Fandom

Wiedźmińska Wiki

Lukrezia Vigo

3796stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Lukrezia Vigo -  była kobietą, żyjącą w okresie polowań na czarownice. Została oskarżona o czary. Podczas procesu wyszło na jaw, że posługiwała się mandragorą.

Dana z książek SapkowskiegoEdytuj

Mandragora a. dziwostręt, rodzaj roślin z rodziny psiankowatych, obejmujący rośliny zielne, bezłodygowe z korzeniami rzepowemi, w których dostrzedz można podobieństwo do postaci ludzkiej; liście zebrane są w rozetę. M. autumnalis a. officinalis, uprawiana na niewielką skalę w Vicaro, Rowan i Ymlac, dziko rośnie rzadko. Jagody zielone, następnie żółknące, jadane są z octem i pieprzem, liście używają się w stanie surowym. Korzeń m., dziś ceniony w medycynie i farmacji, miał dawniej wielkie znaczenie w zabobonach, zwłaszcza u ludów Północy; wyrzynano z niego figurki ludzkie (alruniki, alrauny) i przechowywano w domach jako szacowny talizman. Uważano je za ochronę od chorób, dawały szczęście w procesach, kobietom zapewniały płodność i łatwe porody. Strojono je w sukienki i na nowinu dawano nową odzież. Korzeniami m. prowadzono handel, a cena ich dochodziła do sześćdziesięciu florenów. Do tegoż celu używane były korzenie przestępu (ob.). Wedle zabobonu był korzeń m. używany do czarów i czarodziejskich flirtów, a także trucizn; przesąd ten powrócił w okresie polowań na czarownice. Zarzut zbrodniczego posługiwania się m. postawiono m.in. w procesie Lukrezii Vigo (ob.). Używać m. jako trucizny miała też legendarna Filippa Alhard (ob.).

Effenberg i Talbot,
Encyclopaedia Maxima Mundi, tom IX

Chrzest ognia

CiekawostkiEdytuj

  • Nazwisko Lukrezii wskazuje na to że była Nilfgaardką.
  • Możliwe że była to Fringilla Vigo  a jej imię zostało zdeformowane na kartach historii.

Więcej w Fandom

Losowa wiki