FANDOM

Kozojed

Wizerinek Kozojeda z komiksu.

Kozojed - hołopolski mistrz szewski, jeden z bohaterów opowiadania "Granica możliwości" ze zbioru "Miecz przeznaczenia", parodia szewczyka Dratewki z legend polskich.

Opis

W młodości był pasterzem w Górach Pustulskich, dzięki czemu zdobył rozległą wiedzę o tych rejonach. Kiedy na Hołopolu pojawił się smok - partnerka Villentretenmertha o imieniu Myrgtabrakke, podsunął jej spreparowaną, wypchaną ciemierem, wilczymi jagodami, siarką i smołą owieczkę pośród stada owiec. Smok chwycił przynętę i w konwulsjach odleciał w wąwozy Pustulskich Gór. Kozojed wziął następnie udział w wyprawie tropiącej smoczycę. W orszaku króla Niedamira pełnił rolę przewodnika po górach. Jego pomysł otrucia złotego smoka tą samą metodą, co jego samicy, wzbudzał pogardę wśród uczestników wyprawy (zastanawiał się nawet, czy nie dobrze by było wypchać Eycka z Denesle siarką, kiedy ten szarżował na bestię). Szczególnie pomiatali nim Rębacze z Crinfrid na czele z Boholtem i drużyną Yarpena Zigrina, nazywając go m. in. zelówą i ciżmopsujem (Zigrin doradził, żeby sam podłożył się na przynętę dla smoka). Obawiali się, że sława pogromcy bestii, jaka przypadnie przedstawicielom chłopstwa, zaszkodzi ich reputacji i zrobi im konkurencję. Po odejściu wojsk Niedamira Kozojed został przegoniony przez krasnoludów, ale po ich przegranej walce ze smokiem powrócił z zastępami milicji hołopolskiej. Początkowo odniósł zwycięstwo, gdy oplótł Villentretenmertha siecią, jednak na skutek nieoczekiwanej interwencji zerrikańskich wojowniczek - Vei i Tei - oraz zastosowanych przez Yennefer czarów poniósł sromotną klęskę i w trakcie ucieczki został pożarty przez Villentretenmertha.

Dane z książek Sapkowskiego

Lokalny mistrz szewski, niejaki Kozojed, wymyślił sposób na gadzinę. Zabili owcę, napchali ją gęsto ciemierem, wilczymi jagodami, blekotem siarką i szewską smołą. Dla pewności, miejscowy aptekarz wlał do środka dwie kwarty swojej mikstury na czyraki, a kapłan ze świątyni Kreve odprawił modły nad ścierwem. Potem ustawili spreparowaną owieczkę pośrodku stada, podparłszy kołkiem.
Miecz przeznaczenia

Bohaterski truciciel z Hołopola zbliżył się, zdejmując baranią czapkę. Wyglądał przezabawnie, ustrojony w opięty na siermiędze staromodny półpancerz wyklepany zapewne jeszcze za panowania króla Sambuka.
Miecz przeznaczenia

- Co tak patrzycie? - spytał Kozojed. - Bierzmy się do roboty, trzeba uradzić, czym napchamy ścierwo, żeby gad skapiał co rychlej. Musi to być coś, co jest strasznie jadowite, trujące albo zgniłe.
Miecz przeznaczenia

Ciri również poczuła senność, ale oprzytomniał ją gromki rechot Yarpena, który właśnie przypomniał Geraltowi dawne przygody. Chodziło o łowy na złotego smoka, który miast dać się złowić, porachował łowcom kości, a szewca, zwanego Kozojedem, po prostu zjadł.
Krew elfów

Kozojed film

Kadr z serialu przedstawiający Kozojeda.

Dane z komiksów

- A po co? Dajta barana, napcham go czymś trującym i cuchnącym i...
- Trującym i cuchnącym? Wychodzi, że to ty, Kozojed!
- Że coo?
- G....! Zjeżdżaj ciżmopsuju!

Granica możliwości (komiks)

- Zwiążcie ich i do wozu z nimi!
- Po co?! Od razu utłuc!
- Precz stąd, chamie!
- Strasznieś śmiały, Yarpen, uważaj, zaraz moi z Hołopola...
- W rzyć go!(...)
- Bić ciżmopsuja!

Granica możliwości (komiks)

Dane z pozostałych źródeł

W filmie i serialu w postać Kozojeda wcielił się Grzegorz Kwas.