Fandom

Wiedźmińska Wiki

Letho

3742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze41 Udostępnij

Nie jestem twoim wrogiem i nigdy nim nie byłem. Jeżeli pozwolisz mi odejść, odejdę i już nigdy mnie nie zobaczysz. Jeśli zmusisz mnie do walki, zabiję cię.
— Letho do Geralta

Letho z Gulety, Królobójca – główny antagonista w grze Wiedźmin 2. Jest najbardziej poszukiwanym przestępcą na Północy.

Wiedźmin, pochodzącym ze Szkoły Żmii, która podobnie jak inne szkoły wiedźmińskie w Nilfgaardzie, przestała istnieć znacznie wcześniej niż te na Północy. Należy do tajemniczej organizacji znanej jako Królobójcy. Jego towarzyszami byli Serrit i Egan.

Wszędzie gdzie się pojawi, potrafi znaleźć doraźnych sojuszników, którzy ze względu na sytuację, są mu chwilowo potrzebni. Zawsze ma coś do zaoferowania, czego nie potrafią dostarczyć inni. Na początku swojej kariery zabójcy współpracuje z Lożą w osobie Sheali de Tancarville. Od Loży Letho dostał zlecenie zabójstwa króla Aedirn, Demawenda. Po zabójstwie króla Aedirn ucieka w lasy Lisa Puszczy w Temerii, gdzie planuje zamach na Foltesta, króla Temerii. Przez pewien czas współpracuje z Iorwethem i jego komandem Scoia'tael, manipulując przywódcą poprzez podanie się za przyjaciela nieludzi oraz wykorzystanie niechęci elfa do ludzi. Letho zerwał to tymczasowe przymierze dopiero w najdogodniejszym dla siebie momencie, kiedy dokonał już zamachu na Foltesta, a jego towarzysze Królobójcy byli daleko poza zasięgiem ewentualnej vendetty elfów.

Królobójca i Geralt z Rivii spotkali się po raz pierwszy, gdy Geralt powrócił do świata żywych gonił za Dzikim Gonem, by odzyskać Yennefer.

Zabił wielu ludzi w tym dwóch królów: Demawenda oraz Foltesta na zlecenie Emhyra var Emreisa, cesarza Nilfgaardu.

Letho był bardzo dobrym szermierzem. Sam jeden wyrżnął cały oddział Ciarana aep Easnilliena w puszczy koło miasta Flotsam. Przy czwartym spotkaniu z Geraltem twarzą w twarz koło miasteczka Flotsam w elfich ruinach zaraz po wymianie zdań Królobójca pokonuje Białego Wilka w pojedynku jeden na jednego. Wiedźmin ze Szkoły Żmii ciężko zranił i ogłuszył Geralta. Letho mógł przy tym spotkaniu bez żadnego problemu zabić Geralta. Nie zrobił tego jednak ze względu na sentyment, który czuł do Białego Wilka. Pamiętał, że Geralt uratował mu życie w lasach Angrenu zabijając oszluzga, który go zaatakował. Po wygranym pojedynku z Rzeźnikiem z Blaviken zabójca królów udał się do Flotsam, gdzie ranił Cedrica i porwał Triss zmuszając ją, by teleportowała ich oboje do Aedirn. Później wraz z Serritem i Eganem zmasakrował komando Scoia'tael w wąwozach koło Vergen, gdzie miał swoją kryjówkę. Tam zaplanował z innymi zabójcami zamach na Henselta, króla Kaedwen. Wysyła swoich asasynów by zabili ostatniego z Rodu Jednorożca. Obaj zabójcy giną. Letho ucieka do Loc Muinne. Tam podkłada diament z skazą do megaskopu Sheali, by ta zginęła. Tam również wychodzą na jaw zbrodnie zabójcy królów i jego współpraca z Shealą de Tancarville. Radowid rozkazuje aresztować Samotnicę z Koviru. Jednak próbę aresztowania czarodziejki udaremnia atak smoka Saesenthessis. Letho udaje się przeżyć atak bez rany. Najbardziej poszukiwany człowiek na Północy postanawia zakończyć ucieczkę przed Białym Wilkiem i ostatecznie stanąć z nim twarzą w twarz. Wyjawia Geraltowi całą tajemnicę jego organizacjii. Wyznaje, że zabił dwóch królów północy dla cesarza Nilfgaardu, by cesarz mógł dokonać kolejnej inwazjii na Północ, która była wtedy bardzo osłabiona. Wspominał o Yennefer i o problemach jakie mu sprawiała.

