Fandom

Wiedźmińska Wiki

Mądra

3733strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Share

Mądra – wieszczka, która we wsi dawała rady w każdej sprawie. Za Mądrymi nie przepadali wielmoże, którzy od chłopów pobierali daniny. Władcy starali się wytępić wieszczki ze wsi, ale ludzie zaczęli je ukrywać.

Znane Mądre Edytuj

Trafiające się po wsiach dziwne kobiety i dziewczęta, nazywane wieszczkami lub Mądrymi, nie cieszyły się zbytnią sympatią wielmożów, którzy zbierali daniny i ciągnęli zyski z rolnictwa. Rolnicy zawsze zasięgali rady wieszczek, w każdej nieledwie sprawie. Wierzyli im ślepo i bezgranicznie. Podejmowane zaś na gruncie takich porad decyzje były często absolutnie sprzeczne z polityką panów i władyków. Geralt słyszał o przypadkach wręcz radykalnych i niezrozumiałych - o wybijaniu całych stad zarodowych, zaprzestaniu siewu lub zbioru, a nawet o migracjach całych wsi. Władcy tępili więc "zabobon", często nie przebierając w środkach. Toteż kmiecie bardzo szybko nauczyli się ukrywać Mądre. Ale słuchać ich rad nie przestali. Bo jedno, jak dowodziło doświadczenie, nie ulegało wątpliwości - na dłuższą metę zawsze okazywało się, że Mądre miały słuszność.
Ostatnie życzenie

Więcej w Fandom

Losowa wiki