FANDOM

"Monstrum, albo wiedźmina opisanie" autor: Anonim – publikacja bezimiennego kapłana, której wydanie i szeroki kolportaż były przyczyną zniszczenia Kaer Morhen i śmierci wielu wiedźminów. Autor najprawdopodobniej bał się lub nienawidził wiedźminów.

Dane z książek SapkowskiegoEdytuj

Fragment:

Zaprawdę, nie masz nic wstrętniejszego ponad monstra owe, naturze przeciwne, wiedźminami zwane, bo są to płody plugawego czarostwa i diabelstwa. Są to łotry bez cnoty, sumienia i skrupułu, istne stwory piekielne, do zabijania jedynie zdatne. Nie masz dla takich jak oni między ludźmi poczciwymi miejsca. A owo Kaer Morhen, gdzie ci bezecni się gnieżdżą, gdzie ohydnych swych praktyk dokonują, starte być musi z powierzchni ziemi, a ślad po nim solą i saletrą posypany.
Krew elfów

Włóczą się po kraju, natrętni i bezczelni, sami mianujący się złego tropicielami, wilkołaków pogromcami i upiorów tępicielami, łatwowiernym wydzierając zapłatę, po którym to niecnym zarobku ruszają dalej, by w najbliższym miejscu podobnego szalbierstwa domierzyli. Najłatwiejszy przystęp znajdują oni do chaty uczciwego, prostego i nieświadomego włościanina, który wszelkie nieszczęścia i złe przypadki łacno przypisuje czarom, nienaturalnym stworom i potworom, działaniu płanetnika albo złego ducha. Miast do bogów się modlić, miast do świątyni bogatą zanieść ofiarę, prostak taki podłemu wiedźminowi gotów oddać grosz ostatni, wierząc, iż wiedźmin, ów odmieniec bezbożny, zdoła dolę jego odwrócić i nieszczęściom zapobiec.
Krew elfów

Wiadomym jest, że wiedźmin, gdy mękę, cierpienie i śmierć zadaje, to takiej similissime lubości i rozkoszy doznaje, jaką człek pobożny i normalny tylko wtenczas ma, gdy z małżonką swą ślubną obcuje, ibidem cum eiaculatio. Z tego jasno wypływa, że i w tej materii wiedźmin naturze przeciwnym jest stworem, niemoralnym i plugawym zwyrodnialcem, z dna piekła najczarniejszego i najsmrodliwszego się rodzącym, albowiem z cierpienia i męki sam chyba tylko diabeł rozkosz czerpać może.
Wieża Jaskółki

Po różnych błąkają się krajach, a gust ich i humor każą być bez wszelkiej dependencji. Znaczy to, że nijakiej władzy, ludzkiej ani boskiej, nie uznają, że praw żadnych i zasad nie szanują, że nikomu i niczemu posłuszeństwa nie winnymi i bezkarnymi się mniemają. Z natury będąc szalbierzami, żyją z wróżeb, któremi prosty lud łudzą, służą za szpiegów, kolportują fałszywe amulety, oszukańcze medykamenta, wyskoki i narkotyki, parają się też kuplerstwem, to jest dziewki wszeteczne przywodzą dla niepoczciwej uciechy tym, co płacą. Gdy im bieda, żebrać się nie wstydzą, ani zwykłej kradzieży dopuszczać, ale milsze im szachrajstwo i oszustwo. Zwodzą naiwnych, że niby ludzi bronią, że niby gwoli ich bezpieczności potwory zabijają, ale to też, dawno dowiedziono, że ku własnej to czynią uciesze, bo mord to dla nich przedni dywertyment. Preparując się do swych akcji, jakieś gusła czynią czarownickie, atoli jest to jeno omamienie oczu patrzących. Pobożni kapłani w lot te bałamuctwo i kuglarstwo odkryli byli z konfuzją tych czartowskich pachołków, wiedźminami się mianujących.
Sezon burz

W grze komputerowej Wiedźmin Edytuj

Books Generic other Monstrum, albo wiedźmina opisanie
Anonim'"Zaprawdę, nie masz nic wstrętniejszego ponad monstra owe, naturze przeciwne, wiedźminami zwane, któreż płodami są plugawego czarostwa i diabelstwa. Oto łotry bez cnoty, sumienia i skrupulów, istne stwory piekielne, do zabierania zycia jeno zdatne. Nie masz dla takich między ludzmi poczciwymi miejsca. A owo Kaer Morhen, gdzie bezecne stwory się gnieżdżą, gdzie ohydnych swych praktyk dokonują, starte być musi z powierzchni ziemi, a ślad po nim solą i saletrą posypać nalezy."

Pamflet przeciw wiedźminom. Opisuje, w jaki sposób zwykli ludzie postrzegają wiedźminów, opowiada o zniszczeniu Kaer Morhen.

Dziennik Edytuj

Głosariusz: Wiedźmini

Cena Edytuj

 Kupno Sprzedaż 
50 Items Oren  10 Items Oren 

Lokacje Edytuj

KomentarzEdytuj

Pierwszy cytowany fragment pochodzi z tomu "Krew elfów" - pierwszego z pięciotomowej sagi o wiedźminie - i wraz z fragmentem "Medytacje o życiu, szczęściu i pomyślności" stanowi wstęp do drugiego rozdziału.

Drugi cytowany powyżej fragment również pochodzi z tomu "Krew elfów" - pierwszego z pięciotomowej sagi o wiedźminie - i wraz z cytatem z Radowida III Śmiałego i z napisem pochodzącym z muru Katedry Prawa Uniwersytetu w Oxenfurcie stanowi wstęp do piątego rozdziału.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki