FANDOM

Kuroliszek, zwany także skoffinem, lub też kokatryksją – wielkością i wagą przypomina zwykłego indyka, z dwukrotnie większymi, karminowymi koralami. Rozpiętość skrzydeł dochodzi do czterech stóp (ok. 120 cm).

Uczeni określili ten gatunek jako jedynego przedstawiciela ornitoreptyli, które nie są ani gadami, ani ptakami. Atakuje zwykle od tyłu celując swym ostrym dziobem pomiędzy kręgi, czy też w samą aortę, mierząc w okolice tuż pod lewą nerką.

Dane z różnych źródeł

Gra Wyobraźni:

  • Kuroliszek jest niezwykle podobny do bazyliszka i często też oba te stworzenia są ze sobą mylone. Niewielki stwór wielkości indyka, w większej części pokryty jest pierzem, o nietoperzowatych skrzydłach, sępim dziobie, karminowych koralach i grzebieniu o takiej samej barwie. Zwykle zamieszkuje piwnice i lochy. Porusza się skokami, podlatując i machając skrzydłami. Skóra kuroliszka ma sporą wartość, tak jak i skóra bazyliszka, a pióra z ogona są wyjątkowo cennym materiałem piśmienniczym.

Rękopis Znaleziony w Smoczej Jaskini:

  • KOKATRYKS a. Kuroliszek – stwór straszliwy, cielsko jaszczurcze, skrzydła nietoperze, a łeb i nogi kogucie mający. Ma dwa ogony wężowe, jednym ofiarę chwyta i oplata, drugim, jak u skorpiona żądlastym, zabija. Ale potrafi zabić nawet spojrzeniem, czym do BAZYLISZKA (ob.) jest podobny. W tym też i zgubę jego wynaleziono – gdy Kokatryksowi zwierciadło pokazać, sam się swym wzrokiem unicestwi. Czasami. Nie zawżdy się taki fortel udaje.

    Lęgnie się Kokatryks z jaja zniesionego przez koguta siedmioletniego, a wówczas tylko, gdy gwiazda Syriusz jest w ascendensie. Jaje, w gnoju ciepłym zagrzebane, musi ropucha wysiedzieć. Inaczej nie będzie z tego nic, zamieni się jaje w zbuk. I koniec.

Ciekawostki

  • W Wiedźminie 3: Dziki Gon Kuroliszek należy do drakonidów.

Galeria