Fandom

Wiedźmińska Wiki

Novigrad

3902strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze16 Udostępnij

Grafika koncepcyjna przedstawiająca Novigrad z lotu ptaka

Wolne Miasto Novigrad
Ustrój polityczny teokracja
Głowa państwa hierarcha Cyrus Engelkind Hemmelfart
Jednostka monetarna Korona Novigradzka
Język urzędowy Język Wspólny
Mapa (Gra Wyobraźni) Mapa Novigrad.PNG
Herb
nieoficjalny
Nieoficjalny herb Novigradu
Herb Novigradu - propozycja Mboro
Image the witcher 3 wild hunt-21536-2651 0003.jpg

Wolne Miasto Novigrad - miasto-państwo leżące w Delcie Pontaru, na terenie królestwa Redanii (aczkolwiek niezależne od niego). Jest prawdopodobnie największym miastem świata przedstawionego w powieściach o wiedźminie. Liczy ono około 30 000 mieszkańców, bez przyjezdnych. W Novigradzie bardzo dużą popularnością cieszą się świątynie Wiecznego Ognia, które mają zapewniać bezpieczeństwo miastu i chronić go przed potworami wszelkiej maści. Władzę w Novigradzie sprawuje hierarcha, którym obecnie jest Hemmelfart, drugą najważniejszą osobą po nim jest namiestnik do spraw bezpieczeństwa -Chappelle.

HistoriaEdytuj

Wieki temu Novigrad był niewielkim elfim miastem. Gdy pierwsze ludzkie statki przybywały do Delty Pontaru, miasto zostało opuszczone – a wkrótce zasiedlone przez nowych mieszkańców, ludzi. Miasto zostało stolicą założonego przez Sambuka nowego nadbrzeżnego państwa, ciągnącego się od Delty Pontaru po Łukomorze – państwa, które kilka pokoleń później przekształciło się w potężne królestwo Redanii.

Za czasów króla Vestibora Pysznego, miasto zostało podbite przez temerczyków, podczas tak zwanej Wojny Siedmioletniej. Stolicę Redanii przeniesiono do Tretogoru, a Novigrad długo jeszcze pozostał temerskim miastem.

Podczas rządów Radowida III Śmiałego Novigrad, po wielu negocjacjach, został kompromisowo obwołany Wolnym Miastem – dzięki czemu obie strony konfliktu mogły zachować cząstkę honoru.

Wolnym Miastem Novigrad jest do dzisiaj – choć obecnie już raczej tylko z nazwy. W porcie stacjonują redańskie okręty wojenne, a kolejni władcy Redanii nie stronią od tytułowania się "królami Redanii i Novigradu".

Ważniejsze budynki i miejsca Edytuj

1377086941-1.jpg

Jedna z ulic miasta

W Novigradzie znajdują się cztery młyny wodne, osiem banków, dziewiętnaście lombardów, trzydzieści pięć oberży, dwanaście zamtuzów oraz dziewiętnaście światyń.

W Grze Wyobraźni:Edytuj

Witcher 3 Concept Art 15.jpg

Wielka Szpica - największa katedra Wiecznego Ognia na Kontynencie (wizerunek z gry komputerowej "Wiedźmin 3: Dziki Gon")

  • Wielka Szpica - główna świątynia kultu Wiecznego Ognia,
  • Ratusz miejski,
  • Gnomia "Fabryka Wynalazków",

Banki:

  • Bank rodziny Giancardich,
  • bank rodziny Vivaldich,
  • Bank rodziny Zammorto,
  • Bank rodziny Cianfanellich,
  • Redański Bank Pocztowy,
  • Bank Cesarski,
  • Cukiernicza Kasa Pożyczkowa,
  • Gibellini i Syn,

Ważniejsi mieszkańcy Edytuj

Novigrad 1.jpg

Dotyczące opisu

Novigrad (...) to stolica świata. Prawie trzydzieści tysięcy mieszkańców,(...) nie licząc przyjezdnych(...). Murowane domy, główne ulice brukowane, morski port, składy, cztery młyny wodne, rzeźnie, tartaki, wielka manufaktura produkująca ciżmy, do tego wszelkie wyobrażalne cechy i rzemiosła. Mennica, osiem banków i dziewiętnaście lombardów. Zamek i kordegarda, że aż dech zapiera. I rozrywki: szafot, szubienica z zapadnią, trzydzieści pięć oberży, teatrum, zwierzyniec, bazar i dwanaście zamtuzów. I świątynie, nie pamiętam ile. Dużo.
Miecz przeznaczenia

- Wiadomo bowiem, ze żaden, absolutnie żaden vexling, jak też żaden inny potwór nie mógłby się nawet zbliżyć do murów Novigradu, bo tu w dziewiętnastu świątyniach płonie Wieczny Ogień, którego święta moc chroni miasto. Kto twierdzi, że widział vexlinga pod "Grotem Włóczni", o rzut kamieniem od głównego ołtarza Wiecznego Ognia, ten jest bluźnierczym heretykiem i swoje twierdzenie będzie musiał odwołać.
Miecz przeznaczenia

Dotyczące lokalizacji:

Moja niegdyś ukochana Fil wysoko zadziera głowę, ale królem Redanii wciąż jest Vizimir. Ja wykonuję rozkazy Vizimira, knowania czarodziejów gówno mnie obchodzą. Cirilla wsiądzie na "Spadę" i pożegluje do Novigradu, stamtąd pojedzie do Tretogoru.
Czas pogardy

Inne

- Wiedzieli, że już tu nie wrócą. To było po drugim starciu między nimi a ludźmi, ponad dwieście lat temu. Przedtem wycofując się zostawiali miasta nietknięte. Ludzie budowali na elfich fundamentach. Tak powstały Novigrad, Oxenfurt, Wyzima, Tretogor, Maribor, Cidaris. I Cintra.
Krew elfów

- Tak oto wygląda wojna celna (...) Vizimir wymógł na Novigradzie wprowadzenie prawa składu. Foltest z Temerii odpowiedział retorsyjnym, bezwzględnym prawem składu w Wyzimie i Gors Velen. Mocno ugodził tym redańskich kupców, więc Vizimir zaostrzył cła na temerskie wyroby.
Krew elfów

– Krótko po zakończeniu rokowań i podpisaniu pokoju cintryjskiego (...) w Novigradzie wyprawiono huczne kilkudniowe święto, festyn, którego ukoronowaniem była wielka i uroczysta defilada wojsk.
Pani Jeziora

Dane z gry Wiedźmin: Gra wyobraźni Edytuj

  • Wszystkie informacje dotyczące Novigradu (+ mapa) znajdują się w drugim numerze magazynu Biały Wilk: Tajemnice Novigradu.

CiekawostkiEdytuj

  • Novigrad może być metaforą Wolnego Miasta Gdańska. W Novigradzkim porcie znajduje się również żuraw, bardzo podobny do tego z Gdańska.
  • Może być też nawiązaniem Watykanu, z uwagi na autorytet hierarchy Novigradu, podobny do papieży (ale w świecie wiedźmina jest on o wiele mniejszy - tylko w Novigradzie i Redanii dominuje kult Wiecznego Ognia, któremu przewodzi hierarcha).
  • Nazwa Novigrad i jego wielkość może być aluzją do Nowogrodu Wielkiego który był swego czasu prężnie rozwijającym się miastem handlowym.
  • W Chorwacji leżą dwa miasta o nazwie Novograd, jedno na półwyspie Istria, drugie na wyspie Pag.
  • W Novigradzie ukrywały się co najmniej trzy dopplery.
  • Z początku twórcy gry planowali atak Dzikiego Gonu na Novigrad po oblężeniu Kaer Morhen. Częśc miasta miała zostać zniszczona. Zrezygnowano jednak z tego pomysłu ze wględu na terminy.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki