FANDOM

Przeraza – potwór, żyjący na pustyniach i w środowiskach bardzo suchych. Zamieszkuje jaskinie i jamy, poluje przy wodopojach lub okresowych zbiornikach wodnych. Żywi się głównie zwierzętami pustynnymi, choć nie waha się atakować ludzi.

Wygląd

Z wyglądu przypomina wielką modliszkę o barwie piaskowej, zielonej lub szarej, dochodzi do 190 cm wzrostu. Przeraza ma niesamowity refleks, a bez jedzenia może przeżyć do tygodnia.

Dane z książek Sapkowskiego

I było coś, co żyło tylko po to, by zabijać. Z głodu, dla przyjemności, powodowane czyjąś chorobliwą wolą, z innych przyczyn. Mantikora, wyvern, mglak, żagnica, żyrytwa, przeraza, leszy, wampir, ghul, graveir, wilkołak, gigaskorpion, strzyga, zjadarka, kikimora, wipper.
Ostatnie życzenie

Zaczęła uważniej patrzeć pod nogi, a przed oczami stanęły jej ryciny z ksiąg, które oglądała w Kaer Morhen. Gigantyczny skorpion. Scarletia. Przera­za. Wicht. Lamia. Krabopąjąk. Potwory żyjące na pustyniach.
Czas pogardy

W grze Wiedźmin

Przeraza wg autorów gry nie odbiega zasadniczo wyglądem od oryginalnego opisu tego monstrum. Pojawia się w Prologu, podczas ataku Salamandry na Kaer Mohren. Kontrolowana jest ona magicznie poprzez Savollę, maga. Przeraza wrażliwa jest na dźwięki.

Wpis w Dzienniku

Przeraza2

Przeraza w dzienniku gry Wiedźmin

Przerazy są bardzo rzadkie. Aby stworzyć przerazę mag musi dysponować podstawową wiedzą o mutacjach i wielką mocą. Pierwszym czarodziejem, który stworzył przerazę, był niesławny renegat Dagobert Sulla, pilny student zerrikańskich mistrzów alchemi i nadzorca Próby Traw przeprowadzanej w Kaer Morhen. Widząc jak straszliwym dziełem jest przeraza, Sulla rzekł: "Cóżem uczynił?", a następnie zniszczył potwora. Notatki Sulli wszakże nie zostały zniszczone.

Ciekawostki

  • Vesemir musiał (podobno) kilka razy walczyć z przerazami.

Galeria