Ostateczny los Letho nie jest znany. W zależności od wyboru gracza Geralt może zabić Królobójcę lub pozwolić mu odejść na południe.

W Wiedźminie 3: Dziki Gon Edytuj

W3Letho.jpg

W "Dzikim Gonie" jeżeli pozwoliliśmy mu odejść, ukrywa się w domu Reardonów. Okazuje się, że ukrywa się przed ludźmi Artura Vestera, którzy ścigają go od Loc Muine na polecenie cesarza. Geralt może pomóc dawnemu kompanowi w zemście na Ludviku - dawnym kompanie Letho. Po wszystkim udają się do wsi Zalipie gdzie spotykają cesarskiego łowce głów. Letho nakazuje Geraltowi nie wtrącać się. Po krótkiej rozmowie Letho pada nieprzytomny z zatrutym bełtem w piersi. Geralt może mu pomóc lub odejść. Jeżeli odejdzie były królobójca zginie. Jeżeli natomiast Geralt zabije najemników. Odbędzie rozmowę z Letho. Okazuje się, że wiedźmin próbował upozorować swoją śmierć. Po rozmowie może (na propozycję Geralta) udać się do Kaer Morhen. Dociera tam pod koniec II aktu. Bierze udział w Bitwie w Kaer Morhen. Udaje się wraz z Geraltem i Lambertem (z którym nie przypadają sobie do gustu) do lasu zapolować na Gon. Po walce wracają się do twierdzy by odeprzeć atak Aen Elle. Po bitwie może zostać w Kaer Morhen lub wyruszyć na poszukiwanie kryjówki.

Ciekawostki Edytuj

  • Letho był niesamowicie silny fizycznie - potrafił bez problemu chwycić Geralta jedną ręką i cisnąć go na kamienną ścianę, niszcząc ją;
  • Królobójca był inteligentną postacią, przecząc swojej aparycji 'tępego osiłka' dzięki czemu z łatwością manipuluje ludźmi (i nieludźmi), a jego subtelne plany doprowadziły do śmierci dwóch królów Północy;
  • Królobójca był honorowy. W pamięci miał, jak w przeszłości Geralt uratował mu życie, przez co wielokrotnie pomagał Geraltowi:
    • wyprawiając się z nim w pościg za Dzikim Gonem;
    • opiekował się Yennefer, mimo iż straciła pamięć i była dla niego utrapieniem;
  • Letho nie traktował Geralta jako swego wroga;
  • Letho jest jedynym znanym wiedźminem ze Szkoły Żmii, który używa dwuręcznego miecza w walce; jego towarzysze, preferowali władanie dwoma sztyletami;
  • jego wizerunek widnieje na okładce najnowszego wydania "Czas pogardy", chociaż postać ta nie występuje w sadze;
  • podobnie jak Geralt, Letho dostąpił zaszczytu rozmowy z cesarzem Nilfgaardu Emhyrem var Emreisem.
  • Letho był silnie oczarowany osobą Cesarza, podczas rozmowy z wiedźminem stwierdza że przy Cesarzu każdy król północy jest nikim;
  • w akcie III jeżeli pomagamy Roche'owi bądź Iorwethowi, Letho ratuje i opiekuje się Triss;
  • pod koniec gry przekonujemy się, że Letho to dojrzała osoba. Nie próbując zbędnej ucieczki zdecydował się na spotkanie z Geraltem;
  • podczas finałowej rozmowy z Geraltem, mówi że cesarz w zamian za jak największą ilość uśmierconych królów północy, obiecał rozkazać odbudować szkołę Żmii;
  • Letho był jedną z dwóch osób, które pokonały Geralta w pojedynku, (drugą osobą był Vilgefortz z Roggeveen).
  • Podobnie do Vilgefortza ma ze względu na przeszłość słabość do Geralta.
  • Przybycie Letho do Kaer Morhen wywołuje wymianę zdań pomiędzy Nim, a Vernonem Rochem i Ves. Jeżeli nie ma ich w zamku, to Eskel z Lambertem próbują go namówić żeby wyjechał.
  • U wielu osób grających w Wiedźmin 3 pojawia się błąd, w związku z którym, mimo oszczędzenia Letho w poprzedniej części i importu stanu gry, wiedźmin ze Szkoły Żmii nie pojawia się na Folwarku Reardonoów, nie można więc również zrekrutować go do obrony Kaer Morhen.

GaleriaEdytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki