Fandom

Wiedźmińska Wiki

Kondotier

3733strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarz1 Share

Adampangratt.png

Adam "Adieu" Pangratt

Kondotier - żołnierz, najemnik z Koviru i Poviss. Członek Wolnej Kompanii. Kondotierzy walnie przyczynili sie do złamania oporu Nilfgaardu podczas walk pod Mayeną, jak również w bitwie pod Brenną.

Dowódcy kompanii przed wojną byli "Psotnymi Kotami", wypuszczeni z więzienia przez Esterada Thyssena wyjechali do Redanii gdzie zostali najemnikami.

Najbardziej znani Kondotierzy Edytuj

- Tak właśnie powiedział: psotne koty, szkodniki. A chodziło, o czym nikt wówczas wiedzieć nie mógł, o późniejszych bohaterów, dowódców okrytych chwałą i sławą. Tymi "kotami" dziadka byli słynni później kondotierzy: Adam "Adieu" Pangratt, Lorenzo Molla, Juan "Frontino" Guttierez... I Julia Abatemarco, która zasłynęła w Redanii jako "Słodka Trzpiotka"... Wy, młodzi, tego nie pamiętacie, ale za moich czasów, gdyśmy bawili się w wojnę, każdy chłopak chciał być "Adieu" Pangrattem, a każda dziewczyna Julią "Słodką Trzpiotką"... A dla dziadka to były psotne koty, he, he.
Wieża Jaskółki

- Niech żyją kondotierzy! Lorenzo Molla zasalutował tłumowi, przesłał całus pięknym mieszczankom. - Jeśli płacić premię będą równie wylewnie, jak wiwatują - przekrzyczał zgiełk - to jesteśmy bogaci!
Pani Jeziora

Jechali stępa główną ulicą miasta, Julia Adam "Adieu" Pangratt i Lorenzo Molla, na czele Kompani, odświętnie odzianej, uformowanej w równiutkie czwórki tak, że żaden z wypucowanych i wyszczotkowanych do połysku koni nie wysuwał z szyku nosa nawet o cal. Kondotierskie konie były jak ich jeźdźcy - spokojne i dumne, nie płoszyły się wiwatami i wrzaskiem tłumu, lekkimi zaledwie, niemal niezauważalnymi szarpnięciami głów reagowały na lecące ku nim wieńce i kwiaty.
Pani Jeziora

- Niech żyją kondotierzy! Niech żyje Julia Abatemarco! Wiwat "Adieu" Pangratt! Wiwat Lorenzo Molla!
Pani Jeziora

Żadne nas berło ni tron nie pozyszczy
Nigdy z królami nie będziem w aliansach
My u dukata, co jak słońce błyszczy
Na ordynansach!

Niczym są dla nas waszych przysiąg roty
Sztandarów waszych ni rąk nie całujem
My dukatowi, co jak słońce złoty
Wierność ślubujem!

Pani Jeziora

Śladem za Temerczykami szło równym i zwartym krokiem inne wojsko. Szara, niemal bezbarwna kawaleria, nad którą nie powiewały chorągwie ani proporce. Przed jadącymi na czele kolumny dowódcami niesiono ozdobioną końskimi ogonami tykę z poziomą poprzeczką, do której przybite były trzy ludzkie czaszki.
-Wolna Kompania-wskazał szarych jeźdźców Lancknecht.-Kondotierzy.Najemne wojsko.

Pani Jeziora

CiekawostkiEdytuj

  • Kondotierem w średniowiecznych i renesansowych Włoszech nazywano dowódcę oddziału najemników w służbie państwa-miasta (np. Florencja, Mediolanu, Wenecja) lub dworu książęcego (np. Sforzów). Same imię jednego z wymienionych wyżej kondotierów, Lorenza Molla, jest typowo włoskie. Kondotierzy w świecie wiedźmina są kolejnym nawiązaniem, które upodabnia Kovir i Poviss do Włoch (patrz: ciekawostki o Kovirze i Poviss).

Więcej w Fandom

Losowa wiki