FANDOM

Pukacz

Wizerunek z Gry Wyobraźni

Pukacz – (zwany także: coblyneau, knaker polterduk, pustecki, rubezahl i skarbnik) odmiana kobolda, bytująca w podziemnych jaskiniach i pieczarach, a także w kopalniach. Stworzenie niespecjalnie groźne, choć lubiące sprawiać przykre dowcipy. Bardzo szybki, jednakże jazda na nim jest bardzo ryzykowna.

Dane z książek Sapkowskiego

– Napisz: "detale". A po co wam na kopalni Wiedźmin?
– Ot, zapytała. Na co, jeśli nie na potwory?
– Na jakie?
– Na pukacze i barbegazi. Strasznie się rozpanoszyły na dolnych chodnikach.
Angouleme rzuciła okiem na Geralta, który skinieniem głowy potwierdził, że wie, o co chodzi.

Wieża Jaskółki

Pukacz, takoż zwany knaker, coblynau, polterduk, karkonos, rubezahl, skarbnik a. Pustecki, jest odmianą kobolda, którego wszelako P. rozmiarowzrostem i siłą znacznie przenosi. Noszą też P. zwyczajnie brodziska ogromne, których koboldy naszać nie zwykły. Bytuje P. w sztolniach, szachtach, grużniach, przepaściach, ciemnych jamach, we wnętrzu skał, we wszelakich ciemnych grotach, jaskiniach i pustaciach kamiennych. Tam, gdzie żywie, niechybnie w ziemi bogactwa są skryte , jak to kruszce, rudy, karbon, sól a. olej skalny. Dlatego też P. częstokroć w kopalniach napotkać można, osobliwie opuszczonych, ale i w czynnych lubi się pokazać. Złośliwy despetnik i szkodnik, przekleństwo i istny dopust boży dla górników i gwarków, których rozpanoszony P. na manowce wodzi, pukaniem w skałę mami i straszy, chodniki zawala, górniczy przyrząd i wszelaką chudobę kradnie i psowa, a od tego, by zza węgła pałą w łeb strzelić, też nie jest. Ale przekupić go można, by nie psocił nad miarę, położywszy gdzie w chodniku ciemnym lubo w szachcie chleb z masłem, oscypek, połeć wędzonej szołdry - aleć najlepiej gąsiorek okowity, na tę bowiem P. okrutnie jest łakomy.
"Physiologus"

Wieża Jaskółki

Krępy, pękaty, kosmaty, krzywonogi, szeroki w barach chyba na sążeń, z rudą brodą, która była jeszcze szersza. Zbliżaniu pukacza towarzyszyły wstrząsy gruntu, jak gdyby to nie pukacz się zbliżał, ale perszeron. Zrogowaciałe i szerokie stopy potwora miały - jakkolwiek by to śmiesznie brzmiało - po półtorej stopy długości każda.
Wieża Jaskółki

Pukacz śmierdział jak koń – i tu kończyło się podobieństwo. (...) Aby nie spaść, kurczowo wpijał palce w szorstkie kudły i ściskał udami kosmate boki potwora. Pukacz śmierdział potem, uryną i wódką. Gnał jak opętany, od uderzeń jego gigantycznych stóp ziemia dudniła, jak gdyby podeszwy miał ze spiżu. W niewielkim stopniu zwalniając, piął się na zbocza, a zbiegał z nich tak szybko, że powietrze wyło w uszach.
Wieża Jaskółki

Dane z innych źródeł

  • Gra Wyobraźni

Potwór kopalniany; tak naprawdę- odmiana kobolda wyjątkowo duzych rozmiarów. Od zwykłych goblinów odróżnia go też wielka, splatana broda oraz gęste kudły. Mieszka w sztolniach, tunelach, przepaściach, ciemnych jamach, grotach, jaskiniach; zazwyczaj w pobliżu złóz węgla i metali. Pukacz to istota humanolidalna, krępa, nieco pękata i porośnięta kłakami. Chodzi lekko zgarbiony, mocno stąpając krzywymi nogami o zrogowaciałych stopach, długich na prawie pół metra. Często bywa pijany. Szkodnik i psotnik jakich mało, znienawidzony przez górników. Zawala chodniki, niszczy i kradnie górnicze narzedzia oraz zwierzęta, pukaniem mami i straszy gwarków. czasem nawet ich atakuje, ale zazwyczaj poprzestaje na nabiciu kilku sińców. Od złośliwości knakera ustrzec sie można, przekupując go jedzeniem albo gorzałką, za ktorą przepada.

Ciekawostki i inne informacje

  • Geralt kiedyś, po spotkaniu z Avallac'hem jechał na Pukaczu, ponieważ był to najszybszy sposób na przybycie do Caed Myrkvid aby pomóc swojej drużynie.