi o Kaer Morhen sprzed pogromu. Dowiadujemy się, że mieszkało tam na stale piętnastu wiedźminów, którzy przygotowywali i trenowali chłopców przed próbami. Tylko oni znali tajemnice przemian. Oprócz nich, zimą, do warowni wracali wiedźmini ze szlaku, jeżeli tylko nie znaleźli żadnego innego miejsca na zimowanie. Przed samym pogromem w Kaer Morhen było 23 wiedźminów i 40 uczniów. Motłoch, który zaatakował twierdzę, na pewno był przez kogoś podjudzany. Choć miał druzgocącą przewagę liczebną nie zdobyłby twierdzy, gdyby nie pomoc czarodziejów. Jedynym ocalałym spośród obecnych w warowni wiedźminów jest Vesemir. Przeżył, jak sam mówi, przez przypadek, przeoczenie. Nie oszczędzono nawet uczniów.

Lokacje Edytuj

Postacie znające lokalizację Kaer Morhen, a nie będące wiedźminami: Edytuj

W książkach: Edytuj

W grze Wiedźmin: Edytuj

W grze Wiedźmin 3: Edytuj

Ciekawostki Edytuj

Galeria Edytuj

Gra Wiedźmin Edytuj

Szkice Edytuj

Nieoficjalne grafiki Edytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki