FANDOM

Przekleństwo Czarnego Słońca, znane również jako Mania Obłąkanego Eltibalda - proroctwo głoszone przez tego maga. Najbardziej rozpowszechnione i praktykowane na dalekiej północy (Kovir, Liga z Hengfors)

Oparte o inskrypcje z menhirów Dauków i płyt nagrobnych Wożgorów, a także o bobołackie legendy i podania, mówi ono o powtórnym przybyciu Lilith, królowej demonów, znanej na wschodzie jako Niya. Jej powrót miało utorować "sześćdziesiąt niewiast w koronach złotych, które krwią wypełnią doliny rzek". Chcąc zapobiec temu nieszczęściu czarodzieje postanowili zlikwidować zagrożenie, mordując lub więżąc w wieżach wszystkie dziewczęta z królewskich rodów urodzone niedługo po zaćmieniu.[1] U wielu z nich stwierdzano przerażające mutacje. Do tych przeklętych należały m.in: Renfri, Silvena z Naroku, Fialka z Północnego Velhadu, Bernika z Talgaru. Mimo ich okrucieństwa i nierzadkich mutacji, wielu sądzi, że "Przekleństwo Czarnego Słońca" jest tylko mitem i środkiem do umocnienia władzy czarodziejów.

W grze komputerowej "Wiedźmin" pojawiają się wzmianki o Renfri, lecz nie ma tam informacji o samej klątwie. Inaczej jest w przygodzie Cena neutralności do gry, gdzie dotknięta Przekleństwem Czarnego Słońca wydaje się byc Deidre Ademeyn, księżniczka z Caingorn. Wiele informacji o klątwie wyjawia Geraltowi Sabrina Glevissig, notabene czarodziejka wierząca w jej istnienie, oraz Eskel, który wręcza Geraltowi książkę o tym. Książka o przekleństwie pojawia się również w przygodzie "Rozdroża". Rzekomo przeklęta była także Sylvia Anna, siostra Anny Henrietty.

Dane z książek SapkowskiegoEdytuj

- A jakze, słyszałem. Tyle że pod nazwą Mania Obłąkanego Eltibalda (...) który rozpętał hecę, w wyniku której zamordowano lub uwięziono w wieżach kilkadziesiąt dziewcząt z wielkich rodów, nawet królewskich. Miały być jakoby opętane przez demony, przeklęte, skażone przez Czarne Słońce, bo tak w waszym nadętym żargonie nazwaliście najzwyklejsze w świecie zaćmienie.
Ostatnie życzenie

Eltibald (...) odcyfrował napisy na menhirach Dauków, na płytach nagrobnych w nekropoliach Wożgorów, zbadał legendy i podania bobołaków. Wszystkie mówiły o zaćmieniu w sposób pozostawiający mało wątpliwości. Czarne Słońce miało zwiastować rychły powrót Lilit, czczonej wciąż na Wschodzie pod imieniem Niya, i zagładę rasy ludzkiej. Drogę dla Lilit miało utorować "sześćdziesiąt niewiast w koronach złotych, które krwią wypełnią doliny rzek".
Ostatnie życzenie

(...) to, co znaleźliśmy wewnątrz czaszki i rdzenia, nie dawało się jednoznacznie określić. Jakaś czerwona gąbka. Wewnętrzne organy przemieszane, niektórych w ogóle brak. Wszystko pokryte ruchliwymi rzęskami, sinoróżowymi strzępkami. Serce o sześciu komorach. Dwie praktycznie w atrofii, ale jednak.
Ostatnie życzenie

Silvena, pani na Naroku, do której nigdy nie udało się nam nawet zbliżyć, bo przejęła władzę bardzo szybko. Teraz dzieją się w tym kraju okropne rzeczy. Fialka, córka Evermira, uciekła z wieży za pomocą sznura uplecionego z warkoczy i obecnie terroryzuje Północny Velhad. Bernikę z Talgaru uwolnił idiota królewicz. Teraz oślepiony siedzi w lochu, a najczęściej zauważalnym elementem krajobrazu w Talgarze jest szubienica. Są i inne przykłady.
Ostatnie życzenie

Dane z glosariusza w przygodzie "Cena neutralności" Edytuj

Przekleństwo Czarnego Słońca zostało przepowiedziane przez czarodzieja Eltibalda. Prorokował on powrót Lilit, mitycznej istoty, która przyniesie światu zgubę. Drogę dla niej miało utorować „sześćdziesiąt niewiast w koronach złotych, które krwią wypełnią doliny rzek”.

Przepowiednia Eltibalda odbiła się szerokim echem w całym świecie i wciąż trwają spory na ile okazała się brednią szaleńca, a na ile prawdą. Z całą pewnością miało miejsce zaćmienie słońca, po którym rodziły się zmutowane dziewczynki. Część z nich od razu została odizolowana od świata – stąd opowieści o księżniczkach uwięzionych w wieżach na szczycie szklanej góry i książętach, którzy ruszyli im na ratunek.

Po świecie krążą również opowieści o krwawych banitkach zrodzonych pod Czarnym Słońcem, które okazały się niczym więcej jak okrutnymi bestiami, z wyglądu tylko przypominającymi kobiety. Zbadanie sprawy przyjęli na swoje barki czarodzieje, którzy rozpoczęli badania prowadzone różnymi środkami. W niektórych wypadkach konieczne okazało się przeprowadzenie wiwisekcji, jako jedynego sposobu na ujawnienie złowrogiej mutacji. Wciąż pozostaje otwarta odpowiedź na pytanie, na ile wewnętrzne deformacje anatomiczne mogą przesądzić o potworności bestii.

Przypisy Edytuj

  1. Nastąpiło ono najprawdopodobniej pomiędzy rokiem 1210 a 1220, zakładając, iż akcja noweli "Mniejsze zło" rozgrywała się pod koniec lat dwudziestych bądź na początku lat trzydziestych XIII wieku.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki