FANDOM

Ksenogloz – urządzenie, pudełko, pozwalające porozumiewać się na duże odległości. Za pomocą ksenoglozu Rience porozumiewał się z Vilgefortzem.

Dane z książek Sapkowskiego

– Bardzo słuszny wniosek – powiedziało skrzekliwie coś zza pazuchy Rience'a. (...)
– Co to jest? – Skellen zerwał się z krzesła. (...)
– Mój mistrz, czarodziej Vilgefortz – Rience wyjął zza pazuchy malutkie srebrne puzderko. – Dokładniej głos mego mistrza. Dobiegający z tego oto magicznego urządzenia, zwanego ksenoglozem. (...)
– Nie byliśmy sobie przedstawieni – Bonhart dość teatralnie skłonił się przed srebrnym puzderkiem.

Wieża Jaskółki

Rience jeszcze raz potrząsnął srebrnym puzderkiem, zaklął, z wściekłością uderzył o łęk siodła. Ale ksenogloz milczał. Jak zaklęty.
Wieża Jaskółki

Pod lodem, głęboko, stado pręgowatych okoni z ciekawością odprowadzało ku dnu jeziora srebrne, fascynująco migoczące puzderko, które wyśliznęło się z kieszeni unoszącego się w toni trupa. Nim puzderko upadło na dno, wzbijając obłoczek mułu, najśmielsze okonie próbowały je nawet trącać pyszczkami. Ale nagle pierzchnęły przerażone. Pudełko wydawało dziwne, alarmujące drgania.
Wieża Jaskółki