FANDOM

People Herald

Pan Janowski - postac z przygody "Król Żebraków" do gry komputerowej "Wiedzmin", przybysz z planety Ikar.

Historia

W trakcie podróży machiną o nazwie „kopara” rozbił się na Ziemi, uderzając w posesję rodziny Paluchów, którzy od tej pory pragnęli go zabić; aby wrócić do domu, potrzebuje paliwa K. O. P. A. R. A., w związku z czym poszukuje twórcy tej substancji – Adama Kelady; Geralt spotyka go po raz pierwszy w wiosce ceglarzy w lesie na bagnach, a kiedy indziej spotyka go w chatce pustelnika na Polach, którą wynajmował od pustelnika na czas jego nieobecności, wynikłej z uczestnictwa na 23. zjeździe pustelników; jest zawsze doskonale poinformowany o okolicy i udziela informacji o mieszkańcach wioski ceglarzy i tej z Odmętów; można z nim zagrać w kościanego pokera; był jednym z nielicznych, który wrócił z wizyty w starej chacie, prowadzącej do Infostrady – w zadaniu „Świat i Gluty” wręcza Geraltowi klucz do niej; zleceniodawca zadania „K. O. P. A. R. A.”, w którym prosi Geralta o odnalezienie Adama; po uczynieniu tego montuje z różnych znalezionych rzeczy koparę i po wprawieniu jej w ruch za pomocą paliwa odlatuje; niestety, pościg kierowany przez panią paluch sprawia, że strzała z łuku dziurawi galon kopary i pan Janowski ląduje awaryjnie na moście na Podgrodziu ku przerażeniu mieszkańców, jednak wychodzi z tego w jednym kawałku; pojawia się na imprezie z okazji zwycięstwa nad Pacem i Manem (ktoś woła go: „Stój, Janowski!”).

W machinimie "Bukaj Ksum" pojawia się w wyciętej scenie po zakończeniu odcinka 3. części "Początek", gdzie rozbija się swoją koparą sam środek planu filmowego na podgrodziu, przez co Bukaj Ksum i inni są ranni, a on sam musi uciekac przed goniącymi go za to ochroniarzami.

Ciekawostki

  • Ikar, planeta z której pochodzi Pan Janowski, to także imię postaci z mitologii greckiej, syna Dedala, który razem z nim uciekł z Krety przy użyciu prymitywnych, acz efektywnych skrzydeł; Ikar nie doleciał do celu, gdyż zginął po tym, jak wzbił się zbyt wysoko i zginął rozbijając się (według innej wersji - utonął).
  • Jeden z najemników pani Paluch komentuje upadek kopary Pana Janowskiego słowami „Pan Janowski znowu błysnął” – nawiązanie do słynnej kwestii z anime „Pokemon”, gdzie przeważnie na zakończenie każdego odcinka członkowie antagonistycznego Zespołu R wylatywali w górę, krzycząc „Zespół R znowu błysnął!”.