Fandom

Wiedźmińska Wiki

Kikimora

3894strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Kikimora wojownik
Kikimora robotnica
Królowa kikimor

Kikimora - stwór żyjący na bagnach, polujący w podobny sposób jak wipper.

Kikimory żyją w rojach o ściśle określonej hierarchi społecznej, podobnej do hierarchi w mrowiskach. Przywódcą roju jest królowa, która składa jaja. Karmią ją kikimory robotnice, a jej ochroną zajmują się kikimory wojownicy.

Dane z książek SapkowskiegoEdytuj

I było coś, co żyło tylko po to, by zabijać. Z głodu, dla przyjemności, powodowane czyjąś chorobliwą wolą, z innych przyczyn. Mantikora, wyvern, mglak, żagnica, żyrytwa, przeraza, leszy, wampir, ghul, graveir, wilkołak, gigaskorpion, strzyga, zjadarka, kikimora, wipper.
Ostatnie życzenie

Caldemeyn przestąpił z nogi na nogę patrząc na pająkowaty, obciągnięty zeschłą czarną skórą kształt, na szkliste oko z pionową źrenicą, na igłowate kły w zakrwawionej paszczy.
Ostatnie życzenie

Tego dzieciaka, co w stawie utonął, mógł kurcz chwycić. Ale zaraz wszyscy w krzyk, że to utopiec albo kikimora i że trzeba wiedźmina wezwać...
Czas pogardy

Dane z innych źródełEdytuj

KikimoraGW.jpg

Wizerunek z Gry Wyobraźni

  • "Rękopis znaleziony w smoczej jaskini. Kompendium wiedzy o literaturze fantasy" Andrzeja Sapkowskiego

Kikimora - groźny ruski stwór zamieszkujący bagna i mokradła. Przybiera postać staruchy okutanej w chałat utkany z mchów i wodorostów. Mało kto jednak - z żyjących - widział kikimorę, bo jest niezwykle skryta; na bagnach można co najwyżej usłyszeć jej zawodzący krzyk.

Zbłąkanych wśród moczarów ludzi kikimora wołaniem wabi na trzęsawisko, skąd nie ma powrotu. Kożuch ze splątanych mchów pęka nagle... i zjawia się kikimora, by patrzeć na makabryczną agonię powoli pogrążającego się w topieli nieszczęśnika.

Do pomniejszych duchów bagiennych, sług kikimory, należą błotnice, chmyry, karakondżały, kryksy i złydnie. Wszystkie są zawzięte na ludzi i bardzo niebezpieczne.

W grze komputerowej Wiedźmin Edytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Kikimora z mitologii słowiańskiej to szkodliwy demon domowy znany z wierzeń ruskich, wywodzący się według wierzeń z duszy niechrzczeńca, dziecka martwo urodzonego lub wyklętego przez rodziców. Wyobrażono sobie kikimore jako maleńka niewidoczna kobietkę, za dnia przebywająca w piwnicy, wrogo nastawiona do ludzi głównie mężczyzn, nocą niepokojąca dzieci i plączą przędze, choć przędzenie i haftowanie są jej ulubionym zajęciem. Rozlegające się w domu odgłosy jej przędzenia, wieszcza nieszczęście. Szkodziła też zwierzęta, szczególnie kurom które uchronić od niej miało zawieszenie w kurniku amuletu o kształcie podobnym do grzęd kurzych. Uważano ją niekiedy za żonę domowego. Nazwę jej Bruckner tłumaczy jako “zmora o nieokreślonej twarzy” Kikimorą w Polsce na terenach gdzie z końcem XIX i początkiem XX w stacjonowały wojska carskie nazywano tezzmorę.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki