FANDOM

Mantikora

Mantikora cesarska w Wiedźmin 2

Mantikora – istota z wyglądu przypominająca lwa, poza tym charakteryzuje ją również długi ogon, zupełnie jak u skorpiona, zakończony ostrym żądłem, zawierającym jad. Do tego, stworzenie to posiada błoniaste, nietoperze skrzydła. Mantikory zabiły stokrotnie więcej osób niż smoki. Istnieje prawdopodobnie podgatunek, tzw. Mantikora Cesarska, żyjąca w terenach górskich. 

Dane z innych źródeł Edytuj

  • Gra Wyobraźni
    300px-Mantikora

    Mantikora w Grze Wyobraźni.

Latający potwór, stanowiący dziwaczną hybrydę lwa, nietoperza i skorpiona. Płowe cielsko lwa, podobnej wielkości jak u swego pierwowzoru, opatrzone jest nietoperzowatymi skrzydłami i skorpionim ogonem, zakończonym jadowitym kolcem. Mantikora ma nie więcej rozumu niż zwykłe zwierzę. Uwielbia świeże mięso, a gdy raz spróbuje człowieka, nie może się powstrzymać od stałego kosztowania owego smakołyku. Mantikory atakują z lotu, powalając ofiarę przednimi łapami. Kolca jadowego używają rzadko – tylko wtedy, gdy nie zależy im na zjedzeniu ofiary, trucizna ta jest bowiem też groźna dla samej bestii.

Stwory te są dwu- płciowe i żyworodne, często łączą się w pary na całe życie. Młode wychowują w gniazdach mieszczących się wśród górskich szczytów. Szczęśliwie, prawie zawsze poluje samotnie.

  • "Rękopis znaleziony w smoczej jaskini. Kompendium wiedzy o literaturze fantasy" Andrzeja Sapkowskiego

Mantykora żyje w Indiach. Cielsko ma lwa, a głowę i oblicze ludzkie, ale z paszczęką straszliwą, we trzy rzędy ostrych zębisk zbrojną. Skrzydła ma Mantykora orle i ogon skorpioni, jadowitym zakończony kolcem. Jad, w jednym oka mgnieniu śmiertelnie trujący, bierze Mantykora z drzewa Bohun Upas zwanego (ob.). Napada na ludzi z zasadzki, zabija i zżera tak, że ni kosteczki, ba, nawet metalowych sprzączek od kubraków i guzików od gaci nie ostawia.

Gdy w Objawieniu mówi Jan: et de fumo exierunt lucustae in terram et data est illis potestas sicut habent potestatem scorpiones terrae, mniema się, że święty w pobożnej swej prostocie nie lukusty nijakie, ale właśnie Mantykory miał na myśli, które w Dzień Sądu z Otchłani wynijdą i będą trapić grzeszników żądłami swemi.

Ciekawostki Edytuj

  • W Wiedźmin 2, w jednej z retrospekcji, Geralt przypomina sobie, jak w Górach Sinych zabił Mantikorę Cesarską, co pozwoliło mu przetrwać tamtejsze mrozy.
  • Mantikory miały pojawić się w Wiedźmin 3: Dziki Gon, planowano umieścić ich gniazdo w okolicach Kaer Morhen
  • Podczas jednej rozmów w Wiedźminie 3 Geralt wspomina, że zna słaby punkt mantykory. 
  • Kolec Jadowy Mantikory jest potrzebny do eliksirów do Próby Traw w Wiedźminie 3 .

Galeria Edytuj